17 445 läst ·
153 svar
17k läst
153 svar
Behövs elcentralsbyte?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Exakt så, om man presenterar förslaget för kund såhär "jag tycker det skulle se fint ut i centralen om vi bytte ut alltihop så att allt blir samma fabrikat, vill du betala 22 000 för det?"tommib skrev:
Kollade snabbt, inga problem att hitta Legrand minibrytare, de kostar 45 kr/st i C10-utförande för oss vanlisar som inte får handla på Ahlsell. En meter RQ6 går väl lös på en sådär 23 kr. Så dryga hundralappen i materiel för att få ett väsentligen invändningsfritt utförande. Säg att det tar en timme att kapa skenan och montera dit RQn samt att byta minibrytarna. Det borde, även inräknat bil och framkörning, kunna landa på några tusenlappar.
Att det skulle ta 16 timmar att byta den där centralen är vanvettigt högt räknat. Jag, som inte är elektriker, gör det troligen på maximalt halva den tiden och då räknar jag högt. Allt är ju redan färdigmärkt. Dessutom är det som sagt inte nödvändigt. Byt den minibrytaren som surrar också, det är 45 kr till.
Att tillfredsställa sin OCD och vilja att allt ser perfekt och enhetligt ut kan man göra för sina egna pengar i sitt eget hus. Kundernas pengar bör man vara rädd om.
Om kunden accepterar det så fine, kör på. Då scammar man bara på tiden iaf.
Ja, lägger man fram det så är det förstås upp till kunden att fatta beslut. Man kan vilja ha en modern central och folk lägger ju pengar på betydligt dummare saker än så. Att hävda "säkerhetsskäl" som motiv för ett byte är trams.
Och som sagt, 16 tim för ett rakt byte av den centralen är en blåsning bara det. Visst, om det är fast pris och absolut inte kan bli dyrare så finns det säkert kunder som vill betala den slanten för tryggheten också men då ska man vara väldigt tydlig med det med. Inga tillkommande kostnader för t.ex. felsökning när meggningen visar på ev problem.
Och som sagt, 16 tim för ett rakt byte av den centralen är en blåsning bara det. Visst, om det är fast pris och absolut inte kan bli dyrare så finns det säkert kunder som vill betala den slanten för tryggheten också men då ska man vara väldigt tydlig med det med. Inga tillkommande kostnader för t.ex. felsökning när meggningen visar på ev problem.
Jag håller inte med i det resonemanget. Anledningen finns i inlägg #26.
Elsäk fs 2022:1 3 § säger också att en starkströmsanläggning ska vara utförd så att sakskada inte uppstår. Det verkar inte vara uppfyllt i dagsläget.
Så det är inget felaktigt argument att hänvisa till säkerhetsskäl.
Elsäk fs 2022:1 3 § säger också att en starkströmsanläggning ska vara utförd så att sakskada inte uppstår. Det verkar inte vara uppfyllt i dagsläget.
Så det är inget felaktigt argument att hänvisa till säkerhetsskäl.
Kund-/tekniksupport är betydligt mer hjälpsamma och kunniga än vad många tror, har ofta fått hjälp även om det betytt att dom behövt peta mig till en konkurrent. Men det kanske bara gäller när man tar kontakt som installatör för ett företag. Jag glömmer att alla inte är elektriker.S SueCia skrev:Om du ringer till ABB och visar din central kommer dom säga "Ehh, fråga en elektriker..." Dom skiter fullständigt i hur din central ser ut. Och jag är villig att sätta pengar på att dom inte kommer rekommendera en kund att byta ifrån deras JFB till Legrands bara för att det sitter Legrands dvärgar. Vet du över huvud taget hur ström fungerar? :O
Men du hade rätt i att ABB inte direkt rekommenderade att byta JFB dock. Nu tror jag att det är för att jag bara skickat ett mail. Hade jag ringt tror jag att jag hade fått bättre, mer ingående svar. Men jag misstänker att "jag ringde" inte hade accepterats här.
Måste säga att jag är rätt besviken på tonen som hålls i det här forumet förresten.
Här är vad Legrand och ABB hade att säga när jag mailade dom.A Avemo skrev:Om en tillverkare skulle ha en anvisning som innehöll något så befängt som att deras dvärgbrytare inte får matas från en jordfelsbrytare av annat fabrikat blir det ju ett tveeggat svärd. De har därmed sagt att den som har en central av annat fabrikat inte bör köpa deras produkter.
