28 504 läst ·
128 svar
29k läst
128 svar
Bekämpa parkslide effektivt – glyfosat vs andra metoder
Absolut, men det är i alla fall inte ett argument för att glyfosat skulle anses som ofarligt när det används inom jordbruket. Tvärt om är det väl skälet till att det krävs utbildningar för att få använda det.P pmd skrev:Risken för att det ska hamna glyfosat på olämpliga ställen torde vara betydligt större i storskalig användning än i småskalig användning. Även om privatpersoner överdoserar kommer de inte upp i de mängder som behövs för jordbruksändamål.
Claes har en stor poäng i inlägg #82.
Jag försökte anmäla mig till Jordbruksverkets kurs i glyfosatanvändning, men den kursen fick inte privatpersoner gå.
Det uppmuntrar ju inte direkt till ansvarsfull användning av glyfosat.
Vet inte riktigt vad du menar med du inte fick gå kursen som privatperson? Utbildningen riktar sig väl till de som ska använda den yrkesmässigt, som till exempel lantbrukare? Tveksam till att så många hobbyodlare är intresserade av att lägga x antal tusentals kronor för att gå en flerdagarskurs i bekämpningsmedel?
Men jag kan delvis hålla med dig. Man kanske skulle ha någon variant av licensförfarande för att i någon enklare form få använda det för "husbehov", kanske liknande egensotning osv. Eller varför inte jämföra med förslaget som ständigt kommer upp här på forumet att man skulle ha någon enkel behörighet för att få dra el i sitt eget hus.
I det här fallet skulle det i princip räcka med en 2-timmarskurs där någon förklarade grunderna och tvingade deltagarna att läsa instruktionerna 😉
Redigerat:
Japp, jag håller med. Däremot håller jag inte med om att man kan kalla glyfosat för miljövänligt.Claes Sörmland skrev:
För all del. Min förståelse av samtiden är att vår kultur präglas av kemofobi som har sin grund i djup okunskap. Man är rädd för kemikalier och "gifter" för man förstår inte vad de är och de har krångliga namn. För att göra detta ännu värre för samhället har dessutom de gröna rörelserna satt denna kemofobi på en piedestal, d v s man skäms inte för sin okunskap och rädsla som man borde utan okunskapen ses som något gott, något moraliskt överlägset. Sverige 2025.
Det var ett, kanske misslyckat, försök till ironi. Privatpersoner är totalt förbjudna att använda glyfosat småskaligt, medan jordbruket får använda det storskaligt.Guzzi skrev:
Utbildning är ingen garanti för ett korrekt handhavande. Det kan inträffa olyckor, slarv, avsiktliga avsteg, mm.Guzzi skrev:
Poängen är helt enkelt att det handlar om mycket större mängder vid användning i jordbruket än vid användning i villaträdgårdar.
Ja, så är det, men varför finns det inte en kurs för privatpersoner som vill använda glyfosat på ett ansvarsfullt sätt i sin trädgård?Guzzi skrev:
Vet inte riktigt vad du menar med du inte fick gå kursen som privatperson? Utbildningen riktar sig väl till de som ska använda den yrkesmässigt, som till exempel lantbrukare? Tveksam till att så många hobbyodlare är intresserade av att lägga x antal tusentals kronor för att gå en flerdagarskurs i bekämpningsmedel?
(Du verkar hålla med mig om det, men jag citerar inte hela den texten).
Behandlade beståndet vid min tomtgräns i september förra året (sprayade utspädd glyfosat på blad och även stam) och hittills ser jag enbart ett enda skott som kommit upp (gissar att det var ca 60-80 förra året). Kanske missade jag lite precis där, men skall bli väldigt spännande att följa de kommande veckorna. Har en granne som gjorde likadant för 2 år sedan, inte ett enda skott återkom förra året. Onekligen en bra bekämpningsmetod. Kan tillägga att jag var väldigt försiktig vid applicerandet så att ingen annan växtlighet berördes, och områdets beskaffenhet gör att inget läcker ut i vattendrag eller liknande.
Yes, allt med måtte, då går det bra... på 90 talet kunde man köpa väldigt mycket stärkare bekämpningsmedel, men folk var lata eller okunniga, så man sprutade allt och brydde sig inte... därför har vi det som vi har det nu.L Linus S skrev:Behandlade beståndet vid min tomtgräns i september förra året (sprayade utspädd glyfosat på blad och även stam) och hittills ser jag enbart ett enda skott som kommit upp (gissar att det var ca 60-80 förra året). Kanske missade jag lite precis där, men skall bli väldigt spännande att följa de kommande veckorna. Har en granne som gjorde likadant för 2 år sedan, inte ett enda skott återkom förra året. Onekligen en bra bekämpningsmetod. Kan tillägga att jag var väldigt försiktig vid applicerandet så att ingen annan växtlighet berördes, och områdets beskaffenhet gör att inget läcker ut i vattendrag eller liknande.