Logad Logad skrev:
Jag skulle fortfarande leta efter varmvattenläckor. Även engreppsblandare kan ställa till det så hos mig står blandarna i kallvattenläge när de är avstängda. Även droppande kran drar mer än man kan tro.
Har du några tips på hur jag kan leta efter dessa läckor?
 
J juanxxx skrev:
Har du några tips på hur jag kan leta efter dessa läckor?
Kan vara så att skiftventilen VV/värme inte stänger mot VV till 100% , då stjäl det lite värme från VV till värme , behövs inte mycket för att sänka VV.
 
J juanxxx skrev:
Har du några tips på hur jag kan leta efter dessa läckor?
På en engreppsblandare kan man spola lite kallvatten, stänga och ställa i mittenläget och känna på kallvattenröret till blandaren om det börjar bli varmt. Detta problem är vanligare än man kan tro.

Droppande kranar är ganska självklara. Även säkerhetsventilen kan vara en bov. Titta gärna på alla skarvar på vattenrören så de inte smygläcker.
 
Logad Logad skrev:
På en engreppsblandare kan man spola lite kallvatten, stänga och ställa i mittenläget och känna på kallvattenröret till blandaren om det börjar bli varmt. Detta problem är vanligare än man kan tro.

Droppande kranar är ganska självklara. Även säkerhetsventilen kan vara en bov. Titta gärna på alla skarvar på vattenrören så de inte smygläcker.
Varmvattenläckage skulle i så fall vara att varmvatten kommer in i kallvattensystemet på något vis? Jag får undersöka saken.
 
J juanxxx skrev:
Varmvattenläckage skulle i så fall vara att varmvatten kommer in i kallvattensystemet på något vis? Jag får undersöka saken.
Inte en susning att VV går in i KV, det är samma tryck på båda.
 
Verkar vara exakt samma problem som vi hade tidigare med vår nibe 1245. När vi ställde VV för högt så blev det väldigt många tillslag och BVP lyckades aldrig nå börvärdet . Ställde vi ner börvärdet på VV gick det bra, men med många tillslag. Den lyckades heller inte köra legionellakörningen utan larmade. Efter mycket felsökning, bl a byte av växelventil och rengöring av slangar smutsfilter hittade vi problemet. Efter flera års drift hade det blivit avlagringar på värmeslingan inne i VV-tanken. Effekten blir att avlagringen isolerar rören så att pumpen inte lyckas överföra tillräcklig värmeeffekt till varmvattnet.
Jag löste problemet genom att skapa en slinga mellan topp och botten på VV-tanken och pumpa runt en citronsyralösning mha en trädgårdspump… vattnet gick genom ett filter och det var riktigt mycket skit som kom ut efter ett tag…. Efter att ha pumpat igenom citronsyran ett par vändor lät jag det stå i flera timmar för att därefter pumpa runt lösningen ett par timmar Kommer inte ihåg hur många timmar jag cirkulerade vattnet.
Nu fungerar allt! Pumpen kör legionella körningen som den ska och vi kan höja VV-temp till 50 grader om vi vill.
 
  • Gilla
juanxxx
  • Laddar…
F frhar skrev:
Verkar vara exakt samma problem som vi hade tidigare med vår nibe 1245. När vi ställde VV för högt så blev det väldigt många tillslag och BVP lyckades aldrig nå börvärdet . Ställde vi ner börvärdet på VV gick det bra, men med många tillslag. Den lyckades heller inte köra legionellakörningen utan larmade. Efter mycket felsökning, bl a byte av växelventil och rengöring av slangar smutsfilter hittade vi problemet. Efter flera års drift hade det blivit avlagringar på värmeslingan inne i VV-tanken. Effekten blir att avlagringen isolerar rören så att pumpen inte lyckas överföra tillräcklig värmeeffekt till varmvattnet.
Jag löste problemet genom att skapa en slinga mellan topp och botten på VV-tanken och pumpa runt en citronsyralösning mha en trädgårdspump… vattnet gick genom ett filter och det var riktigt mycket skit som kom ut efter ett tag…. Efter att ha pumpat igenom citronsyran ett par vändor lät jag det stå i flera timmar för att därefter pumpa runt lösningen ett par timmar Kommer inte ihåg hur många timmar jag cirkulerade vattnet.
Nu fungerar allt! Pumpen kör legionella körningen som den ska och vi kan höja VV-temp till 50 grader om vi vill.
Alla är bara så j*kla händiga :-) Systemet funkar fint i övrigt men det är just varmvattnet som inte är så effektivt…
 
Nu har jag gjort ett ytterligare test.
Jag tog en sådant instant-termometer och försökte mäta temperaturen på tanken på samma ställe som temperaturgivaren för varmvatten sitter.

