3 453 läst · 30 svar
3k läst
30 svar
Styrsignal till fläktkonvektor med Shelly 0-10V dimmer
Jag har tänkt att använda en Shelly 0-10V dimmer för att styra min Eveco CRC-ECM-IO 44 fläktkonvektor. Eftersom Shelly pucken inte har något drivdon som matar ut 10V utan endast fungerar som strömsänkare så tänkte jag använda mig av en strömadapter på antingen 9V eller 12V för att få rätt matning. Denna setup kommer då att ersätta den "kontroller" som man kan köpa av Eveco.
Min tanke är att koppla detta enligt detta schema, tänker jag rätt här?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min tanke är att koppla detta enligt detta schema, tänker jag rätt här?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Shelly Plus 0-10V Dimmer är en enhet som används för att styra belysning eller andra enheter som stöder 0-10V styrsignaler. Denna typ av enhet är designad för att anpassa ljusstyrkan eller andra parametrar genom att justera spänningen mellan 0 och 10 volt. Anledningen till att Shelly Plus 0-10V Dimmer betraktas som en “current sinking” (strömsänkande) enhet snarare än en “current sourcing” (strömlevererande) enhet beror på hur den hanterar strömmen i kretsen.
- Current Sinking (Strömsänkande): En current sinking-enhet, som Shelly Plus 0-10V Dimmer, fungerar genom att ansluta lasten (till exempel en dimbar LED-ljuskälla eller en motor) till den positiva matningsspänningen. Enheter som dessa drar ner (sänker) styrsignalens spänning mot jord för att reglera lasten. När styrsignalens spänning sänks, minskar strömmen genom lasten, vilket leder till att ljusstyrkan minskar eller att motorns hastighet reduceras. Detta innebär att enheten i sig inte levererar strömmen till lasten utan snarare kontrollerar hur mycket av den befintliga strömmen från den externa kraftkällan som tillåts passera genom lasten.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 897 inlägg
Har du en länk till en spec på denna puck? 0-10V ska innebära att donet även ger spänningsmatning, så du ska inte behöva någon extern strömkälla.
Din koppling ser nämligen inte sund ut. Pucken borde ha en extra ingång för extern strömkälla. 0-10 V innebär att pucken ska kunna reglera ned spänningen till 0 V.
Men Shelly är inte Svenskt och de kanske tolkar saker annorlunda.
Din koppling ser nämligen inte sund ut. Pucken borde ha en extra ingång för extern strömkälla. 0-10 V innebär att pucken ska kunna reglera ned spänningen till 0 V.
Men Shelly är inte Svenskt och de kanske tolkar saker annorlunda.
det tråkiga med denna Shelly-produkt är att den är av det mer ovanliga slaget att den inte tillhandahåller någon egen 10V, utan kräver extern matning (den utgör bara en "current sink", max 35mA), precis som framgår av citatet i inlägg #1
https://kb.shelly.cloud/knowledge-base/shelly-plus-0-10v-dimmer
så möjligen behövs förutom externa spänningsmatning också ett externt motstånd... beror på hur din Eveco-burk uppför sig
den goda nyheten är dock att Shelly kom med en ny 0-10V dimmer för någon månad sedan, som själv tillhandahåller 10V ("current source")
https://www.shelly.com/en/products/shop/shelly-dimmer-0-1-10-v-pm-gen3
https://kb.shelly.cloud/knowledge-base/shelly-dimmer-0-1-10v-pm-gen3
med den trevliga finessen att den också erbjuder effektmätning av exempelvis anslutet drivdon (inte aktuellt för denna trefasmotortillämpning), så att man kan logga elförbrukningen med samma puck
det tråkiga är att den första batchen verkar ha sålt slut, men de kommer väl snart in igen...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://kb.shelly.cloud/knowledge-base/shelly-plus-0-10v-dimmer
så möjligen behövs förutom externa spänningsmatning också ett externt motstånd... beror på hur din Eveco-burk uppför sig
den goda nyheten är dock att Shelly kom med en ny 0-10V dimmer för någon månad sedan, som själv tillhandahåller 10V ("current source")
https://www.shelly.com/en/products/shop/shelly-dimmer-0-1-10-v-pm-gen3
https://kb.shelly.cloud/knowledge-base/shelly-dimmer-0-1-10v-pm-gen3
med den trevliga finessen att den också erbjuder effektmätning av exempelvis anslutet drivdon (inte aktuellt för denna trefasmotortillämpning), så att man kan logga elförbrukningen med samma puck
det tråkiga är att den första batchen verkar ha sålt slut, men de kommer väl snart in igen...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 897 inlägg
Det var ju ganska dumt av dem att utgöra sig för att vara en 0-10 V-källa...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 897 inlägg
Ja, så shellypucken borde heta 1-10 V istället, och ja då funkar den med de flesta LED-drivdon.