Men om du kan visa Legrands dokumentation och peka ut var de föreskriver att den inte får matas från en jordfelsbrytare av annat fabrikat skall jag ge mig. Jag hittade ingenting sådant när jag snabbt ögnade igenom följande dokument.
[länk]
Så sammanfattat kan man säga: Dom kan bara garantera funktion och säkerhet om man använder deras saker, blandas det så ligger ansvaret på installatören.
Jag vet att Hager och Schneider går på mer eller mindre samma linje. Kan inte säga vad GARO, Malmbergs, mm. säger om saken men jag har svårt att tro dom skulle skilja sig nämnvärt från övriga.
Det här är nog varför vi elektriker blir instruerade till att rekommendera att man alltid använder samma fabrikat så långt det går. Hellre att tillverkarna står för garantin än vi.
Som installatör står jag fast vid att jag tycker att TS ska byta dom udda komponenterna. Men om det absolut är viktigt att man ska spara småkronor så ska hen åtminstone skilja dom udda komponterna från Legrands fasskena. Bygla JFB, lössäkringarna och dom tre första Legrand säkringarna med 6mm² RQ, och sen får Legrand skenan bara sitta på Legrand produkterna.
ABB säger väl precis det som många andra sade här i tråden. Kan du se något problem med att jordfelsbrytare och dvärgbrytare har olika fabrikat?D Dorantee skrev:
Tyvärr är det ofta lite hårda tongångar i eldelen av forumet. Men du kan ju fundera lite på vad du har som backar upp det du säger också. Säger du något som ett flertal insatta anser galet så kommer du att få veta det. Förhoppningsvis i trevlig ton.D Dorantee skrev:
Jag tycker att du drar lite för stora slutsatser här. Jag stöder din uppfattning till 100% när vi pratar om fasskenor och andra tillbehör som mekaniskt skall passa ihop. Men jag ser inget som helst stöd för vare sig i svaret från Legrand eller ABB att det skulle vara problematiskt att kombinera jordfelsbrytare och dvärgbrytare från olika fabrikat. De passar ju mekaniskt på samma DIN-skena. Annars är det inte normkomponenter.D Dorantee skrev:
Man får väl hoppas att elektrikerna i allmänhet har förmågan att se/förstå om dom olika fabrikatens "apparater" är kompatibla och hur man gör om "apparaterna" inte passar rakt av.
Att fråga tillverkaren ger högst troligt till svar att man ska använda just deras "apparater".
Dom elektriker som inte klarar av att se/förstå om olika fabrikat kan användas tillsammans kanske ska fråga någon lite mer senior arbetskamrat eller en arbetsledare.
Att fråga tillverkaren ger högst troligt till svar att man ska använda just deras "apparater".
Dom elektriker som inte klarar av att se/förstå om olika fabrikat kan användas tillsammans kanske ska fråga någon lite mer senior arbetskamrat eller en arbetsledare.
Håller med om bygla jfb med RQ till säkringar, jag tycker inte att det är bra gjort med skena som går under N utgång de har väl klippt piggen där men ändå väldigt nära skapa kortslutning mellan fas och N, alternativ flytta jfb till andra sidan om dvärgbrytarnaD Dorantee skrev:
Vilken del av nuvarande installation tycker du inte uppfyller kravet på skydd mot sakskada? Särskilt om man kapar fasskenan och byglar med RQ från JFB.A avh67f skrev:
Man kan också argumentera att lagstiftningen är lite lustigt formulerad eftersom det är omöjligt att lämna en sådan garanti i förväg.
Ah, var det detta du menade? I så fall håller jag med. Just detta anfördes dock aldrig av någon annan än dig. Fortfarande inte motiverat att byta allt dock, men visst blir det mycket jobb att plocka bort och sen sätta tillbaka centralen.A avh67f skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
D Dorantee skrev:Kund-/tekniksupport är betydligt mer hjälpsamma och kunniga än vad många tror, har ofta fått hjälp även om det betytt att dom behövt peta mig till en konkurrent. Men det kanske bara gäller när man tar kontakt som installatör för ett företag. Jag glömmer att alla inte är elektriker.
