13 986 läst ·
128 svar
14k läst
128 svar
Behövs elcentralsbyte?
S SueCia skrev:
Det visas nog enklast på video:tommib skrev:
Vad i en vanlig central i en bostad drar så mycket under så lång tid att sammanlagringen av ledare i centralen blir ett problem? Troligen är det bättre att det ligger huller om buller än kammat, ärligt talat, av rent statistiska skäl. Hur ofta brinner det i en bostadscentral på grund av att ledarna ligger packade?
Användaren retrozmachine1189 (andra kommentaren uppifrån) förklarar varför.
Yes, the wire in a small closed box will heat more because the wire drops a constant amount of heat per length per amp and there is more wire in a concentrated space with the joints in the box. If you were to lengthen the wires in the box by looping them excessively the temperature will rise to even higher levels. This is why most countries have some concept of limitation of the amount of wire that can be in a given size box.
I elinstallationsreglerna tar man höjd för detta med formler för anhopning och korrektionsfaktorer. Det är en viktig sak att hålla koll på. Däremot i en elcentral är det ju svårare att tillämpa dessa.
Lite fascinerande ändå att inte fler bränder startar. Det måste ju finnas hur många elcentraler som helst, fullpackade med tråd direkt förlagt mot gammal torr trävägg.
Som många andra kan jag definitivt ge dig rådet att byta elfirma, ett centralbyte här kan omöjligtvis ta 16 timmar. Sen är jag mer kluven. Det behövs definitivt åtgärdas saker, förutom byta brytare som brummar/surrar/låter så skulle säkringar och kabelarea till hällen kollas / åtgärdas. Även ta bort Rutab och Malmbergsbrytarna och skaffa ett par Legrand, dessa passar dåligt på fasskenan.
Ett argument för komplett byte, förutom att flera dvärgbrytare kanske ändå snart gjort sitt (det är ändå 26 år sedan år 2000, hur mycket andra elektriska apparater har du kvar sen den tiden?) är att man då skulle passa på att sätta en central i plåt med bakstycke, för brandriskens skull. Även ta till den med mer utrymme för eventuellt mer framtida behov.
Sammanfattningsvis: Ta kontakt med en eller flera andra elfirmor och be dem om förslag på åtgärd, för nån åtgärd behövs. Ska centralen bytas så är det ingen mening att bara byta apparaterna utan då bör allt, inklusive kapsling, bytas!
Ett argument för komplett byte, förutom att flera dvärgbrytare kanske ändå snart gjort sitt (det är ändå 26 år sedan år 2000, hur mycket andra elektriska apparater har du kvar sen den tiden?) är att man då skulle passa på att sätta en central i plåt med bakstycke, för brandriskens skull. Även ta till den med mer utrymme för eventuellt mer framtida behov.
Sammanfattningsvis: Ta kontakt med en eller flera andra elfirmor och be dem om förslag på åtgärd, för nån åtgärd behövs. Ska centralen bytas så är det ingen mening att bara byta apparaterna utan då bör allt, inklusive kapsling, bytas!
Han kanske menade jordfelsbrytaren för den skall testas regelbundet (kanske är fel att kalla det motioneras). Och med regelbundet har jag för mig att det är 1-2 ggr per år (hur många som nu gör det?). Jag försöker i alla fall att testa mina jordfelsbrytare i samband med övergången mellan sommar och vintertid, för då skall ändå en del klockor som tappar info vid strömavbrott ställas om.S SueCia skrev:
Det som skrevs var ju följande:R roli skrev:
Ganska svårt att missförstå. Ibland är det lättare att komma med tvärsäkra påståenden än att motivera dem.Morgan Jacobsson skrev:
Här får du nog fundera ett varv till alltså varför det inte sker fler bränder och kanske samtidigt hur det ligger till i BH fallen normalt sett.A avh67f skrev:Det visas nog enklast på video: [media]Där ser man att några extra varv med tråd i kopplingsdosan ger en tydlig temperaturhöjning.
Användaren retrozmachine1189 (andra kommentaren uppifrån) förklarar varför.
Yes, the wire in a small closed box will heat more because the wire drops a constant amount of heat per length per amp and there is more wire in a concentrated space with the joints in the box. If you were to lengthen the wires in the box by looping them excessively the temperature will rise to even higher levels. This is why most countries have some concept of limitation of the amount of wire that can be in a given size box.
I elinstallationsreglerna tar man höjd för detta med formler för anhopning och korrektionsfaktorer. Det är en viktig sak att hålla koll på. Däremot i en elcentral är det ju svårare att tillämpa dessa.
Lite fascinerande ändå att inte fler bränder startar. Det måste ju finnas hur många elcentraler som helst, fullpackade med tråd direkt förlagt mot gammal torr trävägg.
I Sverige har vi trefas i de flesta av våra centraler. Det är nog generellt ganska låga strömmar när det fördelas ut på tre faser och sällan kontinuerlig belastning som hjälper mycket. Och det är välbeprövat över lång tid så vi vet att det fungerar.
Missar jag något?
Missar jag något?
Bh-fallen är nog inte till fördel faktiskt. Centraler i industrier, offentliga utrymmen och annat brukar oftast vara 360% i plåt, stora och luftiga, byggda och dimensionerade av företag som gör sådant. Ungefär motsatsen till en vanlig villacentral där man tryckt in så många komponenter och tråd det får plats och bett till gudarna att locket ska gå att trycka dit.GK100 skrev:
Byggveteran
· Filipstad
· 60 inlägg
Enligt rek från tillverkare. Även branschfolk har uttryckt det. Dvärgbrytare är ju mekaniska. Manuell vippa, kan med tiden fastna pga damm o fettavlagringar i luft..samma med jfb...en bra o säker installerad central har lagom långa trådar. Ja visst i Sverige används 3fas 400/230 mestadels. Så kabelarean är ju mindre, men kabeln/tråden blir varm, o vid ett eventuellt överslag/felbelastning så får man strömrusning. Dagens elektriska apparater har sämre tillverkarkvalitet än äldre apparater tyvärr...eftersom elcentralen kräver auktorisation så är det bäst att rådfråga montören.A Avemo skrev:Det är väl att anse som ganska normalt med en förimpedans på en halv ohm eller så i en bostad. En stum kortslutning mellan två faser direkt i centralen ger då en kortslutningsström på 800 A. I vilket läge skulle det vara otillräckligt med 6000 A brytförmåga i en bostad?