Men tittar jag på schemat för fläkten i första inlägget så blir jag osäker. Jag tycker de anger att de kräver en yttre source, inte sink. Jag ser det tydligast på att de kräver en impedans på högst 100 ohm i controllern.
@Walle85, du får väl prova... Jag tror dock att du behöver en spänningsdelare där shellyn drar ned spänningen.
Men tittar jag på schemat för fläkten i första inlägget så blir jag osäker. Jag tycker de anger att de kräver en yttre source, inte sink. Jag ser det tydligast på att de kräver en impedans på högst 100 ohm i controllern.
@Walle85, du får väl prova... Jag tror dock att du behöver en spänningsdelare där shellyn drar ned spänningen.
Jag la med en länk till deras produktsida i mitt inlägg.Bo.Siltberg skrev:Har du en länk till en spec på denna puck? 0-10V ska innebära att donet även ger spänningsmatning, så du ska inte behöva någon extern strömkälla.
Din koppling ser nämligen inte sund ut. Pucken borde ha en extra ingång för extern strömkälla. 0-10 V innebär att pucken ska kunna reglera ned spänningen till 0 V.
Men Shelly är inte Svenskt och de kanske tolkar saker annorlunda.
Så med deras nya 0-10V puck så skulle det funka om jag förstått det rätt?harka skrev:det tråkiga med denna Shelly-produkt är att den är av det mer ovanliga slaget att den inte tillhandahåller någon egen 10V, utan kräver extern matning (den utgör bara en "current sink", max 35mA), precis som framgår av citatet i inlägg #1
[bild]
[länk]
så möjligen behövs förutom externa spänningsmatning också ett externt motstånd... beror på hur din Eveco-burk uppför sig
den goda nyheten är dock att Shelly kom med en ny 0-10V dimmer för någon månad sedan, som själv tillhandahåller 10V ("current source")
[länk]
[länk]
med den trevliga finessen att den också erbjuder effektmätning av exempelvis anslutet drivdon (inte aktuellt för denna trefasmotortillämpning), så att man kan logga elförbrukningen med samma puck
det tråkiga är att den första batchen verkar ha sålt slut, men de kommer väl snart in igen...
Hur skulle man i så fall koppla, om man använder den nya gen 3, ser att den har samma terminaler + en O terminal för matning av ett drivdon? Är det att den ger ut 0-10V med 35mA?
Redigerat:
Oklart om jag hänger med, vad menas med spänningsdelare här, har du något exempel?Bo.Siltberg skrev:Ja, så shellypucken borde heta 1-10 V istället, och ja då funkar den med de flesta LED-drivdon.
Men tittar jag på schemat för fläkten i första inlägget så blir jag osäker. Jag tycker de anger att de kräver en yttre source, inte sink. Jag ser det tydligast på att de kräver en impedans på högst 100 ohm i controllern.
@Walle85, du får väl prova... Jag tror dock att du behöver en spänningsdelare där shellyn drar ned spänningen.
Om jag testar så som jag ritat upp det, kan jag på något sätt skada fläktkonvektorn?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 897 inlägg
Ja jag såg den, men det var ingen länk till en spec utan till deras produktsida! Jag är trött på att scrolla igenom epilepsiframkallande reklamsidor för att leta efter specar.Walle85 skrev:
Jag har ingen aning om vilka generationer av shelly det finns. Men någon annan kanske vet, om det är nån skillnad på dem i detta avseende, vilket vore dåligt.. Jag ser bara vad du har länkat till. Om shelly inte kan hålla isär 0-10V med 1-10V så är det ju ganska jobbigt att veta.Walle85 skrev:
Dubbelklicka på ordet och sök så hittar du t.ex https://sv.wikipedia.org/wiki/SpänningsdelareWalle85 skrev:
I den bild som finns där, ersätt Z2 med shellyn. Jordsidan mot minus.
