16 625 läst ·
153 svar
17k läst
153 svar
Behövs elcentralsbyte?
För en gångs skull pekar ju bilden i #10 mot att det som du skriver går att få alla tre faserna belastade på den.D Dilato skrev:
Om en tillverkare skulle ha en anvisning som innehöll något så befängt som att deras dvärgbrytare inte får matas från en jordfelsbrytare av annat fabrikat blir det ju ett tveeggat svärd. De har därmed sagt att den som har en central av annat fabrikat inte bör köpa deras produkter.D Dorantee skrev:
Men om du kan visa Legrands dokumentation och peka ut var de föreskriver att den inte får matas från en jordfelsbrytare av annat fabrikat skall jag ge mig. Jag hittade ingenting sådant när jag snabbt ögnade igenom följande dokument.
https://assets.legrand.com/pim/NP-FT-GT/F01547EN-01.pdf
Man kan göra det enklare än så. Om hällen skulle vara byggd så att den belastar alla faserna är det något bra. Och det finns en trefasgrupp dedikerad till den. Så allt man behöver göra är att titta på inkopplingen. Är den inkopplad till alla faser eller har någon kopplat den på ett sämre sätt? Att säkringen löser om båda de stora plattorna används samtidigt får mig att misstänka att dessa belastar samma fas.D Dilato skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 495 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 495 inlägg
Om du ringer till ABB och visar din central kommer dom säga "Ehh, fråga en elektriker..." Dom skiter fullständigt i hur din central ser ut. Och jag är villig att sätta pengar på att dom inte kommer rekommendera en kund att byta ifrån deras JFB till Legrands bara för att det sitter Legrands dvärgar. Vet du över huvud taget hur ström fungerar? :OD Dorantee skrev:Tillverkares anvisning. Alla seriösa tillverkare rekommenderar att du använder samma märke. Ringer OP till exempel ABB och visar sin central så kommer dom rekommendera att han byter ut deras JFB mot en Legrand istället.
Anledningen att man rekommenderas att ha samma märke är för att tillverkarna inte kan garantera att deras komponenter fungerar mellan varandra. Går något sönder gäller inte garantin, brinner det kan det påverka försäkringsutbetalningen, osv., osv.
Och det kan absolut gå allvarligt fel. Man ser ju på bilden hur skenan på första centralraden är helt snedbruten eftersom någon forcerat ihop olika tillverkares grejer. Där skulle jag vara allvarligt orolig för glappkontakt och brandrisk.
Gissar att du inte jobbar som elektriker ?S SueCia skrev:
Jag tycker du ska ta en offert från annan firma, de kommer sannolikt ta betalt för 8 timmar oavsett hur snabbt det går samt milersättning. Be om att få behålla jfb och huvudbrytare, det går mäta jfb för att se att den fungerar som den ska.G Goodbyte skrev:Hej
Håller på att göra lite arbeten på huset och i samband med det kom en elektriker som skulle göra en ny fast installation åt oss. Ledningarna är nu dragna men när han skulle ansluta dem i elcentralen upptäckte han att en eller två av de befintliga automatsäkringarna surrade lite tills man knackade på dem några gånger. Han föreslår därför att vi ska byta hela elcentralen för att undvika brandrisk.
Jag har ingen aning om hur gammal elcentralen är men den känns "modern", stor renovering gjordes ca år 2000, så gissar att mycket kommer från den tiden. Har även lite problem med att säkringen till spishäll löser ut om jag kör för fullt på de två största plattorna, och har viss obalans i systemet (en huvudsäkring på 16A har lätt att lösa ut). Så på ett sätt har jag några saker som hade varit trevligt att fixa.
Har fått en offert på 21000 före ROT, (16h arbete, 750kr/h + materiel (24st minibrytare 1fas, 6st minibrytare 3-fas, jordfelsbrytare)), vilket känns lite högt jämfört med andra siffror jag sett här på forumet, men det är kanske inflationen som spökar? Jag vill bara inte känna mig lurad att betala extra för något onödigt.
Värst vad du tog åt dig. 🤔😉 Jag gissar att det är den som föreslog det nedan som det syftas på.MickeMoose skrev:
G Goodbyte skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 495 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 495 inlägg
Kollade snabbt, inga problem att hitta Legrand minibrytare, de kostar 45 kr/st i C10-utförande för oss vanlisar som inte får handla på Ahlsell. En meter RQ6 går väl lös på en sådär 23 kr. Så dryga hundralappen i materiel för att få ett väsentligen invändningsfritt utförande. Säg att det tar en timme att kapa skenan och montera dit RQn samt att byta minibrytarna. Det borde, även inräknat bil och framkörning, kunna landa på några tusenlappar.
Att det skulle ta 16 timmar att byta den där centralen är vanvettigt högt räknat. Jag, som inte är elektriker, gör det troligen på maximalt halva den tiden och då räknar jag högt. Allt är ju redan färdigmärkt. Dessutom är det som sagt inte nödvändigt. Byt den minibrytaren som surrar också, det är 45 kr till.
Att tillfredsställa sin OCD och vilja att allt ser perfekt och enhetligt ut kan man göra för sina egna pengar i sitt eget hus. Kundernas pengar bör man vara rädd om.
Att det skulle ta 16 timmar att byta den där centralen är vanvettigt högt räknat. Jag, som inte är elektriker, gör det troligen på maximalt halva den tiden och då räknar jag högt. Allt är ju redan färdigmärkt. Dessutom är det som sagt inte nödvändigt. Byt den minibrytaren som surrar också, det är 45 kr till.
Att tillfredsställa sin OCD och vilja att allt ser perfekt och enhetligt ut kan man göra för sina egna pengar i sitt eget hus. Kundernas pengar bör man vara rädd om.