D Dorantee skrev:
Ja, problematiken är ju att garantin inte gäller.
Det är ett generellt problem med 26 år gamla prylar. 😉
D Dorantee skrev:
Särskilt för TS som har en 26 år gammal anläggning

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
D Dorantee skrev:
Om olika fabrikat kombineras i samma central är det installatören som ansvarar för att installationen uppfyller gällande standarder och tillverkarnas krav.
Är installatören på något sätt befriad från ansvaret för att installationen uppfyller gällande standarder och tillverkarens krav bara han använder samma fabrikat på alla komponenter.

D Dorantee skrev:
Generellt säger vi att våra produkter är kompatibla med våra egna tillbehör osv.. Vi kan inte garantera att det fungerar till exempel med Legrands fasskenor.
Och den biten är väl inte heller någon som ifrågasatt.

D Dorantee skrev:
Det är upp till tillverkaren av centralen att se till så att produkterna som används är kompatibla med varandra och klarar dom ställda kraven för kortslutning, värmeutveckling osv
Givetvis. Och det gäller oavsett om man blandar komponenter eller inte.

D Dorantee skrev:
Är ju implicit företagsspråk för: "Om det går åt helvete kommer du inte kunna skylla på oss".
Nu tar du lite för stora språng igen. Det går inte att friskriva sig hur som helst. Varken som installatör eller tillverkare. Vilken rim och reson finns det i att neka garanti baserat på vad för fabrikat det var på andra komponenter i centralen. Kan man visa hur den främmande komponenten stört funktionen är det en sak. Men bara att den suttit där spelar ingen roll.

D Dorantee skrev:
Särskilt för TS som har en 26 år gammal anläggning med säkringar som redan har börjat fallera kan det kanske vara skönt att spendera 2000 - 2500kr och veta med säkerhet att om nått händer så har den ytterligare ett lager juridiskt skydd att förlita sig på.
Vad är garantin i din begreppsvärld? Ersätter den en komponent som gått sönder i förtid eller ersätter den också följdskador? Hur ofta utnyttjar du garantin på normkomponenter? Och hur ofta har de börjat brinna när du utnyttjat den? Anser du att man bör byta normkomponenter så fort garantin går ut?

Det du citerar är inte tillverkarens tekniska dokumentation. Det är ett allmänt hållet svar från kundtjänst. Givetvis kan de inte garantera att deras komponenter fungerar tillsammans med andra tillverkares. Men det är en annan sak än att ha i sina anvisningar att man inte får kombinera.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
S
Morgan Jacobsson Morgan Jacobsson skrev:
Som elektriker tycker jag inte den centralen utstrålar någon yrkesstolthet...Det skulle behövas göras lite kabel/tråd sortering. Det finns lite mer o nyare säkringar idag, Schneider Electrics har bra kvalitets brytare plus trevliga kapslingar med eller utan dörr. Priset på centralbyte är nog tidsenligt, men firman som gett offerten borde kunna ge lite (blev klara före utsatt tid-rabatter). Borde ta en dag plus några timmar att byta det skåpet.
Inte ens våra praktikanter skulle ta 8 timmar att byta den där centralen... :O

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S
D Dorantee skrev:
Ja, problematiken är ju att garantin inte gäller.

"Legrand kan endast verifiera och garantera funktion och prestanda för Legrands egna produkter när de används enligt våra anvisningar. Om olika fabrikat kombineras i samma central är det installatören som ansvarar för att installationen uppfyller gällande standarder och tillverkarnas krav."

Och

"Generellt säger vi att våra produkter är kompatibla med våra egna tillbehör osv.. Vi kan inte garantera att det fungerar till exempel med Legrands fasskenor.

