MultiMan MultiMan skrev:
@Morgan Jacobsson Nu är vi flera som undrar över ditt påstående om att FK/FQ skulle leda ström sämre på något sätt och därmed påverka utlösningsvillkoret. Kan du utveckla det med mer fakta som styrker påståendet, tack.
Plåga inte stackaren mer åtminstone inte i onödan rörande självklarheter.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
jbr och 6 till
  • Laddar…
Morgan Jacobsson Morgan Jacobsson skrev:
Kan du sluta o käfta emot hela tiden!!! Solid koppar är bevisat bättre än flerkardelig, för det finns ingen luft i solid koppar, vilket ger lägre resistans. Den informationen lär man ut i skolan inom elkunskap, finns mycket info online o läsa om detta så sluta o grina emot.
vem e du egentligen? Du gömmer dig bakom en profil som är ansiktslös så du kan kritisera utan att själv komma med något konkret??
För elektriska tillämpningar där mycket ström flyter, behöver man tråd med lämplig tvärsnittsarea för att minimera resistans och värme. För hobbyprojekt kan man oftast använda tunna trådar, medan industriella applikationer kräver större dimensioner. Räkna ut den förväntade strömstyrkan och använd en tabell eller beräkningsverktyg för att välja rätt AWG- eller mm-kvalitet.
Pga av skineffekten, som gör att strömmen i första hand går i ytskiktet, blir tunnare tråd bättre ledare räknat per area, om övriga faktorer är lika. Skin-effekten är dock vid låga frekvenser så liten att den i allmänhet kan försummas vid 50 Hz. Dessutom behöver trådarna i en flertrådig ledare vara isolerade från varandra (sk Litztråd) för att på bästa sätt reducera skineffekten. Man kan tänka sig att kylningen blir olika för en/fler/mångtrådig ledare, så att jämviktstemperaturen och därmed resistansen under drift skulle skilja, eller att man för mångtrådig behöver ta höjd för avbrott i vissa trådar. Man kan också tänka sig att olika kopparkvaliteter skulle användas, men det verkar mindre troligt.
Troligast är trots allt att ev skillnader beror på vad som ovan sagts om anpassning till kraven i olika standarder. En av resistanstabellerna ovan anger resistansen med åtminstone 3-4 decimaler för mycket.

• Gilla
Panor82 och 5 till
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Pga av skineffekten, som gör att strömmen i första hand går i ytskiktet, blir tunnare tråd bättre ledare räknat per area, om övriga faktorer är lika. Skin-effekten är dock vid låga frekvenser så liten att den i allmänhet kan försummas vid 50 Hz. Dessutom behöver trådarna i en flertrådig ledare vara isolerade från varandra (sk Litztråd) för att på bästa sätt reducera skineffekten. Man kan tänka sig att kylningen blir olika för en/fler/mångtrådig ledare, så att jämviktstemperaturen och därmed resistansen under drift skulle skilja, eller att man för mångtrådig behöver ta höjd för avbrott i vissa trådar. Man kan också tänka sig att olika kopparkvaliteter skulle användas, men det verkar mindre troligt.
Troligast är trots allt att ev skillnader beror på vad som ovan sagts om anpassning till kraven i olika standarder. En av resistanstabellerna ovan anger resistansen med åtminstone 3-4 decimaler för mycket.
Skineffekten är även vid kraftfrekvens en faktor men då handlar det om betydligt kraftigare förband än vi rör oss med här på BH. Kylningen kommer in i de fallen också där flertal är bättre än ental.

(Nu börjar de effekterna ganska tidigt redan vid förbindningar med sk bladkoppar är de märkbara även vid i sammanhanget små areor från 100 mm2 och upp.)

• Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
för det finns ingen luft i solid koppar, vilket ger lägre resistans.
Du får gärna förklara för oss som inte begriper hur luft mellan kardelerna påverkar kopparens resistans.

