A
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Lite som en fingervisning har jag idag bytt denna härlighet.
Bra jobbat.

Vilka kontroller (inspektion, provning och dokumentation) tycker du en underhållsåtgärd som centralbyte påkallar Bo?

Något särskilt du tycker man alltid bör göra vid dessa åtgärder?

Tilläggas bör kanske att jag lade ung lika mycket tid på förberedelser och planering, t.ex göra upp en gruppförteckning, planera fördelningen i nya centralen, bygga centralerna hemma på altanbordet etc. Också bra att i förväg konstatera att VVBn läcker ström.
Där verkar vi tänka rätt lika. Jag gör på samma sätt. Brukar också göra en isolationsmätning före dessa byten.

Eftersom man har kopplat om precis alla skyddsledare i centralen så är givetvis en fullständig kontinuitetskontroll nödvändig, även om man (jag) under arbetet tar det metodiskt och kopplar in alla ledare för en grupp i taget och ckeckar av det. Några kopplingspunkter orkade jag inte gräva fram och mäta, typ bakom ugn, men det uppvägs av att det är samma grupp som mikro och häll och ingenting är rört där.

En hel del grupper saknade skyddsledare eftersom det är ett gammalt hus med ojordade uttag så det kan vara lätt att missa en grupp som faktiskt har en skyddsledare.

Annars är det väl ingenting speciellt. Isolationsmätning gjorde jag tidigare i samband med att gruppförteckningen gjordes, så den upprepade jag bara lite snabbt. Lite funktionskontroller av JFBn i olika uttag efter driftsättning fick avsluta.

Dokumentationen finns på bild ;)

Man skulle annars kunna lägga ned åtskilliga timmar i ett gammalt hus för att kontrollera uttag och kopplingspunkter.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
[bild]

Det tog ca 1.5 timme att riva bort gamla elcentralen, inkl märka upp alla ledare och måtta in nya centralen.
[bild]
Efter totalt knappt tre timmar hade kyl&frys ström igen (rad 1).
Nån halvtimme senare även resten av huset (rad 2).
Och elvärmecentralen tog nån timme.
Totalt ca 5 timmars jobb.
[bild]

I tråden handlar det om att byta norm till norm, bara flytta över, troligen inga ledare som behöver skalas om etc, så det borde gå på två-tre timmar tycker jag.

Tilläggas bör kanske att jag lade ung lika mycket tid på förberedelser och planering, t.ex göra upp en gruppförteckning, planera fördelningen i nya centralen, bygga centralerna hemma på altanbordet etc. Också bra att i förväg konstatera att VVBn läcker ström. Allt för att undvika överraskningar och därmed, inte att förakta, minska tiden jag behöver stå på benen och böja på ryggen mm.
Du bytte ut en diazed???

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Kundens önskemål väger tungt...
Egentligen skulle den bara kompletteras med en energimätare vilket hade kunnat göras utan centralbyte. Likaså JFB, fast då bara en.
Men inte att förakta är den kontroll som en gammal anläggning får vid ett centralbyte.

• Gilla
  • Haha
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
A
Eftersom man har kopplat om precis alla skyddsledare i centralen så är givetvis en fullständig kontinuitetskontroll nödvändig, även om man (jag) under arbetet tar det metodiskt och kopplar in alla ledare för en grupp i taget och ckeckar av det.
Då är vi nog inne på samma spår igen. Kontinuitet skyddsjord tycker jag också blir påkallad i och med att man lossat och återmonterat alla skyddsledare. Jag brukar även passa på att kontrollera inkommande jord.

Samma med kontrollen av jordfelsbrytarna. Där brukar Martin Lundmark påpeka att man bör och ska prova dessa i fullt driftsatt anläggning. Det håller jag med om. Man har ju bra möjlighet att göra detta vid ett centralbyte så det blir en så kallad vettig testmiljö.
Man skulle annars kunna lägga ned åtskilliga timmar i ett gammalt hus för att kontrollera uttag och kopplingspunkter.
Ja men det ska ju rymmas inom uppdragets gränser.

[bild]

Det tog ca 1.5 timme att riva bort gamla elcentralen, inkl märka upp alla ledare och måtta in nya centralen.
[bild]
Efter totalt knappt tre timmar hade kyl&frys ström igen (rad 1).
Nån halvtimme senare även resten av huset (rad 2).
Och elvärmecentralen tog nån timme.
Totalt ca 5 timmars jobb.
[bild]

I tråden handlar det om att byta norm till norm, bara flytta över, troligen inga ledare som behöver skalas om etc, så det borde gå på två-tre timmar tycker jag.

Tilläggas bör kanske att jag lade ung lika mycket tid på förberedelser och planering, t.ex göra upp en gruppförteckning, planera fördelningen i nya centralen, bygga centralerna hemma på altanbordet etc. Också bra att i förväg konstatera att VVBn läcker ström. Allt för att undvika överraskningar och därmed, inte att förakta, minska tiden jag behöver stå på benen och böja på ryggen mm.
Fint jobb!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.