15 652 läst ·
96 svar
16k läst
96 svar
Bergvärmepump värmer vatten ofta
Okej gör så här.J juanxxx skrev:
Lossa centrumskruven (mässing)kommer droppa lite vatten och så lyser du med en fick lampa och kolla så axeln verkligen snurrar där inne när cirkulationspumpen går för ditt flöde är katastrof så kolla att cirkulationspumen verkligen snurrar.
Obehagligt med sådan ingrepp för en amatör som jag. Är det bara att skruva med pump igång och allt?V växelventil skrev:
Ett bra tips är att ta dit ett proffs som ser över din värmepanna. Kan vara växelventilen som kärvar. Vanligt fel eller så är det något annat eller inställningar på pannan.
Med de el-priser vi har redan är det väl investerade pengar att ha pannan i bra ordning.
Jag har nyligen fått växelventilen utbygg på min bergvärmepanna och konstaterade att varmvattnet nu är betydligt varmare så ventilen har nog kärvat ett bra tag innan ventilen helt fastnade i ena läget.
Med de el-priser vi har redan är det väl investerade pengar att ha pannan i bra ordning.
Jag har nyligen fått växelventilen utbygg på min bergvärmepanna och konstaterade att varmvattnet nu är betydligt varmare så ventilen har nog kärvat ett bra tag innan ventilen helt fastnade i ena läget.
Lite lustigt att man kallar bergvärmepump för bergvärmepanna. En värmepanna har ingenting med värmepumpar att göra…optimum skrev:
Ett bra tips är att ta dit ett proffs som ser över din värmepanna. Kan vara växelventilen som kärvar. Vanligt fel eller så är det något annat eller inställningar på pannan.
Med de el-priser vi har redan är det väl investerade pengar att ha pannan i bra ordning.
Jag har nyligen fått växelventilen utbygg på min bergvärmepanna och konstaterade att varmvattnet nu är betydligt varmare så ventilen har nog kärvat ett bra tag innan ventilen helt fastnade i ena läget.
jag har tagit en paus i mitt eget sökande och ringt till servicetekniker.V växelventil skrev:
Men tack vare denna tråd har jag väldigt mycket bra frågor och påståenden att prata med dem om.
Jag återkommer med vad som händer!
Uppdatering,
Nu har jag haft servicetekniker på besök.
Slangarna (3 st) byttes ut. Det var fullt av svart äckligt klägg in de gamla. BVP tömdes på vatten och luftades.
I övrigt var nog allt ok ändå. Växelventilen ok, cirkulationspump ok medan kompressorn har nog gått lite väl hårt men ändå ok.
Man kan direkt se effekt på Värmebärare ut och in. Nu är det 4-5 graders diff till skillnad från förut när det var 15-20 graders.
Ännu osäker på varmvattnets avkylning dock. Det kan visst ta ett tag innan systemet justerar sig men körning 1 svalnade på 25 min, körning 2 på 35 min och körning 3 på 45 min. Däremot var körning 4 på 75 minuter. Att jämföra med de 40 minuter det tog för vattnet att svalna av tidigare.
Återkommer med uppdatering när det gått några dagar. Ska även bli spännande att se om det blir någon skillnad på elförbrukningen också.
Nu har jag haft servicetekniker på besök.
Slangarna (3 st) byttes ut. Det var fullt av svart äckligt klägg in de gamla. BVP tömdes på vatten och luftades.
I övrigt var nog allt ok ändå. Växelventilen ok, cirkulationspump ok medan kompressorn har nog gått lite väl hårt men ändå ok.
Man kan direkt se effekt på Värmebärare ut och in. Nu är det 4-5 graders diff till skillnad från förut när det var 15-20 graders.
Ännu osäker på varmvattnets avkylning dock. Det kan visst ta ett tag innan systemet justerar sig men körning 1 svalnade på 25 min, körning 2 på 35 min och körning 3 på 45 min. Däremot var körning 4 på 75 minuter. Att jämföra med de 40 minuter det tog för vattnet att svalna av tidigare.
Återkommer med uppdatering när det gått några dagar. Ska även bli spännande att se om det blir någon skillnad på elförbrukningen också.
Nu har det gått två veckor sedan byte av slangar i värmepump. Jag ser tyvärr ingen effekt på våra kwh och uppvärmning av VV kör fortfarande många gånger per dygn.
Värmebärare ut och in har nu en skillnad på 4-7 grader jämför tidigare då det var nästan 15 grader. Så något har iaf blivit till det bättre.
Än är det inte särskilt kallt ute och det är mest uppvärmning av VV som går på pump så fortfarande svårt att säga om pumpen blivit mer effektiv.
Nu funderar jag på om vår kwh förbrukning är så hög egentligen. Vi bor i Dalarna, hus på 113+113 kvm från 70-talet. Ingen tilläggsisolering eller fönsterbyte. Ftx ventilation. Småbarnsfamilj.
vi förbrukade i genomsnitt 27 kwh per dygn i sept och har ca 20 grader på markplan och 18-19 grader på källarplan. Är detta en rimlig förbrukning givet bergvärmesystem från tidigt 2000?
jag har letat runt med energimätare efter eltjuvar men kan inte hitta några. Elvärme golv badrum drog ca 2-3 kwh/dygn så inte mycket att tala om där. På sommaren (när vi var bortresta) förbrukade vi ca 16-17kwh per dygn. Jag tycker det låter mycket… nästa år funderar jag på att stänga av bergvärmepumpen när vi reser bort för att se vilken effekt det ger på energiförbrukningen.
Några kommentarer?
Värmebärare ut och in har nu en skillnad på 4-7 grader jämför tidigare då det var nästan 15 grader. Så något har iaf blivit till det bättre.
Än är det inte särskilt kallt ute och det är mest uppvärmning av VV som går på pump så fortfarande svårt att säga om pumpen blivit mer effektiv.
Nu funderar jag på om vår kwh förbrukning är så hög egentligen. Vi bor i Dalarna, hus på 113+113 kvm från 70-talet. Ingen tilläggsisolering eller fönsterbyte. Ftx ventilation. Småbarnsfamilj.
vi förbrukade i genomsnitt 27 kwh per dygn i sept och har ca 20 grader på markplan och 18-19 grader på källarplan. Är detta en rimlig förbrukning givet bergvärmesystem från tidigt 2000?
jag har letat runt med energimätare efter eltjuvar men kan inte hitta några. Elvärme golv badrum drog ca 2-3 kwh/dygn så inte mycket att tala om där. På sommaren (när vi var bortresta) förbrukade vi ca 16-17kwh per dygn. Jag tycker det låter mycket… nästa år funderar jag på att stänga av bergvärmepumpen när vi reser bort för att se vilken effekt det ger på energiförbrukningen.
Några kommentarer?
Redigerat:
