16 723 läst ·
153 svar
17k läst
153 svar
Behövs elcentralsbyte?
Medlem
· Uppland
· 2 518 inlägg
Byggveteran
· Filipstad
· 63 inlägg
Bara för att det rekommenderas i ett forum så behöver det ju inte vara rätt! Vi har elsäkerhetsföreskrifter i Sverige, plus SS svensk standard o installations guiden som ersatte den blå boken efter 2006. Där finns kunskap om det som jag bla påstått. Det värsta som finns är lusläsande paragrafryttare o amatörfolk som allt vet bäst!Alfredo skrev:
Byggveteran
· Filipstad
· 63 inlägg
Men det finns ju ingenting som säger det som du påstår? Man behöver inte rekommendera, lusläsa eller nörda ner sig. Det finns inte.Morgan Jacobsson skrev:
Bara för att det rekommenderas i ett forum så behöver det ju inte vara rätt! Vi har elsäkerhetsföreskrifter i Sverige, plus SS svensk standard o installations guiden som ersatte den blå boken efter 2006. Där finns kunskap om det som jag bla påstått. Det värsta som finns är lusläsande paragrafryttare o amatörfolk som allt vet bäst!
Det gäller produkter som redan finns på marknaden men som fått försäljningsstopp på grund av dålig/farlig konstruktion eller annat fel. INTE nya produkter som skall ut på marknaden.Morgan Jacobsson skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 817 inlägg
...ett litet litet urval av produkter....
Nej det är inte automatiskt rätt, det får bl.a. inte vara för lång ledning eller förlagd så det blir för varmt. Till en grupp för häll är oftast ledningen inte längre än från central till häll uttag.Morgan Jacobsson skrev:
Bara för att det rekommenderas i ett forum så behöver det ju inte vara rätt! Vi har elsäkerhetsföreskrifter i Sverige, plus SS svensk standard o installations guiden som ersatte den blå boken efter 2006. Där finns kunskap om det som jag bla påstått. Det värsta som finns är lusläsande paragrafryttare o amatörfolk som allt vet bäst!
Jag är dock fortfarande intresserad vart det står att 13A säkring till 1,5 mm² FQ inte är godkänt
Ingen som reflekterar över antalet Mini brytare på en enda jordfelsbrytare?G Goodbyte skrev:Hej
Håller på att göra lite arbeten på huset och i samband med det kom en elektriker som skulle göra en ny fast installation åt oss. Ledningarna är nu dragna men när han skulle ansluta dem i elcentralen upptäckte han att en eller två av de befintliga automatsäkringarna surrade lite tills man knackade på dem några gånger. Han föreslår därför att vi ska byta hela elcentralen för att undvika brandrisk.
Jag har ingen aning om hur gammal elcentralen är men den känns "modern", stor renovering gjordes ca år 2000, så gissar att mycket kommer från den tiden. Har även lite problem med att säkringen till spishäll löser ut om jag kör för fullt på de två största plattorna, och har viss obalans i systemet (en huvudsäkring på 16A har lätt att lösa ut). Så på ett sätt har jag några saker som hade varit trevligt att fixa.
Har fått en offert på 21000 före ROT, (16h arbete, 750kr/h + materiel (24st minibrytare 1fas, 6st minibrytare 3-fas, jordfelsbrytare)), vilket känns lite högt jämfört med andra siffror jag sett här på forumet, men det är kanske inflationen som spökar? Jag vill bara inte känna mig lurad att betala extra för något onödigt.
Nej. Varför tror du att det är ett elsäkerhetsmässigt problem? Vi ha under årtionden haft en majoritet av villainstallationer med endast en jordfelsbrytare för hela anläggningen. Det har möjligen varit opraktiskt, men knappast någon säkerhetsrisk. Detta helt oavsett vad senaste upplagan av svensk standard säger i sina rekommendationer om sektionering.C Chup skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 817 inlägg
Jodå, det går att reflektera över.C Chup skrev:
Även till synes dubbla och trippla ledare på några dvärgar.
Och en del annat som nämnts i tråden.
Plus bakgrunden till den pedantiska märkningen av ledarna.
Knappast någon elcentral som visats upp på detta forum är anmärkningsfri
Något direkt fel som behöver lagas ser jag dock (ännu) inte.
Gruppförteckningen vore intressant att se för att komma vidare.
Du bör nog fundera lite mer på varför JFB bör testas regelbundet och varför minibrytare inte behöver det. Du har fastnat i eget flugpapper med dina försök att hitta relevanta och vederhäftiga uppgifter för bytesintervall eller mekaniskt prov av minibrytare.Morgan Jacobsson skrev:
Kom hellre igen med andra synpunkter, erfarenheter från din bransch och vardag det är alltid intressant. Att som numera alltmer vanligt här hänvisa till olika tillverkares instruktioner utan minsta egen förståelse blir alltför endimensionellt. Den delen kan var och en få rätt eller fel via någon AI-översikt inte mycket att komma med för att av någon anlednig "få rätt".