18 530 läst ·
118 svar
19k läst
118 svar
Utveckla nytt Eldim?
Det där pekar ju lite på ett väldigt allmänt och vanligt förekommande problem med denna typ av beräkningsprogram, och det är att de inte erbjuder någon möjlighet att redovisa hur beräkningen gått till, utan bara redovisar ett magiskt resultat.Mikael_L skrev:
Jag har, i helt andra sammanhang, flera gånger varit med om att hitta hårresande fel i beräkningarna, typ att man råkat ta minus istället för plus, utan att någon märkt något.
Något att fundera på som en synpunkt kanske...?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 808 inlägg
Like fullkopplade perilexuttag får ni anta att det är så självklart att det inte behöver beskrivas. Men visst hade det varit bra om elinstallationsreglerna skrivit uttryckligen högsta kortslutningsström och högsta jordfelsimpedans, det hade inte kostat mycket trycksvärta.
Jag tycker iofs att program för beräkning redovisar hur beräkningen gått till. För mig är det självklart att beräkning ska ske så att den ger betryggande säkerhet mot person och egendom. En förimpendans eller jordslutningsström ska normalt beräknas på varma ledare. En 3-fasig kortslutning ska beräknas på kalla ledare. En omvandling mellan jordslutningsströmmen och den 3-fasiga låter sig inte göras.
Vid mätning kan flera saker ställa till det, dels noggrannhet och onoggrannhet hos instrumentet. Dels hur nätet är belastat. Sammankoppling med främmande ledande delar eller med andra elektriska anläggningar kan avsevärt sänka förimpedansen.
För mig är detta en ickefråga till 100%. Men hade jag suttit hos en nätägare och gjort beräkningar hade jag förmodligen inte kört maxtemperarur på alla ledningar fram till överlämningspunkten om jag fick välja själv.
Vid mätning kan flera saker ställa till det, dels noggrannhet och onoggrannhet hos instrumentet. Dels hur nätet är belastat. Sammankoppling med främmande ledande delar eller med andra elektriska anläggningar kan avsevärt sänka förimpedansen.
För mig är detta en ickefråga till 100%. Men hade jag suttit hos en nätägare och gjort beräkningar hade jag förmodligen inte kört maxtemperarur på alla ledningar fram till överlämningspunkten om jag fick välja själv.
Hej hopp.
Nu har jag filat lite mer.
Och släpper slutligt 0.2.1
(tyvärr har förra versionen versionsnummer 0.2
, men nu ska det bli bättre ordning, jag har planen att släppa heltal.n.n som nya "klara" versioner, n.udda.n som experiment-versioner och n.jämnt, n som hyggligt fungerande.
Antagligen överdrivet, jag kanske inte kommer lägga så speciellt mycket mer tid på detta.
I denna version har jag städat upp gränssnittet lite.
Vid uppmätt Z-för har faktorn 1,5 lagts till innan beräkning (vid Z-för från nätägare är faktorn alltså 1).
Jag har lagt till en undermeny, där det går att hitta tabellerade resistansvärden för ledare/kablar, samt min ström för trip av diazed vid två olika maxtider (0,4s och 5s).
Även en tabell med färgkodning av flerledar svagströmskablar.
(Detta är mest för min egen skull, jag har i huvudet upp till brun, sen brukar jag bli osäker)
Todo:
- Att fixa divisions med noll -felet jag precis upptäckte. Man får inte lämna en inmatningsruta tom, då kraschar det.
- Att fixa så inte allt man fyllt i på första sidan försvinner när man återvänder ifrån en undermeny-sida.
- Att skriva lite mer i extra-sidorna
- Är sugen på att lägga in en till sida med kopplingsschema för Perilex och CEE
- Det finns fortfarande inget stöd för att beräkna belastningsförmåga avseende uppvärmning, osäkert om jag ens ger mig in på det, det är svårt att ringa in alla villkor och faktorer som kan skilja i olika installationer.
Jag sänder in apk-filen här.
Jag har som förra gången döpt om den till .txt, för att forumet inte godtar filändelse .apk.
Så ladda ner den i telefonen, byt ut .txt till .apk, sen kan den installeras.
Lite varningar kommer troligen.
Det är skapat i online-verktyget MIT app inventor (ai2.appinventor.mit.edu dvs från Massachusetts Institute of Technology). Och jag har i alla fall inte planterat något skadligt i koden.
Jag är glad om någon orkar provköra lite och se om det verkar räkna rätt.
Nu har jag filat lite mer.
Och släpper slutligt 0.2.1
(tyvärr har förra versionen versionsnummer 0.2
Antagligen överdrivet, jag kanske inte kommer lägga så speciellt mycket mer tid på detta.
