G
A Avemo skrev:
Vad är det för fabrikat och modell på hällen? Oftast är det uppdelat så att de två vänstra plattorna ligger på en fas och de två högra på en. Sedan lägger man ugnen på den tredje. Hur många plattor har hällen? Det är ju ritat som om den använder alla tre faserna. Det förekommer att ritningen nämner alla faserna trots att inte alla används.

Något är ju fel eftersom säkringen löser då och då. Visst går det att tänka sig att säkringen är dålig och inte tål hela sin märkström. Men jag skulle i första hand tro att den faktiskt belastas med mycket mer än 10 A på en fas när den löser.
Hällen är IKEA Wihrlpool, HOB602/AL, manual: https://manualzz.com/doc/58857352/ikea-hob-602-al-n-hob-program-chart#document står: "Type PLEAA 230V / 400V 3N ~ 50Hz 6,5 kW" i den. Hittar ingem bättre info :/

• Gilla
Clubman
  • Laddar…
G Goodbyte skrev:
Hällen är IKEA Wihrlpool, HOB602/AL, manual: [länk] står: "Type PLEAA 230V / 400V 3N ~ 50Hz 6,5 kW" i den. Hittar ingem bättre info :/
Visst går det att tänka sig att en häll skulle ha två plattor på en fas och de övriga två på var sin. Men det är något jag aldrig sett eller hört talas om. Så i brist på annan information skulle jag förutsätta att spisen kan kopplas på en eller två faser men att inkopplingsplinten ändå har anslutningar för tre faser av någon anledning.

Men det är lite vid sidan av det viktiga. Jag tycker att du skall kolla upp hur den faktiskt är inkopplad. Skulle det vara så att den bara är ansluten till en fas trots att någon satt en perilexkontakt på den så är det en bra förklaring till att säkringen löser ibland.

• Gilla
Kent Mårtensson
  • Laddar…
G Goodbyte skrev:
Hej
Håller på att göra lite arbeten på huset och i samband med det kom en elektriker som skulle göra en ny fast installation åt oss. Ledningarna är nu dragna men när han skulle ansluta dem i elcentralen upptäckte han att en eller två av de befintliga automatsäkringarna surrade lite tills man knackade på dem några gånger. Han föreslår därför att vi ska byta hela elcentralen för att undvika brandrisk.

Jag har ingen aning om hur gammal elcentralen är men den känns "modern", stor renovering gjordes ca år 2000, så gissar att mycket kommer från den tiden. Har även lite problem med att säkringen till spishäll löser ut om jag kör för fullt på de två största plattorna, och har viss obalans i systemet (en huvudsäkring på 16A har lätt att lösa ut). Så på ett sätt har jag några saker som hade varit trevligt att fixa.

Har fått en offert på 21000 före ROT, (16h arbete, 750kr/h + materiel (24st minibrytare 1fas, 6st minibrytare 3-fas, jordfelsbrytare)), vilket känns lite högt jämfört med andra siffror jag sett här på forumet, men det är kanske inflationen som spökar? Jag vill bara inte känna mig lurad att betala extra för något onödigt.
Fas-skenan lirar ej med jfb och säkringar (olika fabrikat ) spishäll ska vara 16A (oklart om det är 2,5 kvadrat där nu) trångt i centralen , säkringar som verkar vara glapp eller slut. Ja det låter som ett klokt beslut att fräscha upp och byta till nytt. Vad gäller priser beror det på om han kommer åtgärda allt eller endast byta central. Jag hade prioriterat bra firma/person istället för att leta billigt pris /elektriker

• Gilla
Sporris
  • Laddar…
MickeMoose MickeMoose skrev:
Ja det låter som ett klokt beslut att fräscha upp och byta till nytt.
Välkommen till forumet. Är det du som offererat centralbytet?

• Gilla
  • Haha
Festlund och 11 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
I wish 😅

• Haha
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
S
Det behövs absolut inte ett centralbyte, det vore totalt bortkastade pengar. Eftersom elektrikern föreslår något så idiotiskt kan man ju ifrågasätta hans kompetens dessutom, så risken är stor att du efter ett centralbyte inte ens fått åtgärdat eventuell snedbelastning.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
S
Alfredo Alfredo skrev:
ding ding ding.
Blev ju inte direkt mindre suspekt efter hans svar på ditt inlägg heller :D

• Gilla
  • Haha
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Behöver det fixas lite i centralen? Ja, absolut. Säkringar som är slitna behöver bytas. Låter också som att du behöver se över om du kan sätta 16A säkringar till hällen.

Sen är det bäst om du byter ut vissa komponenter så att hela centralen använder samma märke också. Eftersom majoriteten av centralen är byggd med Legrand grejer skulle jag rekommendera att byta ut bland annat JFBn från ABB och Rutab säkringarna till det istället.

