10 244 läst ·
80 svar
10k läst
80 svar
Bila för att byta rörkoppling. Underifrån
Så bort med T kopplingen och in med två egna böjar som går ihop i källaren?Staffan2000 skrev:
Det var slarvigt av mig, att inte motiverar mig.
Skit och papper passerar T:,röret och korkar igen duschavloppet.
Inte heller ett separat duschavlopp, löser problemet, eftersom det kan även gegga igen sig vid det felaktiga T;,röret. Dessutom går det inte att rensa ifall det blir stopp.
T:rörslösningen måste göras om. Tänk på att du betalat ett "proffs", men fått ett resultat, som är det sämsta tänkbara.
Luftaren i källaren, är däremot helt ok.
Staffan
Ja det är inte så lätt. Men han får gärna göra ett försök innan vi river upp ett helt nytt badrum.M myrstack skrev:Nu kanske det är en synvilla men rören ser ut att ligga väldigt högt upp i ditt bjälklag, att komma åt underifrån kommer kräva en kämpainsats av rörmokaren och ett extremt lätt handlag mot slutet för att inte gå igenom
Det enda denna kommer göra är att bilda en liten vall direkt vid golvbrunnen som hindrar ditt avloppsvatten att fylla vattenlåset. Det du spolar ner kommer fortfarande komma i princip lika långt och är det många toabesök mellan varje dusch är risken att det lagras på
Varför?
Jag kan förstå viljan att få badrummet färdigt och att slippa byggstök men rent kostnadsmässigt finns ingen anledning att acceptera en undermålig lösning. Det är byggföretaget som gjort fel och ni ska hållas skadelösa. De får återställa till "ett helt nytt badrum" igen.
Att låta dem försöka bila upp det nerifrån förlänger bara tiden med byggstök hemma och skitar dessutom ner ett annat utrymme också. Det kommer med väldigt stor sannolikhet inte att fungera att bila fram det där utan att skada tätskiktet. Även om det skulle göra det kommer du alltid undra hur det egentligen är med tätskiktet, du kommer inte vara säker på att det inte skadades.
Jag hade inte accepterat att de försöker med något underifrån, jag hade inte accepterat att de installerar en backventil. Det där ska göras om.
Apropå avluftningen så menade jag inte att det inte kommer funka med att ha den på ett annat ställe, jag menade bara att dess placering ökar sannolikheten för problem i detta badrum.
Jag kan förstå viljan att få badrummet färdigt och att slippa byggstök men rent kostnadsmässigt finns ingen anledning att acceptera en undermålig lösning. Det är byggföretaget som gjort fel och ni ska hållas skadelösa. De får återställa till "ett helt nytt badrum" igen.
Att låta dem försöka bila upp det nerifrån förlänger bara tiden med byggstök hemma och skitar dessutom ner ett annat utrymme också. Det kommer med väldigt stor sannolikhet inte att fungera att bila fram det där utan att skada tätskiktet. Även om det skulle göra det kommer du alltid undra hur det egentligen är med tätskiktet, du kommer inte vara säker på att det inte skadades.
Jag hade inte accepterat att de försöker med något underifrån, jag hade inte accepterat att de installerar en backventil. Det där ska göras om.
Apropå avluftningen så menade jag inte att det inte kommer funka med att ha den på ett annat ställe, jag menade bara att dess placering ökar sannolikheten för problem i detta badrum.
För att rörisen är en vän och gjort detta som en tjänst till oss mot materialkostnad. Han var omtalad som duktig på sitt jobb så vi vågade göra så. Vi har därför ingen firma att reklamera till utan vi får stå för kostnaden av ombyggnationen av badrummet själva i så fall. Vilket det finns buffert för men de vill vi ju såklart gärna undvika.tommib skrev:
Varför?
Jag kan förstå viljan att få badrummet färdigt och att slippa byggstök men rent kostnadsmässigt finns ingen anledning att acceptera en undermålig lösning. Det är byggföretaget som gjort fel och ni ska hållas skadelösa. De får återställa till "ett helt nytt badrum" igen.
Att låta dem försöka bila upp det nerifrån förlänger bara tiden med byggstök hemma och skitar dessutom ner ett annat utrymme också. Det kommer med väldigt stor sannolikhet inte att fungera att bila fram det där utan att skada tätskiktet. Även om det skulle göra det kommer du alltid undra hur det egentligen är med tätskiktet, du kommer inte vara säker på att det inte skadades.
Jag hade inte accepterat att de försöker med något underifrån, jag hade inte accepterat att de installerar en backventil. Det där ska göras om.
Apropå avluftningen så menade jag inte att det inte kommer funka med att ha den på ett annat ställe, jag menade bara att dess placering ökar sannolikheten för problem i detta badrum.
Jag fotade rördragningen innan vi gjöt igen och visade för en VVS-ingenjör som gav grönt ljus. Vi trodde vi gjorde så rätt vi kunde.
Det är vårt första hus och vår första renovering någonsin så vi gör så gott vi kan med alla beslut som ska tas. Vi gjorde uppenbarligen fel här.
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
Vad säger den VVS ingenjören idag då?Å Åsa Norrby skrev:För att rörisen är en vän och gjort detta som en tjänst till oss mot materialkostnad. Han var omtalad som duktig på sitt jobb så vi vågade göra så. Vi har därför ingen firma att reklamera till utan vi får stå för kostnaden av ombyggnationen av badrummet själva i så fall. Vilket det finns buffert för men de vill vi ju såklart gärna undvika.
Jag fotade rördragningen innan vi gjöt igen och visade för en VVS-ingenjör som gav grönt ljus. Vi trodde vi gjorde så rätt vi kunde.
Det är vårt första hus och vår första renovering någonsin så vi gör så gott vi kan med alla beslut som ska tas. Vi gjorde uppenbarligen fel här.
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Det finns en backventil ifrån Faluplast man kan sätta i brunnen så slipper ni toans vatten in i golvbrunnen utan att göra om. Problemet är att det blir överspolning från wc’n. Man har inte valt korrekt material vid utförandet av avloppdragningen.