Det är upp till tillverkaren av centralen att se till så att produkterna som används är kompatibla med varandra och klarar dom ställda kraven för kortslutning, värmeutveckling osv"

Är ju implicit företagsspråk för: "Om det går åt helvete kommer du inte kunna skylla på oss". Särskilt för TS som har en 26 år gammal anläggning med säkringar som redan har börjat fallera kan det kanske vara skönt att spendera 2000 - 2500kr och veta med säkerhet att om nått händer så har den ytterligare ett lager juridiskt skydd att förlita sig på.
Du fortsätter leverera :D

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D Dorantee skrev:
[blah]
"Legrand kan endast verifiera och garantera funktion och prestanda för Legrands egna produkter när de används enligt våra anvisningar. Om olika fabrikat kombineras i samma central är det installatören som ansvarar för att installationen uppfyller gällande standarder och tillverkarnas krav."
Nu garanterar Legrand/ABB och samtliga andra tillverkar att deras komponenter uppfyller vissa standarder, t.ex 61008-1 för jordfelsbrytare. Varför tror du standardiserade DIN-skenor (IEC 60715) används i centraler?

Det är inte för att man endast ska kunna montera produkter från en tillverkare. Sen kan man givetvis som elektriker checka ut mentalt och lämna över allt ansvar på en leverantör, men då bör man nog informera kunden i förväg.

Redigerat:
Aja jag ids inte bli missförstådd och idiotförklarad mer.

Goodbyte du har fått många förslag på vad du kan göra i tråden, läs igenom och gör det du tycker låter rimligt för dig. Så länge du inte accepterar din ursprungliga elektrikers offert så har du redan gjort hälften rätt.

• Gilla
Goodbyte
  • Laddar…
tommib
Jag upplever inte att någon idiotförklarar dig eller missförstår. Däremot så blir du emotsagd, oftast på ett ganska konstruktivt sätt. Det bör man kunna ta. Det enda inlägg jag ser som är hårt i tonen är från SueCia. Övriga tycker jag håller en god ton även om de inte håller med.

Stanna kvar ett tag, skriv lite mer. Det är bra med fler elektriker här. Du kommer märka att råden som ges är vettiga i de flesta fall, åtminstone efter ett par sidor.

Jag tror att en anledning till att många går på lite grann är att det är rätt vanligt att det ramlar in elektriker då och då som tycker vitt och brett om saker som de sedan visar sig ha rätt dålig koll på när man pressar dem. Mycket saker är betydligt mer grå än svartvita, även i elbranschen. Den skalan saknar många. Bli inte en av dem. Tänk själv.

• Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
tommib
Som elektriker tycker jag inte den centralen utstrålar någon yrkesstolthet...Det skulle behövas göras lite kabel/tråd sortering. Det finns lite mer o nyare säkringar idag, Schneider Electrics har bra kvalitets brytare plus trevliga kapslingar med eller utan dörr. Priset på centralbyte är nog tidsenligt, men firman som gett offerten borde kunna ge lite (blev klara före utsatt tid-rabatter). Borde ta en dag plus några timmar att byta det skåpet.
Jag frågar väl dig också då. Vad är problemet med centralen? Säkerhetsmässigt alltså, inte "OCD-ordningsmässigt". Är nyare minibrytare bättre? Varför? Vilka egenskaper har de som dessa (som gissningsvis är byggda enligt samma standard) saknar? Vilka ledare menar du behöver sorteras? Varför?

Ja, centralen är ganska full. Om den behöver byggas ut kan man ta ställning då om man ska göra något, det fyller inget särskilt syfte att byta bara för att.

Det enda som sticker ut är det som avh67f påpekade, att den saknar bakstycke men sitter monterad på trä. Det är direkt felaktigt (om än sannolikt ett rätt vanligt fel).

• Gilla
Dublin och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag frågar väl dig också då. Vad är problemet med centralen? Säkerhetsmässigt alltså, inte "OCD-ordningsmässigt". Är nyare minibrytare bättre? Varför? Vilka egenskaper har de som dessa (som gissningsvis är byggda enligt samma standard) saknar? Vilka ledare menar du behöver sorteras? Varför?

Ja, centralen är ganska full. Om den behöver byggas ut kan man ta ställning då om man ska göra något, det fyller inget särskilt syfte att byta bara för att.

