Ja extra varmvatten är 0ad

jättesnällt att få tips vet ändå inte riktigt vad jag ska göra.

tycker jag har för hög kwh räkning jämfört med andra med bergvärme. Tex i somras hade jag 16 kwh (totalt) när vi inte var hemma. Medan granne hade 8…
Samma granne har så här års knappt 20kwh och vi har 26-28 kwh. just varmvattnet är ju det som gör att pumpen går ofta så tänker att det borde finnas kwh att spara här
 
J juanxxx skrev:
Hur vet du dessa temperaturer?

Det är endast de två jag kan ändra VV temp och VV diff.
Det står i manualen jag länkade i tidigare inlägg.
 
Måste ju vara nåt problem med själva varmvattenberedaren, eller? Låter helt orimligt att temperaturen sjunker från 48->41 på under en timme. Det borde inte ha nåt med några inställningar att göra utan nånstans tar varmvattnet vägen, eller så värmer den bara väldigt lite vatten på nåt sätt. Om vi inte tappar ur varmvatten sjunker vår varmvattentemp under en grad per timme. När den väl värmer så går den dock längre, ca 15-20 minuter skulle jag tippa på. Då från typ 42 till 50 grader.
 
Ja precis.. något måste vara fel då den måste värma vv så ofta.. antingen så läcker det ut i växelventilen eller så värmer inte manteln varmvattnet i den utstäckning som givare säger dvs när givaren för vv visar ex 46° så är det fortfarande ex 42° i beredare. Kan man sänka farten på cirkpumpen så vattnet inte går så fort genom manteln för vv.. går väl att testa
 
T
Hur beter sig värmepumpen när den kör ut värme på systemet?
Är det samma bekymmer med korta drifttider, så gissar jag på att du har dåligt flöde över kondensorn. :thinking:

Slangarna i dessas maskinerna brukar sättas igen med åren
 
T tobbetk skrev:
Hur beter sig värmepumpen när den kör ut värme på systemet?
Är det samma bekymmer med korta drifttider, så gissar jag på att du har dåligt flöde över kondensorn. :thinking:

Slangarna i dessas maskinerna brukar sättas igen med åren
tack för alla idéer. Jag vill också tro att något är knas. Gällande värme så vet jag faktiskt inte hur den beter sig. Det tar i alla fall längre tid att värma upp ”radiatorvattnet” än vad det gör att värma VV
 
Kan det vara varmvattenläckage någonstans? Har du vattenmätare kan du ju kolla om den rör sig sakta när allt är stängt?
 
H hakfre skrev:
Kan det vara varmvattenläckage någonstans? Har du vattenmätare kan du ju kolla om den rör sig sakta när allt är stängt?
var skulle ett sådant läckage vara? Någonstans på VV-rör utanför VVB? Det borde man väl se i så fall?
 
J juanxxx skrev:
var skulle ett sådant läckage vara? Någonstans på VV-rör utanför VVB? Det borde man väl se i så fall?
I värsta fall kan det vara dolt läckage någonstans i nån vägg eller så, men mer troligt någon blandare. Därav förslaget att kolla vattenmätaren om du har en, har du eget vatten så har du väl ingen.

Kan även vara överläckage i någon blandare, så det trycker in varmvatten i kallvattnet, eller tvärt om.

Jag spånar bara idéer, kan ju vara fel i värmepumpen som du var inne på från början.
 
Nu blir det en massa långsökta teorier om läckage Mm.
Värmepumpen är gammal vad jag kan förstå?
Varmvattenberedaren har en liten vattenvoymnrunt som skall värma varmvattnet i beredaren
Värmepumpen har endast kontroll på temperaturen i manteln.
Delta mellan på/av är lågt

Så jag tror att värmepumpen funkar exakt som den skall givet av förutsättningarna.
Och det drar ingen extra ström om VP slår på en kort stund för att hålla värmen på varmvattnet under givna förutsättningar.
 
Redigerat:
  • Gilla
juanxxx
  • Laddar…
T
Släng ett öga på GT8 och GT9 när kompressorn är igång.
Har du kolla i larmloggen om det finns några återkommande larm där ?

J juanxxx skrev:
tack för alla idéer. Jag vill också tro att något är knas. Gällande värme så vet jag faktiskt inte hur den beter sig. Det tar i alla fall längre tid att värma upp ”radiatorvattnet” än vad det gör att värma VV
 
T tobbetk skrev:
Släng ett öga på GT8 och GT9 när kompressorn är igång.
Har du kolla i larmloggen om det finns några återkommande larm där ?

Kollade där nu.

Vid värmning av radiatorvatten så får jag dessa värden i slutet av en körning (slår i från när retur är 27,7grad)

kompressor gt6 72grad
Värmebärare ut gt8 43 grad
Värmebärare in gt9 28 grad
Köldbärare in gt10 4,5 grad

vid uppvärmning av VV (frånslag vid 46,5grad)
Kompressor gt6 90grad
Värmebärare ut gt8 60grad
Värmebärare in gt9 40+ grad
Köldbärare in gt10 4,5 grad

något konstigt med det?

denna gång värmdes radiatorer upp först sen kom det en VV körning i direkt anslutning.
 
T
Det ser ut som att du har dåligt flöde över kondensorn.
Det är önskvärt att ha ett delta på 6-8grader.
Jag skulle börjat med att kolla/byta slangarna på varma sidan.





J juanxxx skrev:
Kollade där nu.

Vid värmning av radiatorvatten så får jag dessa värden i slutet av en körning (slår i från när retur är 27,7grad)

kompressor gt6 72grad
Värmebärare ut gt8 43 grad
Värmebärare in gt9 28 grad
Köldbärare in gt10 4,5 grad

vid uppvärmning av VV (frånslag vid 46,5grad)
Kompressor gt6 90grad
Värmebärare ut gt8 60grad
Värmebärare in gt9 40+ grad
Köldbärare in gt10 4,5 grad

något konstigt med det?

denna gång värmdes radiatorer upp först sen kom det en VV körning i direkt anslutning.
 
Kollade VP nu innan den kör igång VV igen (42,5 grad nu och startar vid 41,5 grad alltså typ 50 min efter förra cykeln…)

Då är
Kompressor 23 grad
Värmeb ut 24,6
Värmeb in 24,5
Köldbärare in 7,7
 
T
Finns det några larm i larmloggen ?

J juanxxx skrev:
Kollade VP nu innan den kör igång VV igen (42,5 grad nu och startar vid 41,5 grad alltså typ 50 min efter förra cykeln…)

Då är
Kompressor 23 grad
Värmeb ut 24,6
Värmeb in 24,5
Köldbärare in 7,7
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.