• Gilla
  • Haha
pether och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Kan du sluta o käfta emot hela tiden!!! Solid koppar är bevisat bättre än flerkardelig, för det finns ingen luft i solid koppar, vilket ger lägre resistans. Den informationen lär man ut i skolan inom elkunskap,
Nej det lär man inte alls ut i någon skola eller kurs.
Killgissar du bara grovt, eller kör du någon slags desinformationskampanj?

Ärligt talat så är det mångkarderliga och finkardeliga ledare som har en del bättre egenskaper, men i dessa sammanhang betydelselöst dock.

Sen så köper man inte någon kabelarea, utan man köper en resistans, ta och läs någon av kabelstandarderna så får du se.
Köper man 1,5 mm2 ledare idag får man ofta något på ca 1,42 mm2, beroende på hur ren koppar tillverkaren använder.

Jag anser ärligt talat att du bara borde hålla käft!

• Gilla
  • Arg
Utsliten och utdömd och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
A avh67f skrev:
Man har infört de nya resistanserna i handbok 421 som tar höjd för skillnaderna mellan olika klassers ledare.
Men det är mellan fåtrådiga och mångtrådiga ledare. Det skiljer lite där. Mellan klass 1 solida och klass 2 fåtrådiga tror jag skillnaden är mer försumbar.
De där siffrorna kommer ifrån standarder som kabeltillverkarna följer.
Och det är lätt att tänka fel, att tänka att 1,5 mm2 har en viss resistans.

Men det är typ tvärtom, resistansen i tabellen är den resistans som kabeltillverkaren måste nå ner till för att få sälja kabeln som "1,5mm2", "2,5 mm2" osv.
Så kabeltillverkaren kommer att använda lite mindre mängd koppar när han tillverkar finkardelig kabel (klass 5)..
Varför? För att han får, och koppar är det dyra.

• Gilla
pether och 2 till
  • Laddar…
A
Ja så är det. Useless lärde mig det i inlägg 148 också.

I byggahus-sammanhang räcker det bra att lära sig 18 mOhm/mm2 (0,018) för kopparledare och formeln ((resistiviteten*längden)/tvärsnittsarean)

Det finns sällan ett behov av något mer avancerat än så.

• Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag anser ärligt talat att du bara borde hålla käft!
Du är rätt hårdhänt nuförtiden, det är ju ok men lite luft och slack på linan förtjänar kanske även den skribenten (åtminstone i början av inläggskarriären här). ;)

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Ja så är det. Useless lärde mig det i inlägg 148 också.

I byggahus-sammanhang räcker det bra att lära sig 18 mOhm/mm2 (0,018) för kopparledare och formeln ((resistiviteten*längden)/tvärsnittsarean)

Det enda man lite kan ha nytta av för "areorna" som förekommer här är att känna till att det i decimaldelen finns en normerad uppräkning vid stigande area. Det har varit uppe ibland genom åren så sökbart och kanske våra kiselbetjänter kan få med det i någon "sammanfattning".

Mikael_L
Men för att bemöta frågan i första inlägget, så ...
Nej, jag ser inte varför den centralen skulle behöva bytas, eller att allt innehåll ska behöva bytas.
Det är Legrand-säkringar, de är helt OK.

Fast det ser illa ut att det blandas olika fabrikat av normapparater, som dessutom passar lite dåligt till varandra, JFB har tyvärr nollan till höger, osv.
Och ännu värre är det att centralen är för liten, det ligger dubbelt på en del säkringar, det sticker också lite ögat att det finns en blå fasledare ...
Alla dessa mindre missar tillsammans med att det är partex gör att det är rätt garanterat något hempul, i alla fall inte gjort av någon elektriker som grejar med sånt här till yrket.

Men nej, centralen eller innehåll behöver inte bytas, du har tyvärr fått tag i en elektriker som har en del brister, antingen för lite jobb (vilket betyder att han inte är bra) så att han försöker lura sig till jobb, eller så bara enormt okunnig och dålig.

Priset du har blivit erbjuden är totalt fucking galet, det där fixar man på mindre än en dag, 4-6 timmar - max.