I denna version har jag städat upp gränssnittet lite.
Vid uppmätt Z-för har faktorn 1,5 lagts till innan beräkning (vid Z-för från nätägare är faktorn alltså 1).
Jag har lagt till en undermeny, där det går att hitta tabellerade resistansvärden för ledare/kablar, samt min ström för trip av diazed vid två olika maxtider (0,4s och 5s).
Även en tabell med färgkodning av flerledar svagströmskablar.
(Detta är mest för min egen skull, jag har i huvudet upp till brun, sen brukar jag bli osäker)
Todo:
- Att fixa divisions med noll -felet jag precis upptäckte. Man får inte lämna en inmatningsruta tom, då kraschar det.
- Att fixa så inte allt man fyllt i på första sidan försvinner när man återvänder ifrån en undermeny-sida.
- Att skriva lite mer i extra-sidorna
- Är sugen på att lägga in en till sida med kopplingsschema för Perilex och CEE
- Det finns fortfarande inget stöd för att beräkna belastningsförmåga avseende uppvärmning, osäkert om jag ens ger mig in på det, det är svårt att ringa in alla villkor och faktorer som kan skilja i olika installationer.
Jag sänder in apk-filen här.
Jag har som förra gången döpt om den till .txt, för att forumet inte godtar filändelse .apk.
Så ladda ner den i telefonen, byt ut .txt till .apk, sen kan den installeras.
Lite varningar kommer troligen.
Det är skapat i online-verktyget MIT app inventor (ai2.appinventor.mit.edu dvs från Massachusetts Institute of Technology). Och jag har i alla fall inte planterat något skadligt i koden.
Jag är glad om någon orkar provköra lite och se om det verkar räkna rätt.
Om jag intel läst helt fel kan MIT App Inventor ävewn generera en app för iOS. Om du antingen kan dela koden så att jag kan försöka göra det, eller göra det själv, så att vi som inte använder lapptäcket som kallas Android också kan vara med och testa?Mikael_L skrev:
Vad gäller beräkningar så har appen tabeller för ström/vs tid till trip enligt:
diazed
Säkring gG vid 0.4s:
10A - Imin = 82A
13A - Imin = 108A
16A - Imin = 110A
20A - Imin = 147A
25A - Imin = 180A
Säkring gG vid 5s:
10A - Imin = 47A
13A - Imin = 60A
16A - Imin = 65A
20A - Imin = 85A
25A - Imin = 110A
MCB-B 5* In
MCB-C 10*In
Och ledningsresistans har jag en tabell enligt IEC 60228 (som även finns i undermeny)
Sen är det bara enkel matte och ohms lag.
Appen adderar Zför (med faktorn 1,5 om det är uppmätt) och Z huvudledning och Z gruppledning (och den skippar helt reaktiva komponenter, vilkas bidrag i dessa areor är försumbara) så därför hade jag kunnat använda R i stället för Z (men Z är kutym).
Sen räknar jag endast enfasigt med 230V och spänningsfaktorn c=0,95 (dvs 230*0,95 = 218,5) och räknar ut strömmar och spänningsfall.
Och presenterar OK för kortslutningsström > tabellerat värde för säkringen
Och presenterar OK för spänningsfall under 4%
(Jag vet att jag borde göra skillnader på olika gruppledningar och tillåta max 3% för vissa, men jag vill hålla det hela enkelt)
Kan ju vara bra att veta, om man nu vill provköra för att kontrollera beräkningarna.
edit:
Ser nu att vid spänningsfallsberäkning använder jag inte spänningsfaktorn c, dvs räknar med 230V rakt av.
diazed
Säkring gG vid 0.4s:
10A - Imin = 82A
13A - Imin = 108A
16A - Imin = 110A
20A - Imin = 147A
25A - Imin = 180A
Säkring gG vid 5s:
10A - Imin = 47A
13A - Imin = 60A
16A - Imin = 65A
20A - Imin = 85A
25A - Imin = 110A
MCB-B 5* In
MCB-C 10*In
Och ledningsresistans har jag en tabell enligt IEC 60228 (som även finns i undermeny)
Sen är det bara enkel matte och ohms lag.
Appen adderar Zför (med faktorn 1,5 om det är uppmätt) och Z huvudledning och Z gruppledning (och den skippar helt reaktiva komponenter, vilkas bidrag i dessa areor är försumbara) så därför hade jag kunnat använda R i stället för Z (men Z är kutym).
Sen räknar jag endast enfasigt med 230V och spänningsfaktorn c=0,95 (dvs 230*0,95 = 218,5) och räknar ut strömmar och spänningsfall.