Vid högre temperatur visade min termometer och VV-givaren samma. Men vid lägre temperaturer och precis före tillslag (42,5grader) visade min termometer 44,5 grader). 2 graders skillnad. Med tanke på att pumpen går igång vid 42,5 och stoppar vid 47,5 så är dessa 2 grader ganska mycket…

Det finns ju en risk att jag inte mätt på precis samma ställe men det borde vara i närheten av VV-givaren.

Kanske finns några grader kvar i tanken trots att VV-temperaturgivaren tycker annat och startar pumpen för tidigt???
 
J juanxxx skrev:
Jag har en Autoterm 300 bergvärmepump. För tillfället producerar denna mest varmvatten och när jag sitter hemma och jobbar så verkar det vara ett intervall på ungefär 1 timme (egentligen utan att vattnet används).

Alltså pumpen producerar varmvatten 1 gång i timmen oavsett användning (såklart oftare om varmvatten används mycket). Den kör kanske ett par till 5 minuter innan den stänger av igen. Pumpen jobbar mellan 41,5-47 grader tror jag.

Skulle ni säga att detta är normalt? Försöker lära mig mer om mitt system och vilka åtgärder jag kan/bör vidta.
Hej juanxxx

När min IVT X15 var installerad (2007) så konstaterade jag (sedan jag justerat till/från temperaturer för varmvattenberedaren) att isolationen varmvattenberedaren var dålig genom mätning av elenergin till värmepumpen då ingen värme behövdes i huset och familjen var bortresta.

Jag tilläggsisolerade varmvattenberedaren och det halverade värmeförlusterna (tomgångseffekten för vattenberedaren) och värmepumpen startade inte lika ofta, när vi t.ex. var bortresta och ingen värme eller varmvatten behövdes i huset.
 
  • Gilla
juanxxx
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej juanxxx

När min IVT X15 var installerad (2007) så konstaterade jag (sedan jag justerat till/från temperaturer för varmvattenberedaren) att isolationen varmvattenberedaren var dålig genom mätning av elenergin till värmepumpen då ingen värme behövdes i huset och familjen var bortresta.

Jag tilläggsisolerade varmvattenberedaren och det halverade värmeförlusterna (tomgångseffekten för vattenberedaren) och värmepumpen startade inte lika ofta, när vi t.ex. var bortresta och ingen värme eller varmvatten behövdes i huset.
Hur gjorde du för att tilläggsisolera? Det är ganska trångt därinne. La du en extra ”rulle” isolering runt hela tanken? Berätta gärna mer
 
J juanxxx skrev:
Hur gjorde du för att tilläggsisolera? Det är ganska trångt därinne. La du en extra ”rulle” isolering runt hela tanken? Berätta gärna mer
Hej juanxxx

I mitt fall är det en fristående 200 liters varmvattenberedare med 70 l värmeslinga ansluten till värmepumpen som har ett plåthölje som går att öppna genom att lossa ett antal plåtskruvar.

Hos min lokale bygghandlare köpte jag uppskattningsvis 3 m isolermatta av denna typ (isolermatta PE, 2,0x50m, se länk), ser ut som liggunderlag och trädde den runt kärlet, på toppen och under. Band några snören runt och satte tillbaka plåten.
https://www.finja.se/produkter/grund-cellplast/isolermatta
 
Redigerat:
  • Gilla
juanxxx
  • Laddar…
Nu har det blivit lite kallare och BVP kör värme oftare. Nu på morgonen märkte jag att även radiatorretur sjunker fort

kl 8 i morse körde den värme. Radiator Retur upp till ca 30 grader. Men nu 45 minuter senare är radiator retur snart nere på 24,8 och då startar pumpen igen.

Vad är problemet? Det ska väl inte sjunka så snabbt?
 
J juanxxx skrev:
kl 8 i morse körde den värme. Radiator Retur upp till ca 30 grader. Men nu 45 minuter senare är radiator retur snart nere på 24,8 och då startar pumpen igen.

Vad är problemet? Det ska väl inte sjunka så snabbt?
Det är svårt att se varför det är konstigt, baserat på uppgifterna du lämnat. Du har 22-23 grader i huset (?) och när värmen slås av så svalnar ju vattnet i elementen.

Vill du att pumpen ska gå längre perioder men mer sällan kan du säkert justera det genom att tillåta större avvikelse från börvärdet.
 
Hade önskat det var så varmt.

Drygt 20 på markplan och 18-19 på källarplan. Ftx som blåser in luft i alla rum (även i källaren).

Man kanske har börjat överanslysera minsta rörelse på värmepumpen för mycket på sistone :-)
 
Ok, ännu större skäl till att tempen faller snabbt i rören…..!

har man flöde i rören och temperaturfall över värmekretsen, då avges värme. Hur snabbt du behöver fylla på mer värme beror ju på hur stora försluter du har från huset (via ventilation, dålig isolering osv osv).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.