Men du hade rätt i att ABB inte direkt rekommenderade att byta JFB dock. Nu tror jag att det är för att jag bara skickat ett mail. Hade jag ringt tror jag att jag hade fått bättre, mer ingående svar. Men jag misstänker att "jag ringde" inte hade accepterats här.
Måste säga att jag är rätt besviken på tonen som hålls i det här forumet förresten.
Ingenting i det där svaret är förvånande eller något nytt för tråden. Du får vara hur besviken du vill, du dyker upp som ny användare och ger förslag på saker du inte har grundläggande kunskap om vilket riskerar att vilseleda folk, då kommer du att få mothugg.
Det är något jag tycker vi som forumdeltagare ska vara stolta över. Forumet tappar helt sitt värde ifall felaktiga påståenden får gå obemötta pga. konflikträdsla.
Byggveteran
· Filipstad
· 63 inlägg
Som elektriker tycker jag inte den centralen utstrålar någon yrkesstolthet...Det skulle behövas göras lite kabel/tråd sortering. Det finns lite mer o nyare säkringar idag, Schneider Electrics har bra kvalitets brytare plus trevliga kapslingar med eller utan dörr. Priset på centralbyte är nog tidsenligt, men firman som gett offerten borde kunna ge lite (blev klara före utsatt tid-rabatter). Borde ta en dag plus några timmar att byta det skåpet.G Goodbyte skrev:Hej
Håller på att göra lite arbeten på huset och i samband med det kom en elektriker som skulle göra en ny fast installation åt oss. Ledningarna är nu dragna men när han skulle ansluta dem i elcentralen upptäckte han att en eller två av de befintliga automatsäkringarna surrade lite tills man knackade på dem några gånger. Han föreslår därför att vi ska byta hela elcentralen för att undvika brandrisk.
Jag har ingen aning om hur gammal elcentralen är men den känns "modern", stor renovering gjordes ca år 2000, så gissar att mycket kommer från den tiden. Har även lite problem med att säkringen till spishäll löser ut om jag kör för fullt på de två största plattorna, och har viss obalans i systemet (en huvudsäkring på 16A har lätt att lösa ut). Så på ett sätt har jag några saker som hade varit trevligt att fixa.
Har fått en offert på 21000 före ROT, (16h arbete, 750kr/h + materiel (24st minibrytare 1fas, 6st minibrytare 3-fas, jordfelsbrytare)), vilket känns lite högt jämfört med andra siffror jag sett här på forumet, men det är kanske inflationen som spökar? Jag vill bara inte känna mig lurad att betala extra för något onödigt.
Ja, problematiken är ju att garantin inte gäller.A Avemo skrev:
"Legrand kan endast verifiera och garantera funktion och prestanda för Legrands egna produkter när de används enligt våra anvisningar. Om olika fabrikat kombineras i samma central är det installatören som ansvarar för att installationen uppfyller gällande standarder och tillverkarnas krav."
Och
"Generellt säger vi att våra produkter är kompatibla med våra egna tillbehör osv.. Vi kan inte garantera att det fungerar till exempel med Legrands fasskenor.
Det är upp till tillverkaren av centralen att se till så att produkterna som används är kompatibla med varandra och klarar dom ställda kraven för kortslutning, värmeutveckling osv"
Är ju implicit företagsspråk för: "Om det går åt helvete kommer du inte kunna skylla på oss". Särskilt för TS som har en 26 år gammal anläggning med säkringar som redan har börjat fallera kan det kanske vara skönt att spendera 2000 - 2500kr och veta med säkerhet att om nått händer så har den ytterligare ett lager juridiskt skydd att förlita sig på.
Max 4 timmar tar det byta, allt är redan uppmärktMorgan Jacobsson skrev:
Som elektriker tycker jag inte den centralen utstrålar någon yrkesstolthet...Det skulle behövas göras lite kabel/tråd sortering. Det finns lite mer o nyare säkringar idag, Schneider Electrics har bra kvalitets brytare plus trevliga kapslingar med eller utan dörr. Priset på centralbyte är nog tidsenligt, men firman som gett offerten borde kunna ge lite (blev klara före utsatt tid-rabatter). Borde ta en dag plus några timmar att byta det skåpet.