Och presenterar OK för kortslutningsström > tabellerat värde för säkringen
Och presenterar OK för spänningsfall under 4%
(Jag vet att jag borde göra skillnader på olika gruppledningar och tillåta max 3% för vissa, men jag vill hålla det hela enkelt)
Kan ju vara bra att veta, om man nu vill provköra för att kontrollera beräkningarna.
edit:
Ser nu att vid spänningsfallsberäkning använder jag inte spänningsfaktorn c, dvs räknar med 230V rakt av.
Jag kan inte hitta något sätt att kompilera till iOS här på mitt användarinterface.O Steamboy skrev:
Jag tror nästan att man måste installera app inventor på en iOS-enhet och sen tillverka en app, eller importera en.
https://appinventor.mit.edu/support/ios-compatibility
https://apps.apple.com/se/app/mit-a...itscg=30200&ign-itsct=apps_box#?platform=ipad
Så kan de som inte har något emot att betala dyrt för att bli ägda av någon annan också vara med och testa ...
Men obs, själva kompileringen har de inte släppt, så det går alltså att bygga Androidappar på en iOS-enhet än så länge, men det går inte att bygga iOS-appar! Detta står väldigt diskret på https://appinventor.mit.edu/support/ios-compatibility som första punkt under Future Work, Packaging Apps. Se även https://community.appinventor.mit.edu/t/converting-to-ios/36647/34 . (För att dessutom distribuera en iOS-app måste man vara registrerad iOS-utvecklare vilket medför en kostnad.)
Men självklart delar jag "koden" om du tror att du kan ro ihop det för iOS.O Steamboy skrev:
Projektet ligger ju på MIT's servrar på något vis.
Antagligen kan jag dela en länk eller exportera det på något vis.
Men jag har åtminstone inte hittat något sätt att kompilera till iOS.
Hej.
Ja det går inte snabbt på den här sidan.

Appen har dragits med ett beräkningsfel, där spänningsfallet har blivit fel.
Nu har jag äntligen rättat detta, samt lagt till lite mer i undersidorna, fler partfärger, samt några grundläggande formler.
Så varsågoda, ver 0.2.1
* Rättat beräkningsfel i spänningsfall
* Utökat info i undersidor.
Appen kommer som APK, ta ner den till telefonen med din favorit filhanterare, byt namn, .txt till .apk (för forummjukvaran godkänner inte vilka filändelser som helst) installera.
Inga telefonbehörigheter vill den ha, ingen reklam i den, osv.
Berätta gärna här vad du tycker, och framförallt om du upptäcker någon bugg.
Ja det går inte snabbt på den här sidan.
Appen har dragits med ett beräkningsfel, där spänningsfallet har blivit fel.
Nu har jag äntligen rättat detta, samt lagt till lite mer i undersidorna, fler partfärger, samt några grundläggande formler.
Så varsågoda, ver 0.2.1
* Rättat beräkningsfel i spänningsfall
* Utökat info i undersidor.
Appen kommer som APK, ta ner den till telefonen med din favorit filhanterare, byt namn, .txt till .apk (för forummjukvaran godkänner inte vilka filändelser som helst) installera.
Inga telefonbehörigheter vill den ha, ingen reklam i den, osv.
Berätta gärna här vad du tycker, och framförallt om du upptäcker någon bugg.
Det här jag håller på med är ju ingen ersättning för vad Steamboy hade för tankar i trådstarten, en väldigt öppen kod som är helt universell och kan lätt portas till valfria plattformar.
Så den biten får gärna någon ta tag i.
Jag fortsätter med mitt spår i alla fall ett tag till, om du Steamboy inte misstycker så kan jag fortsätta i "din" tråd. Det betyder att den åtminstone bumpas någon gång.
Så den biten får gärna någon ta tag i.
Jag fortsätter med mitt spår i alla fall ett tag till, om du Steamboy inte misstycker så kan jag fortsätta i "din" tråd. Det betyder att den åtminstone bumpas någon gång.
Hittade precis hit efter att ha trott att jag var tvungen att kompilera lite pascal för att få det att lira. Det här känns enklare.
Är det inte dags att lägga ut på play store?
Jag tror att man kan jobba i MIT app inventor i open source form.
Visst kan jag i såfall kasta upp mitt lilla skit där.
Men jag finner isåfall TS idé om att programmera i något mer universellt, som skapar en lätt portabel kod, vara mer vettigt.
Då är det inte alls säkert att jag kan bidra, jag har nog inte tid med att lära mig något nytt programmeringsspråk.
Visst kan jag i såfall kasta upp mitt lilla skit där.
Men jag finner isåfall TS idé om att programmera i något mer universellt, som skapar en lätt portabel kod, vara mer vettigt.
Då är det inte alls säkert att jag kan bidra, jag har nog inte tid med att lära mig något nytt programmeringsspråk.