Jag bytte häromveckan ut 3 st olika diazed-centraler (en sån där gammal anläggning som byggts ut allteftersom) till en ny stor normcentral (2x26 platser).
Den fick dubbla JFB, 18 st enpoliga dvärgar, 4 st trepoliga dvärgar, en del halvt oväntat strul vid rivningen av de gamla centralerna, en del rivning av gammalt som skulle bort.

Det slutade med tid på ca 6 timmar och ca 5000 kr inkl moms i material, och detta jobb var alltså större och svårare än det som "din" elektriker har gett dig ett fantasipris på.

Men anledningen till att ev byta något är mest för att det tydligen finns för lite plats i nuvarande central, annars kan man väl lokalisera ev säkring som brummar, och byta bara den.
Men brummande säkringar beror ibland på övertoner ifrån någon strömförbrukare, och det är inte då något fel på säkringen, en helt ny kan brumma även den.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Du är rätt hårdhänt nuförtiden, det är ju ok men lite luft och slack på linan förtjänar kanske även den skribenten (åtminstone i början av inläggskarriären här). ;)
Ja du har rätt.

Egentligen bottnar det väl att jag så småningom ledsnat på att troll och liknande, och blir allt kortare i tonen, då det bästa egentligen är att stampa ut det direkt medan det är en glödeld, inte vänta till att tråden helt havererar.
Det är kanske ett tecken på att jag borde lämna forumet och ägna mig åt annat ...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
A avh67f skrev:

Typ så.
Eller så går man på tabellerade värden om man vill (det är samma för class 1 oxh class 2, och nästan samma för class 5)
Jag åtminstone tycker det är enklare, jag har även lagt in detta i en tabell i mitt program för kabeldimensionering.

Jag borde kanske lägga in resistans vid högre temp, t.ex. 70°C ...

Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Typ så.
Eller så går man på tabellerade värden om man vill (det är samma för class 1 oxh class 2, och nästan samma för class 5)
Jag åtminstone tycker det är enklare, jag har även lagt in detta i en tabell i mitt program för kabeldimensionering.

Jag borde kanske lägga in resistans vid högre temp, t.ex. 70°C ...
Jag ordnade ju en tabell att posta, men glömde ... suck ...
singelcore.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och ifall man räknar på koppars resistivitet och med den nominella arean i tabellen så stämmer alltså inte den tabellerade resistansen. Utan denna resistans är den som tillverkaren måste nå ner till, och det gör de som regel med lite mindre area.

A agw skrev:
Lite nyfiken här ändå, 230V / 400V 3N ~ 50Hz 6,5 kW betyder väl att hällen använder 3x230v? Dvs alla tre faser och nolla. Jag tror att de jag kopplat in historiskt har kört 400v. Ugnen på en fas och hällen på de andra två. Kan det vara så att hällen och ugnen delar en fas och säkring?
Blanda inte trefas och enfas hällen kopplas 2-fas nolla jord och ugnen 1fas då följer du reglementet när dom två produkterna kopplas på samma "spis ledning"

Lite som en fingervisning har jag idag bytt denna härlighet.
20260610_130824.jpg
Skapa konto

Det tog ca 1.5 timme att riva bort gamla elcentralen, inkl märka upp alla ledare och måtta in nya centralen.
20260702_131638.jpg
Skapa konto

Efter totalt knappt tre timmar hade kyl&frys ström igen (rad 1).
Nån halvtimme senare även resten av huset (rad 2).
Och elvärmecentralen tog nån timme.
Totalt ca 5 timmars jobb.
20260702_172046.jpg
Skapa konto

I tråden handlar det om att byta norm till norm, bara flytta över, troligen inga ledare som behöver skalas om etc, så det borde gå på två-tre timmar tycker jag.

Tilläggas bör kanske att jag lade ung lika mycket tid på förberedelser och planering, t.ex göra upp en gruppförteckning, planera fördelningen i nya centralen, bygga centralerna hemma på altanbordet etc. Också bra att i förväg konstatera att VVBn läcker ström. Allt för att undvika överraskningar och därmed, inte att förakta, minska tiden jag behöver stå på benen och böja på ryggen mm.

• Gilla
pether och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.