17 155 läst ·
153 svar
17k läst
153 svar
Behövs elcentralsbyte?
Vad jag menade är att du gör lite överslag för olika typfall och även några extrema. Alla under begränsnimgen 3x25 A max, alltså typiskt BH fall vad gäller matningen. Ta in förlusteffekter i normkomponenter också och sätt det i relation till värmeandelen från belastade ledare i centralen.A avh67f skrev:I Sverige har vi trefas i de flesta av våra centraler. Det är nog generellt ganska låga strömmar när det fördelas ut på tre faser och sällan kontinuerlig belastning som hjälper mycket. Och det är välbeprövat över lång tid så vi vet att det fungerar.
Missar jag något?
Bh-fallen är nog inte till fördel faktiskt. Centraler i industrier, offentliga utrymmen och annat brukar oftast vara 360% i plåt, stora och luftiga, byggda och dimensionerade av företag som gör sådant. Ungefär motsatsen till en vanlig villacentral där man tryckt in så många komponenter och tråd det får plats och bett till gudarna att locket ska gå att trycka dit.
Det kommer visa sig svårt att konstruera några fall även orealistiska som skulle ge problem. Vad som ger brandrisk är dåliga förbindningar och långvarig överlast av komponenter förbi deras märkström.
Redigerat:
Nu hoppas jag det är retoriska frågor för något sådant hittar man inte. Kul att lite nya profiler i gammal god stil kommer in och stökar det är inte så ofta numera.tommib skrev:
Lite nyfiken här ändå, 230V / 400V 3N ~ 50Hz 6,5 kW betyder väl att hällen använder 3x230v? Dvs alla tre faser och nolla. Jag tror att de jag kopplat in historiskt har kört 400v. Ugnen på en fas och hällen på de andra två. Kan det vara så att hällen och ugnen delar en fas och säkring?G Goodbyte skrev:
Vilken ugn?A agw skrev:
Byggveteran
· Filipstad
· 63 inlägg
Avslöjas inte det av frågan om hur ofta de egna minibrytarna motioneras? En fråga som trots upprepade påstötningar kvarstår obesvarad...GK100 skrev:
Byggveteran
· Filipstad
· 63 inlägg
Fast nu har du ju kommit med ett väldigt konkret påstående (som du dessutom verkar vidhålla) angående regler och tillverkares anvisningar som har gått många i branschen helt förbi. Folk undrar därför om du kan visa på dessa regler eller anvisningar. Det var du som anförde detta från början och det är inte onödigt debatterande att efterfråga eller presentera nämnda texter.Morgan Jacobsson skrev:
Byggveteran
· Filipstad
· 63 inlägg
En gång om året uppmanas man att testa minibrytarna som de nu mera så fint kallas.H HJ-C skrev:Fast nu har du ju kommit med ett väldigt konkret påstående (som du dessutom verkar vidhålla) angående regler och tillverkares anvisningar som har gått många i branschen helt förbi. Folk undrar därför om du kan visa på dessa regler eller anvisningar. Det var du som anförde detta från början och det är inte onödigt debatterande att efterfråga eller presentera nämnda texter.
Länken nedan är till Schneiders hemsida. Detta är ju deras tekniska rekommendation
https://www.se.com/us/en/faqs/FA127451/
Där ser man, i USA gör man tydligen så. Har aldrig stött på dessa anvisningar själv och heller aldrig fört in något liknande i instruktioner till våra anläggningar eller till vår UH-avdelning. Ska lägga ett par timmar på läsning på jobbet imorgon.Morgan Jacobsson skrev:
Ja, det är mycket som faller under praxis men man måste också kunna motivera det med något slags vetenskapligt resonemang.Morgan Jacobsson skrev:
Ok, så för brytare avsedda för den amerikanska marknaden av en speciell typ så bör man motionera dem en gång om året i en amerikansk kontext. Har du något för produkter som faktiskt säljs här? Någon som har tillgång till EN 60898 får gärna bekräfta att det där står att det inte finns något krav på periodisk motionering.Morgan Jacobsson skrev:
Haha, roligt. Hela poängen med ett diskussionsforum är diskussioner.Morgan Jacobsson skrev:
Gott så, men här vill många ha mer än en appeal to authority som du gör här. Varför tycker du som du gör? För att du har gjort samma sak länge?Morgan Jacobsson skrev:
Nej, jag hakar upp mig på att du inte på ett tillfredsställande sätt kan förklara din ståndpunkt. Jag förstår att det kan kännas ovant men försök förstå att det inte räcker med "för att jag säger så". Jag ser helheten, det känns som att du inte gör det här.Morgan Jacobsson skrev:
Och jag hävdar att det blir säkrare om ledningarna ligger huller om buller då detta rent statistiskt minskar risken för anhopning och värmeutveckling, i den mån det alls finns en sådan risk i en normal bostadscentral. Vill du visa på att det påståendet är fel får du gärna göra det.Morgan Jacobsson skrev:
Det gör alla här, var så säker.Morgan Jacobsson skrev:
Hur får du det till att en stökig central är osäker?Morgan Jacobsson skrev:
Jaha, det får du inte.Morgan Jacobsson skrev:
Ja. På samma sätt som jag klarar av att leva med risken att få en meteorit i skallen. Eller en blixt. Den är helt enkelt så liten att den inte är relevant.Morgan Jacobsson skrev:
Nej, det gör ni inte alls. Tumreglerna driver en viss överdimensionering för att vara på den säkra sidan. Om man tänker så räknar man på det. Dessutom är överdimensionering inte alltid av godo, främst av ekonomiska skäl.Morgan Jacobsson skrev:
Det där är en siffra du drog helt ur luften, erkänn. De allra flesta människor skiter fullständigt i elen så länge det inte ser ut som ett skatbo i centralen. Knappt ens då. Hur i hela fridens namn skulle en elanläggning öka värdet på huset med mer än sitt installationspris under de förutsättningarna?Morgan Jacobsson skrev:
Ja ok, du skulle känna dig lite tryggare. Hur mycket tryggare. 10 kkr tryggare? 20 kkr tryggare? Var går gränsen? Varför?Morgan Jacobsson skrev:
Nej, det har framgått.Morgan Jacobsson skrev:
EKP är en förutsättning för att alls kunna göra elinstallationer lagligt. Reklamationsrätt enl KTjl har man i 10 år.Morgan Jacobsson skrev:
Nej, det är inte en teknisk rekommendation. Det är ett svar på en fråga. Tekniska rekommendationer hittar du i tekniska dokument.Morgan Jacobsson skrev:
Varför de lämnar denna rekommendation kan jag inte veta. Det finns inget i de tekniska dokumenten för QOB och jag orkar inte kolla de andra. Kanske sämre produkter? Eller en rädsla för stämningar?
400V borde väl innebära att den är tvåfasigt kopplad mellan två faser dvs drivs med huvudspänningen 400V, 400V*10A=4000W=4kW.A Avemo skrev:Det låter som att du har en ganska ordinär spishäll med fyra plattor. Dessa kan oftast anslutas till en eller två faser. Om vi antar att den är ansluten till två faser har den 4,6 kW att tillgå vid 10 A. Det borde räcka för alla normala situationer även om det är under maximala 6,5 kW. Men om den skulle vara ansluten till bara en fas så har den maximalt 2,3 kW att tillgå. Och det är nog i klenaste laget många gånger. Det finns oftast skisser på hällen som visar olika sätt att ansluta den. Och det borde synas i anslutningsdosan på väggen eller på hällen om den är ansluten till en eller två faser. Att anslutningen inte räcker vet du ju eftersom säkringen brukar lösa ut.