Vout kopplas till fläktens +
Jord kopplas till shellyn och fläktens minus.
Bilden på controllern i #1 antyder att Z1 ska vara 100 ohm eller mindre. Det kanske kan ökas till 1 kohm. för att minska effektförlusten. Jag har svårt att se att du kan förstöra fläkten på något sätt så länge du inte polvänder fel eller matar in mycket mer än 10 V.
Du kan säkert får viss effekt med din koppling i #1 också, men jag gissar att det mest kommer att likna av/på.
Ok, så något i denna stilen?Bo.Siltberg skrev:Ja jag såg den, men det var ingen länk till en spec utan till deras produktsida! Jag är trött på att scrolla igenom epilepsiframkallande reklamsidor för att leta efter specar.
Jag har ingen aning om vilka generationer av shelly det finns. Men någon annan kanske vet, om det är nån skillnad på dem i detta avseende, vilket vore dåligt.. Jag ser bara vad du har länkat till. Om shelly inte kan hålla isär 0-10V med 1-10V så är det ju ganska jobbigt att veta.
Dubbelklicka på ordet och sök så hittar du t.ex [länk]
[bild]
I den bild som finns där, ersätt Z2 med shellyn. Jordsidan mot minus.
Vout kopplas till fläktens +
Jord kopplas till shellyn och fläktens minus.
Bilden på controllern i #1 antyder att Z1 ska vara 100 ohm eller mindre. Det kanske kan ökas till 1 kohm. för att minska effektförlusten. Jag har svårt att se att du kan förstöra fläkten på något sätt så länge du inte polvänder fel eller matar in mycket mer än 10 V.
Du kan säkert får viss effekt med din koppling i #1 också, men jag gissar att det mest kommer att likna av/på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit:
Detta är för övrigt specifikationen för gen2 och gen3, jag har som tidigare nämts gen2.
jag hade kopplat så här med ett extra motstånd i kretsen:
och valt ett motstånd på 470 Ω
en okänd parameter här är fläktkonvektorns beteende – om den verkligen kräver en låg impedans på styrningen, så tyder det på att den kommer att lasta ner ingångssignalen så att den aldrig når 10V (och fläkten kommer aldrig att nå 100%), men det kanske blir nära nog
med den nya Shelly-dimmern så slipper man den externa matningen och motståndet – men den är också begränsad till att lämna max 35 mA ut, så funderingen på om konvektorns krav på <100 Ω kvarstår
att koppla som du ritat skadar knappast konvektorn, men däremot skulle jag inte garantera att Shellyn överlever (men troligen) – men viktigare, jag tror inte att du kommer få någon styrning av konvektorn på det sättet
edit: tvåa på bollen...🙂
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och valt ett motstånd på 470 Ω
en okänd parameter här är fläktkonvektorns beteende – om den verkligen kräver en låg impedans på styrningen, så tyder det på att den kommer att lasta ner ingångssignalen så att den aldrig når 10V (och fläkten kommer aldrig att nå 100%), men det kanske blir nära nog
med den nya Shelly-dimmern så slipper man den externa matningen och motståndet – men den är också begränsad till att lämna max 35 mA ut, så funderingen på om konvektorns krav på <100 Ω kvarstår
att koppla som du ritat skadar knappast konvektorn, men däremot skulle jag inte garantera att Shellyn överlever (men troligen) – men viktigare, jag tror inte att du kommer få någon styrning av konvektorn på det sättet
edit: tvåa på bollen...🙂
Finns det något sätt att veta om man når 100% på fläkten, är det bara att mäta volt vid Shelly pucken och får man 10V där så är det max, eller sker det något inne i fläktkonvektorn som jag inte kan mäta mig till?
nej, det är ett rimligt test att göra som du beskriver – sen kan det mycket väl hända att fläkten når max varvtal redan vid en lägre styrspänning än 10V
mätte jag upp något rimligt nära 10V skulle jag vara nöjd (men med exempelvis 8V skulle det inte alls kännas OK)
mätte jag upp något rimligt nära 10V skulle jag vara nöjd (men med exempelvis 8V skulle det inte alls kännas OK)
Tack, då ska jag försöka att leka lite med detta imorgon (idag) och se vad jag får till.harka skrev: