16 731 läst ·
153 svar
17k läst
153 svar
Behövs elcentralsbyte?
Går du lite djupare kommer du se att flerkardeliga ledare är bättre än solida och det av flera aspekter.Morgan Jacobsson skrev:
Byggveteran
· Filipstad
· 63 inlägg
E elmont skrev:
När man tittar lite närmare på centralen så har den en härlig blandning av trådar, som inte följer dagens färgstandard. Sedan ser man partex märkningen (används mer i industriella styr/matarskåp) o ett flertal brytare som är dubbelmatade, gruppmärkningen saknas på brytare. Fasskenan nedersta till höger på bilden är tejpad, det saknas några ändskydd på fas skenorna.G Goodbyte skrev:Hej
Håller på att göra lite arbeten på huset och i samband med det kom en elektriker som skulle göra en ny fast installation åt oss. Ledningarna är nu dragna men när han skulle ansluta dem i elcentralen upptäckte han att en eller två av de befintliga automatsäkringarna surrade lite tills man knackade på dem några gånger. Han föreslår därför att vi ska byta hela elcentralen för att undvika brandrisk.
Jag har ingen aning om hur gammal elcentralen är men den känns "modern", stor renovering gjordes ca år 2000, så gissar att mycket kommer från den tiden. Har även lite problem med att säkringen till spishäll löser ut om jag kör för fullt på de två största plattorna, och har viss obalans i systemet (en huvudsäkring på 16A har lätt att lösa ut). Så på ett sätt har jag några saker som hade varit trevligt att fixa.
Har fått en offert på 21000 före ROT, (16h arbete, 750kr/h + materiel (24st minibrytare 1fas, 6st minibrytare 3-fas, jordfelsbrytare)), vilket känns lite högt jämfört med andra siffror jag sett här på forumet, men det är kanske inflationen som spökar? Jag vill bara inte känna mig lurad att betala extra för något onödigt.
Ser inte väldigt proffsigt utfört.
Ta in 2 till offerter o jämför innan du bestämmer dig för att byta.
Medlem
· Uppland
· 2 518 inlägg
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 802 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 802 inlägg
@Morgan Jacobsson Nu är vi flera som undrar över ditt påstående om att FK/FQ skulle leda ström sämre på något sätt och därmed påverka utlösningsvillkoret. Kan du utveckla det med mer fakta som styrker påståendet, tack.
Byggveteran
· Filipstad
· 63 inlägg
Kan du sluta o käfta emot hela tiden!!! Solid koppar är bevisat bättre än flerkardelig, för det finns ingen luft i solid koppar, vilket ger lägre resistans. Den informationen lär man ut i skolan inom elkunskap, finns mycket info online o läsa om detta så sluta o grina emot.H HenrikHuslöse skrev:
vem e du egentligen? Du gömmer dig bakom en profil som är ansiktslös så du kan kritisera utan att själv komma med något konkret??
För elektriska tillämpningar där mycket ström flyter, behöver man tråd med lämplig tvärsnittsarea för att minimera resistans och värme. För hobbyprojekt kan man oftast använda tunna trådar, medan industriella applikationer kräver större dimensioner. Räkna ut den förväntade strömstyrkan och använd en tabell eller beräkningsverktyg för att välja rätt AWG- eller mm-kvalitet.
Morgan Jacobsson skrev:
Kan du sluta o käfta emot hela tiden!!! Solid koppar är bevisat bättre än flerkardelig, för det finns ingen luft i solid koppar, vilket ger lägre resistans. Den informationen lär man ut i skolan inom elkunskap, finns mycket info online o läsa om detta så sluta o grina emot.
vem e du egentligen? Du gömmer dig bakom en profil som är ansiktslös så du kan kritisera utan att själv komma med något konkret??
För elektriska tillämpningar där mycket ström flyter, behöver man tråd med lämplig tvärsnittsarea för att minimera resistans och värme. För hobbyprojekt kan man oftast använda tunna trådar, medan industriella applikationer kräver större dimensioner. Räkna ut den förväntade strömstyrkan och använd en tabell eller beräkningsverktyg för att välja rätt AWG- eller mm-kvalitet.
Har du någon länk som visar hur luften i ledaren påverkar? Elinstallationsreglerna verkar inte göra någon skillnad i belastningsförmåga mellan en- eller flerkardeliga kablar, så hur ska man räkna ut/korrigera max ström för de olika kabeltyperna?
Det gör jag dagligen, yrkesmässigt. I just större applikationer till industri. Du har fel.Morgan Jacobsson skrev:
Kan du sluta o käfta emot hela tiden!!! Solid koppar är bevisat bättre än flerkardelig, för det finns ingen luft i solid koppar, vilket ger lägre resistans. Den informationen lär man ut i skolan inom elkunskap, finns mycket info online o läsa om detta så sluta o grina emot.
Oavsett, du påstod att användande av FK eller FQ inte var godkänt i kombination med 13A skydd. Du verkar inte kunna prestera något som visar på detta, dock?
Men då ska man ju också komma ihåg att du även påstått att Elsäkerhetsverket testar och godkänner alla elektriska apparater innan lansering ... Jag kan ju tycka att man i så fall borde kunna ta bort anmälningsfunktionen. Allt är ju tydligen godkänt i förväg.
Redigerat:
Man har infört de nya resistanserna i handbok 421 som tar höjd för skillnaderna mellan olika klassers ledare.
Men det är mellan fåtrådiga och mångtrådiga ledare. Det skiljer lite där. Mellan klass 1 solida och klass 2 fåtrådiga tror jag skillnaden är mer försumbar.
Men det är mellan fåtrådiga och mångtrådiga ledare. Det skiljer lite där. Mellan klass 1 solida och klass 2 fåtrådiga tror jag skillnaden är mer försumbar.
Byggveteran
· Filipstad
· 63 inlägg
Är du lat? Sök själv på nätet om användning av koppartråd! Koppartråd tillverkning, egenskaper hos koppartråd. Jag är ingen googlesökmotor.MultiMan skrev:
https://shop.machinemfg.com/sv/copp...riska system eller studerar materialvetenskap.
Medlem
· Uppland
· 2 518 inlägg
Ledarna har en definerad resistans. Det är nästan ingen skillnad på solida och flerkardeliga eftersom mängden koppar är densamma.Morgan Jacobsson skrev:
Jag har jobbat med ledare på över 100 kA. Har du ens använt ett mätinstrument för sådana strömstyrkor?Morgan Jacobsson skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 802 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 802 inlägg
Nu har letat upp databladen för Nexans FQ och EQ Easy. De har exakt samma motstånd per meter, något som talar emot ditt påstående @Morgan Jacobsson.
https://www.nexans.se/.rest/catalog/v1/product/pdf/11485340-207-02
https://www.nexans.se/.rest/catalog/v1/product/pdf/11175140-208-02
https://www.nexans.se/.rest/catalog/v1/product/pdf/11485340-207-02
https://www.nexans.se/.rest/catalog/v1/product/pdf/11175140-208-02
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
A avh67f skrev:
Skillnaden beror framför allt på att det skiljer i tillåten resistivitet i standarden, SS-EN/IEC 60228. Kopparkablar idag tillverkas ju inte med exakt den tväsrnittsarea som anges, utan med den minsta möjliga arean för att få den resistivitet som krävs. En EK 1,5 brukar vara runt 1,4 kvadratmillimeter.
Kraven för t ex kablar som benämns "1,5 kvadratmillimeter" är:
Klass 1, Enkardelig: Max 12,1 Ohm/km
Klass 2, Fåtrådig: Max 12,1 Ohm/km
Klass 5 Mångtrådig: Max 13,3 Ohm/km
Eftersom en MK/RK får ha högre resistivitet så sparar såklart tillverkarna in på den dyra kopparen och gör kabeln tunnare - Därav den sämre belastningsförmågan.
Det beror alltså inte på luften mellan kardelerna.
Detta här ett diskussionsforum. Här diskuterar vi! Din formulering är dessutom på gränsen att bryta mot:Morgan Jacobsson skrev:
Detta bryter tveklöst mot:Morgan Jacobsson skrev:
Jag tror ingen ifrågasätter detta. Naturligtvis gäller grundläggande fysikaliska lagar.Morgan Jacobsson skrev:
Detta ifrågasätter jag däremot starkt! För kravet på ledarnas dimension är det helt irrelevant om projektet drivs som en hobby eller industriellt. Det som är relevant är fysikaliska aspekter som strömstyrka, temperatur, isolering med mera.Morgan Jacobsson skrev:
Mer personangrepp och brott mot ytterligare en regel:Morgan Jacobsson skrev:
Medlem
· Uppland
· 2 518 inlägg
Här är Nexans tabell enligt 60228. Det är samma resistans för 1.5 mm2 solid och flerkardelig klass 2.
https://www.nexans.be/en/dam/jcr:efe5d9a2-f346-4047-87b4-99d1e319d768/IEC60228_ENG.pdf
https://www.nexans.be/en/dam/jcr:efe5d9a2-f346-4047-87b4-99d1e319d768/IEC60228_ENG.pdf