Demmpa Demmpa skrev:
Det hade antagligen fungerat med nuvarande stuket om följande Y-grenrör hade används istället för T-rör.
[länk]
kanske kanske inte. Tror det hade blivit krångel ändå med tanke på att duschen ligger så nära
 
Det hade kanske fungerat bättre om T röret hade gått lodrätt ner, nu vinklar det av på 45 grader.

Protte
 
Skulle vilja se den som ska stå och bila det där valvet underifrån......det är svettigt redan uppifrån.....
Nej, det där ska göras om...uppifrån, hur surt det än är!
 
Problemet är ju fortfarande den att vattenmängden från en toalett inte direkt rinner ner sakta utan det blir ju som en störtflod ner i röret i spolögonblicket. Och den bryr sig inte om nå stick på vägen utan den vill framåt i röret och studsar sen i brunnen och slår tillbaks och rinner sen ner i sticket.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Det där ser ut som att ni gjort det "själva" innan hantverkarna kom för att göra själva badrummet?
Jag har svårt att tro att en röris eller ens en seriös snickare skulle bygga avlopp från toa på det viset....
 
Nu är jag ingen expert på VVS. Men nog borde det gå att komma åt underifrån. Om man helt tar bort kopplingen och går ned med 45 grader från båda håll. så borde det fungera. Men det kanske blir lite synliga kopplingar i utrymmet under.
 
H hempularen skrev:
Nu är jag ingen expert på VVS. Men nog borde det gå att komma åt underifrån. Om man helt tar bort kopplingen och går ned med 45 grader från båda håll. så borde det fungera. Men det kanske blir lite synliga kopplingar i utrymmet under.
Såklart det går, men det är varken lättare, bättre eller billigare.
 
Lättare är det givetvis inte. Men OM det fungerar så måste det vara avsevärt billigare än att riva upp badrummet? Eller tror du att man kan göra en begränsad insats från översidan? OM det går att göra ett mindre hål i golvet, och sedan lappa ihop tätskiktet, så kanske det ändå är den bästa lösningen.
 
H hempularen skrev:
Lättare är det givetvis inte. Men OM det fungerar så måste det vara avsevärt billigare än att riva upp badrummet? Eller tror du att man kan göra en begränsad insats från översidan? OM det går att göra ett mindre hål i golvet, och sedan lappa ihop tätskiktet, så kanske det ändå är den bästa lösningen.
Absolut så går det att göra en begränsning uppifrån, finns för många om och men att göra det underifrån.
Avloppet ligger troligen för nära ytskiktet, svårt att komma åt att både bila och såga så precis, betongen är dessutom hård.
Att stå och jobba i tak är fruktansvärt tungt, skulle man använda sig av vattensågar och dylikt, så skenar kostnaderna iväg.
Och OM man nu skulle lyckas få upp ett hål, stort nog både i tjocklek och bredd för att frilägga avloppen, gäller det att övre skiktet hänger kvar, sen så ska man även försöka gjuta igen detta....underifrån!
Nä, ta smällen att det blivit fel, gör detta uppifrån, kommer både bli bättre, billigare och smidigare!
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Det där ser inget vidare ut skulle jag säga. Men det finns väl golvbrunnar med backventil? Skulle det kanske kunna vara en nödlösning?
Hur blir det i längden? En dusch brukar ju samla en del hår o sådant.
 
Å Åsa Norrby skrev:
Hur blir det i längden? En dusch brukar ju samla en del hår o sådant.
Ingen aning, det var bara en tanke.
 
P petererlandsson1194 skrev:
Det där ser ut som att ni gjort det "själva" innan hantverkarna kom för att göra själva badrummet?
Jag har svårt att tro att en röris eller ens en seriös snickare skulle bygga avlopp från toa på det viset....
Det är en rörmokare som gjort jobbet.
 
  • Wow
petererlandsson1194 och 1 till
  • Laddar…
Då är det ju bara att kräva att den står för korrigering. Det är inga tveksamheter om att det här är fel.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
Å Åsa Norrby skrev:
Det är en rörmokare som gjort jobbet.
Nä det kan det inte vara......en äkta röris hade inte gjort såhär. ;)
 
  • Gilla
Härryda2015 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.