Men du behöver absolut inte byta ut hela centralen, dessutom är både pris och tid i offerten helt galna. På vår firma brukar vi ge fastpris på 14000 för centralbyte, och det brukar bara gå på en drygt en arbetsdag (8h, ge och ta en timme beroende på hur komplicerat bytet är).

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
D Dorantee skrev:
Behöver det fixas lite i centralen? Ja, absolut. Säkringar som är slitna behöver bytas. Låter också som att du behöver se över om du kan sätta 16A säkringar till hällen.

Sen är det bäst om du byter ut vissa komponenter så att hela centralen använder samma märke också. Eftersom majoriteten av centralen är byggd med Legrand grejer skulle jag rekommendera att byta ut bland annat JFBn från ABB och Rutab säkringarna till det istället.

Men du behöver absolut inte byta ut hela centralen, dessutom är både pris och tid i offerten helt galna. På vår firma brukar vi ge fastpris på 14000 för centralbyte, och det brukar bara gå på en drygt en arbetsdag (8h, ge och ta en timme beroende på hur komplicerat bytet är).
Varför då? Det finns ingen logik i det du skriver, annat än att ta betalt för att byta bort fungerande saker.

Märket på JFB har ju väldigt liten betydelse.

• Gilla
jbr och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Varför då? Det finns ingen logik i det du skriver, annat än att ta betalt för att byta bort fungerande saker.

Märket på JFB har ju väldigt liten betydelse.
Tillverkares anvisning. Alla seriösa tillverkare rekommenderar att du använder samma märke. Ringer OP till exempel ABB och visar sin central så kommer dom rekommendera att han byter ut deras JFB mot en Legrand istället.

Anledningen att man rekommenderas att ha samma märke är för att tillverkarna inte kan garantera att deras komponenter fungerar mellan varandra. Går något sönder gäller inte garantin, brinner det kan det påverka försäkringsutbetalningen, osv., osv.

Och det kan absolut gå allvarligt fel. Man ser ju på bilden hur skenan på första centralraden är helt snedbruten eftersom någon forcerat ihop olika tillverkares grejer. Där skulle jag vara allvarligt orolig för glappkontakt och brandrisk.

• Haha
  • Ledsen
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
A
Om centralen ska bytas bör man passa på att få ett bakstycke monterat i samma veva. Det verkar saknas mot den brännbara byggnadsdelen.

D Dorantee skrev:
Tillverkares anvisning. Alla seriösa tillverkare rekommenderar att du använder samma märke. Ringer OP till exempel ABB och visar sin central så kommer dom rekommendera att han byter ut deras JFB mot en Legrand istället.

Anledningen att man rekommenderas att ha samma märke är för att tillverkarna inte kan garantera att deras komponenter fungerar mellan varandra. Går något sönder gäller inte garantin, brinner det kan det påverka försäkringsutbetalningen, osv., osv.

Och det kan absolut gå allvarligt fel. Man ser ju på bilden hur skenan på första centralraden är helt snedbruten eftersom någon forcerat ihop olika tillverkares grejer. Där skulle jag vara allvarligt orolig för glappkontakt och brandrisk.
Det gäller ju att hålla isär saker här. Det finns saker som behöver passa ihop. Fasskenan och jordfelsbrytaren till exempel. Det ser inte optimalt ut. Och vill man åtgärda det kan man välja om man vill byta jordfelsbrytaren mot en Legrand, byta säkringarna mot ABB eller byta fasskenan mot RQ. Det sista är vad jag skulle göra eftersom det är billigast. Men det är just att tvinga ihop komponenter som mekaniskt inte är avsedda att passa ihop som är problemet. Att en Legrandsäkring elektriskt sitter efter en ABB-jordfelsbrytare är inte och får inte vara ett problem. Utförandet kanske är ett litet problem i detta fall. Men generellt är det helt oproblematiskt att blanda komponenter av olika fabrikat så länge man använder dem på rätt sätt.

• Gilla
Festlund och 8 till
  • Laddar…
D Dorantee skrev:

Det funkar montera vilken hb, jfb och minibrytare med vilket fabrikat som helst, fasskena kommer sannolikt inte lira med varandra men det gå sy med RQ. Om TS har 1,5mm² till häll så är inte 16A bra ide?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Det funkar montera vilken hb, jfb och minibrytare med vilket fabrikat som helst, fasskena kommer sannolikt inte lira med varandra men det gå sy med RQ.
Som sagt, tillverkarens anvisning. Jag skulle då bytt komponenter, men TS gör som den vill.

Om TS har 1,5mm² till häll så är inte 16A bra ide?
Nä, därför det behöver ses över om TS kan sätta det.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Visst går det att tänka sig att en häll skulle ha två plattor på en fas och de övriga två på var sin. Men det är något jag aldrig sett eller hört talas om.
Men att man måste bygla 2 och 3 om man kör på två faser men inte om man kör på 3 faser tyder väl på att det kan vara så ändå?

Det är ju enkelt att testa, använd endast en fas och inga byglingar, se vilka plattor som funkar när fasen är ansluten på 1, 2 och 3.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.