Enligt vem? Varför? Hur ofta?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 791 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 791 inlägg
Jag rekommenderar alltid att behålla diazed om möjligt så länge allt är fräscht. Porslin och plåt samt säkringar utan mekanik ger billigt och säkert användande över lång tid. JFB går ju att lägga till utan problem ändå om inte centralen är riktigt uråldrig.
Eftersom jag inte försörjer mig som elektriker behöver jag inte sälja in moderna centraler och dess (enligt vissa här) frekventa behov av regelbundet byte av delar.
Eftersom jag inte försörjer mig som elektriker behöver jag inte sälja in moderna centraler och dess (enligt vissa här) frekventa behov av regelbundet byte av delar.
Har du möjligen lite mer på fötterna än så? Vilken eller vilka tillverkare? Var har de skrivit detta? Jag har aldrig sett något rekommenderat bytesintervall när jag tittat i datablad till dvärgbrytare. Det brukar ibland framgå att den skall tåla tre brytningar vid sin brytförmåga. Och det är ju något som sällan över huvud taget kan inträffa i en bostad.Morgan Jacobsson skrev:
Är du inte i branschen själv? Jag är säker på att många i branschen uttryckt liknande påståenden. Men det intressanta är ju om det finns i skrift i någon av tillverkarnas anvisningar.Morgan Jacobsson skrev:
Är inte det ett argument emot att byta om man har äldre apparater?Morgan Jacobsson skrev:
Absolut. Men eftersom även montören kan ha fel är det bra att kolla upp det han säger.Morgan Jacobsson skrev:
Du svarade inte på frågan om hur ofta du motionerar dina egna minibrytare.Morgan Jacobsson skrev:
Enligt rek från tillverkare. Även branschfolk har uttryckt det. Dvärgbrytare är ju mekaniska. Manuell vippa, kan med tiden fastna pga damm o fettavlagringar i luft..samma med jfb...en bra o säker installerad central har lagom långa trådar. Ja visst i Sverige används 3fas 400/230 mestadels. Så kabelarean är ju mindre, men kabeln/tråden blir varm, o vid ett eventuellt överslag/felbelastning så får man strömrusning. Dagens elektriska apparater har sämre tillverkarkvalitet än äldre apparater tyvärr...eftersom elcentralen kräver auktorisation så är det bäst att rådfråga montören.
Du vet förhoppningsvis att brytaren fungerar även om vippen är blockerad?
Jag undrar som Avemo, var finns dessa rekommendationer att läsa? Vilka tillverkare föreskriver ett bytes- och/eller testintervall?
Nu är det inte en sådan ts har, snarare en sån här.nisse123 skrev:
Lite lustigt ändå att det finns sådan skena att köpa, varför inte ha en JFB med N på "rätt" sida eller monterar den på andra sidan om dvärgbrytarna. Sen att det är 8-11 dagars leveranstid på den skenan på rexel och Ahlsell förklarar lite att ingen köper den😂
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Trista med diazed är att det är omständigt lägga till flera JFB, samt om man har 2 eller 3 fas objekt är det bra ha säkring som bryter strömmen till samtliga faser om något händer. Sen som elektriker är det inte lika säkert arbeta i en diazed central som i en modern central med dvärgbrytare, då behöver man göra hela central spänningslösMultiMan skrev:
Jag rekommenderar alltid att behålla diazed om möjligt så länge allt är fräscht. Porslin och plåt samt säkringar utan mekanik ger billigt och säkert användande över lång tid. JFB går ju att lägga till utan problem ändå om inte centralen är riktigt uråldrig.
Byggveteran
· Filipstad
· 60 inlägg
Schneider Electrics har på sin hemsida rekomendationer för sina produkter.tommib skrev:
Sedan är inte allt skrivet i sten, men inom elbranchen finns det mycket som faller under praxis. Jag är inte ute efter att diskutera/disputera saker här.
Jag gav med min 27åriga elmontörsbakgrund min åsikt om centralbytet, utefter det jag kunde se på bilden. Har sett en hel del under min tid i yrket, det finns förmånga bakåtsträvartroll ibland på dessa forum, som istället för o se helheten, så hakar man upp sig på småfel o formuleringar. Jag tänker säkerhet som prio nr 1! där av min huller om buller bedömning. En central kan mycket väl fungera bra även om den inte är snyggt installerad, o tvärtom, men vill man leva med orostanken att det finns risk för brand? Vi montörer tänker för det mesta på tt överdimentionera just för att få bort den risken, det ingår i skolningen.
För varje 1000kr du investerar i ditt hus, ökar du värdet med 5000kr inom elbiten. Det är en ratio som jag lärt mig genom åren. Byta central, få samma märke på alla brytare o sorterat o testat trådar, en ny jfb eller kanske flera jfb, isolationstestat alla grpper, skulle iallafall få mig att kännas lite tryggare.
Centralen är nästan 30år gammal. Så själv hade jag inte tvekat att byta o uppgradera. Firman som får jobbet ska ha ett egenkontroll program o stå för all dokumentation plus garantier. 2-5år beroende på företagspolicy.