Det enda som sticker ut är det som avh67f påpekade, att den saknar bakstycke men sitter monterad på trä. Det är direkt felaktigt (om än sannolikt ett rätt vanligt fel).
Dvärbrytare har lite olika utlösningsvilkor. Och hur mycket kortslutning de tål och hur snabba de är att lösa ut, A, B, C och D-karaktär, C och D räknas som tröga A oh B snbba. De nyare har upp till 13000Amp medans de äldre 6000-10000Amp. Dvärgbrytare bör bytas oftare än man kanske tror. De precis som jordfelsbrytare behöver testas o motioneras regelbundet. Varför jag påpekade om kabel/tråd sortering har med säkerhet att göra. Olika grupper drar olika ström o risken för varmgång i tråd finns, särskilt när det ligger huller om buller inknövlat i en central.

tommib
Det är välkänt för de flesta skribenter här att minibrytare har olika karakteristik. Kurvorna definieras i den standard som gäller för minibrytare, EN 60898-1. Detta ger att alla minibrytare som säger att de har C-karakteristik garanteras av tillverkaren att ha det. Vilken brytförmåga minibrytaren har (även detta från EN 60898-1) definieras i tillverkarens produktblad och har inget att göra med ålder som sådan utan mer vilken serie de tillhör. Jämför ex.vis. Hagers M-serie med N-serien, som har 6 kA resp 10 kA brytförmåga. Bonusfråga, hur ofta behöver du större brytförmåga än 6 kA i en bostad?

Vad har detta med utbyte att göra? På vilket sätt är en nyare minibrytare med 10 kA brytförmåga bättre i en bostad än en med 6 kA brytförmåga?

Berätta gärna om vilken standard som anger att minibrytare bör motioneras regelbundet. Det är inget jag någonsin hört talas om eller sett i någon produktdokumentation. Däremot framgår det ur t.ex. den tekniska dokumentationen att en Hager MCS ska klara 20 k omkopplingar (gissar att det inte är brytning med full last utan manöver i spänningslöst tillstånd). Hur ofta motionerar du dina minibrytare? Hur ofta görs det i offentliga installationer?

Vad i en vanlig central i en bostad drar så mycket under så lång tid att sammanlagringen av ledare i centralen blir ett problem? Troligen är det bättre att det ligger huller om buller än kammat, ärligt talat, av rent statistiska skäl. Hur ofta brinner det i en bostadscentral på grund av att ledarna ligger packade?

• Gilla
TickyNucker och 4 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Jadu vad skulle du möjligtvis
S SueCia skrev:
Jadu vad skulle du möjligtvis kunna tjäna på detta? :D
Berätta gärna , du verkar så rolig och smart

S
MickeMoose MickeMoose skrev:
Berätta gärna , du verkar så rolig och smart
Tack! ❤️

• Haha
fusion och 1 till
  • Laddar…
S
Dvärbrytare har lite olika utlösningsvilkor. Och hur mycket kortslutning de tål och hur snabba de är att lösa ut, A, B, C och D-karaktär, C och D räknas som tröga A oh B snbba. De nyare har upp till 13000Amp medans de äldre 6000-10000Amp. Dvärgbrytare bör bytas oftare än man kanske tror. De precis som jordfelsbrytare behöver testas o motioneras regelbundet. Varför jag påpekade om kabel/tråd sortering har med säkerhet att göra. Olika grupper drar olika ström o risken för varmgång i tråd finns, särskilt när det ligger huller om buller inknövlat i en central.
Nu är jag tvåa på bollen här men jag vill ändå veta hur du menar att "huller om buller" skuller orsaka mer varmgång, för mig är det självklart att det är precis tvärtom.

Sen vill även jag veta vart det står att dvärgbrytare ska motioneras :D

De nyare har upp till 13000Amp medans de äldre 6000-10000Amp.
Det är väl att anse som ganska normalt med en förimpedans på en halv ohm eller så i en bostad. En stum kortslutning mellan två faser direkt i centralen ger då en kortslutningsström på 800 A. I vilket läge skulle det vara otillräckligt med 6000 A brytförmåga i en bostad?

Dvärgbrytare bör bytas oftare än man kanske tror.
Enligt vem? Varför? Hur ofta?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D Dorantee skrev:
Aja jag ids inte bli missförstådd och idiotförklarad mer.
Kanske missförstår jag dig. Men jag har definitivt inte idiotförklarat dig. Däremot tror jag att du har fel.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.