262 läst ·
2 svar
262 läst
2 svar
Varmvattenberedare värmer inte ordentligt (10 år Nibe Compact CU-300)
Vi har en NIBE-varmvattenberedare (Compact CU-300) som är cirka 10 år gammal.
På grund av överbelastning av husets säkringar hade vi nyligen ett strömavbrott. Efter detta värmer varmvattenberedaren inte vattnet som tidigare. Till exempel är vattnet varmt i början när man duschar, men blir ganska snabbt kallt. Termostaten står på 70 grader - inget som har ändrats.
Jag misstänkte att en av tre säkringar till varmvattenberedaren hade gått, så jag bytte alla tre – men det gjorde tyvärr ingen skillnad.
Jag är inte säker på att problemet hänger ihop med strömavbrottet, men tidsmässigt inträffade det ungefär samtidigt.
Någon idé om hur jag kan kan felsöka vidare?
På grund av överbelastning av husets säkringar hade vi nyligen ett strömavbrott. Efter detta värmer varmvattenberedaren inte vattnet som tidigare. Till exempel är vattnet varmt i början när man duschar, men blir ganska snabbt kallt. Termostaten står på 70 grader - inget som har ändrats.
Jag misstänkte att en av tre säkringar till varmvattenberedaren hade gått, så jag bytte alla tre – men det gjorde tyvärr ingen skillnad.
Jag är inte säker på att problemet hänger ihop med strömavbrottet, men tidsmässigt inträffade det ungefär samtidigt.
Någon idé om hur jag kan kan felsöka vidare?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 857 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 857 inlägg
Har du kontrollerat huvudsäkringarna in i huset så det inte finns glapp, oxidering eller annat som kanske ger dålig kontakt med tanke på tidigare incident? Överhettning kan ställa till det. Inga andra saker i huset som saknar ström eller beter sig annorlunda?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Det första du bör kontrollera är att du har alla tre faser in. Kontrollera mätarsäkringarna i mätarskåpet och ev andra huvudsäkringar. Kontrollera att elmätaren indikerar tre faser (se din bruksanvisning).
Titta på gruppförteckningen för att se vad som finns på de tre faserna och kontrollera lämpliga förbrukare för att verifiera att alla faser är på plats.
Därefter är det dags att börja mäta spänning, att du har alla tre faser fram til VVBn.
Titta på gruppförteckningen för att se vad som finns på de tre faserna och kontrollera lämpliga förbrukare för att verifiera att alla faser är på plats.
Därefter är det dags att börja mäta spänning, att du har alla tre faser fram til VVBn.
Klicka här för att svara