J juanxxx skrev:
Den här svarta lådan brevid står på 3. [bild]
Okej gör så här.
Lossa centrumskruven (mässing)kommer droppa lite vatten och så lyser du med en fick lampa och kolla så axeln verkligen snurrar där inne när cirkulationspumpen går för ditt flöde är katastrof så kolla att cirkulationspumen verkligen snurrar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Okej gör så här.
Lossa centrumskruven (mässing)kommer droppa lite vatten och så lyser du med en fick lampa och kolla så axeln verkligen snurrar där inne när cirkulationspumpen går för ditt flöde är katastrof så kolla att cirkulationspumen verkligen snurrar.
Obehagligt med sådan ingrepp för en amatör som jag. Är det bara att skruva med pump igång och allt?
 
J juanxxx skrev:
Obehagligt med sådan ingrepp för en amatör som jag. Är det bara att skruva med pump igång och allt?
Ja
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
optimum
Ett bra tips är att ta dit ett proffs som ser över din värmepanna. Kan vara växelventilen som kärvar. Vanligt fel eller så är det något annat eller inställningar på pannan.
Med de el-priser vi har redan är det väl investerade pengar att ha pannan i bra ordning.

Jag har nyligen fått växelventilen utbygg på min bergvärmepanna och konstaterade att varmvattnet nu är betydligt varmare så ventilen har nog kärvat ett bra tag innan ventilen helt fastnade i ena läget.
 
  • Gilla
juanxxx
  • Laddar…
J juanxxx skrev:
Obehagligt med sådan ingrepp för en amatör som jag. Är det bara att skruva med pump igång och allt?
Hur går det för dig?Den där mässingsskruven är egentligen en avluftningsskruv till cirkulationspumpen så om du bara lossar på den kommer du märka att det inte börjar spruta vatten.
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Ett bra tips är att ta dit ett proffs som ser över din värmepanna. Kan vara växelventilen som kärvar. Vanligt fel eller så är det något annat eller inställningar på pannan.
Med de el-priser vi har redan är det väl investerade pengar att ha pannan i bra ordning.

Jag har nyligen fått växelventilen utbygg på min bergvärmepanna och konstaterade att varmvattnet nu är betydligt varmare så ventilen har nog kärvat ett bra tag innan ventilen helt fastnade i ena läget.
Lite lustigt att man kallar bergvärmepump för bergvärmepanna. En värmepanna har ingenting med värmepumpar att göra… :)
 
En vanlig bergvärmepump är normalt en kombinerad elpanna och värmepump under samma skal. Om borrhålet inte är färdigt kan man köra den som enbart elpanna. :)
 
Må så vara att det sitter en elpatron innanför plåten.
Men det heter oavsett Bervärmepump eller Jordvärmepump.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
J Josth skrev:
En vanlig bergvärmepump är normalt en kombinerad elpanna och värmepump under samma skal. Om borrhålet inte är färdigt kan man köra den som enbart elpanna. :)
En värmepump kan aldrig vara en värmepanna.
 
...men vilket tjafs. Alla vet vad vi pratar om här och tråden handlar om vv-produktion.
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Hur går det för dig?Den där mässingsskruven är egentligen en avluftningsskruv till cirkulationspumpen så om du bara lossar på den kommer du märka att det inte börjar spruta vatten.
jag har tagit en paus i mitt eget sökande och ringt till servicetekniker. :-)

Men tack vare denna tråd har jag väldigt mycket bra frågor och påståenden att prata med dem om.
Jag återkommer med vad som händer!
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Uppdatering,

Nu har jag haft servicetekniker på besök.
Slangarna (3 st) byttes ut. Det var fullt av svart äckligt klägg in de gamla. BVP tömdes på vatten och luftades.

I övrigt var nog allt ok ändå. Växelventilen ok, cirkulationspump ok medan kompressorn har nog gått lite väl hårt men ändå ok.

Man kan direkt se effekt på Värmebärare ut och in. Nu är det 4-5 graders diff till skillnad från förut när det var 15-20 graders.

Ännu osäker på varmvattnets avkylning dock. Det kan visst ta ett tag innan systemet justerar sig men körning 1 svalnade på 25 min, körning 2 på 35 min och körning 3 på 45 min. Däremot var körning 4 på 75 minuter. Att jämföra med de 40 minuter det tog för vattnet att svalna av tidigare.

Återkommer med uppdatering när det gått några dagar. Ska även bli spännande att se om det blir någon skillnad på elförbrukningen också.
 
Mätte en cykel nu ikväll (från att VV har värmts till att det värms igen), 65 minuter.
Fortfarande är det kort tid mellan cyklarna men det är ändå en klar förbättring från de 40 minuter jag mätte tidigare.

TBC
 
Nu har det gått två veckor sedan byte av slangar i värmepump. Jag ser tyvärr ingen effekt på våra kwh och uppvärmning av VV kör fortfarande många gånger per dygn.

Värmebärare ut och in har nu en skillnad på 4-7 grader jämför tidigare då det var nästan 15 grader. Så något har iaf blivit till det bättre.

Än är det inte särskilt kallt ute och det är mest uppvärmning av VV som går på pump så fortfarande svårt att säga om pumpen blivit mer effektiv.

Nu funderar jag på om vår kwh förbrukning är så hög egentligen. Vi bor i Dalarna, hus på 113+113 kvm från 70-talet. Ingen tilläggsisolering eller fönsterbyte. Ftx ventilation. Småbarnsfamilj.

vi förbrukade i genomsnitt 27 kwh per dygn i sept och har ca 20 grader på markplan och 18-19 grader på källarplan. Är detta en rimlig förbrukning givet bergvärmesystem från tidigt 2000?

jag har letat runt med energimätare efter eltjuvar men kan inte hitta några. Elvärme golv badrum drog ca 2-3 kwh/dygn så inte mycket att tala om där. På sommaren (när vi var bortresta) förbrukade vi ca 16-17kwh per dygn. Jag tycker det låter mycket… nästa år funderar jag på att stänga av bergvärmepumpen när vi reser bort för att se vilken effekt det ger på energiförbrukningen.

Några kommentarer? :)
 
Redigerat:
J juanxxx skrev:
Några kommentarer? :)
Jag skulle fortfarande leta efter varmvattenläckor. Även engreppsblandare kan ställa till det så hos mig står blandarna i kallvattenläge när de är avstängda. Även droppande kran drar mer än man kan tro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.