15 416 läst ·
67 svar
15k läst
67 svar
Behöver jag en cirkelsåg och styrskena?
Nej, som sagt finns det några specialfall, tex 90x90-stolpar i ett snitt. Men å andra sidan slipper du baxa en lång stolpe till kapen..F fsn skrev:Smidig, bra om man har ont om plats, skall flytta sig eller behöver flexibilitet. ersätter nog en mindre ger/kap om man kan leva med lite pilliande och lite lägre produktivitet. Men rakt av ersätter en ger/kap på 254 eller 305mm eller tom en 216 i vissa situationer som tex en XPS717 eller 780 gör den inte. Sen har man ett bord med sig på en ger/kap. sannolikheten att bli liggande på backen med cirkelsågen om man verkligen försöker ersätta en ger/kap fullt ut är väl rätt överhängade. Men den har absolut sin starka sidor..
Du ökar normalt produktiviteten, för som sagt, logistiken blir enklare då du slipper mellanlanda material på kapen utan kan såga direkt på brädtraven eller där regeln ska sitta. https://www.byggahus.se/forum/threa...verktyg-och-maskiner-idag.250889/post-4823174
Tänk till exempel att du lägger ut nästa bärlina där den ska vara och kapar där. Vi har ju några avlönade snickare här som kör Festool HKC, misstänker att de gör det för att det ökar deras produktivitet.
Jäkligt smidigt när jag byggde entrétak; inte läge att ta upp en kapger på taket och tvärtom inte roligt klättra extra gånger på stegen för att justera något.
https://www.byggahus.se/forum/threa...verktyg-och-maskiner-idag.250889/post-4333868
Och att vara tvungen att krypa på marken och såga är självvalt isf, inget som hindrar att använda arbetsbord eller bockar vid behov med cirkeln. Precis som man vanligen gör om ngt ska klyvas med cirkelsåg?
Ingen är tvungen att göra på det här sättet och en bra anledning att jobba med kapger är om en redan har en sådan, den fyller behovet så därför ingen anledning att köpa/lära nytt. Men om personen utan står inför ett projekt och valet att göra en ny verktygsinvestering så tycker jag det är dumt att inte överväga noga 😊
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Jag var just där, eller halvvägs... Äger redan många verktyg (bland annat kap&ger med bord) och det slutade med en batteridriven makita då jag redan har batterier till den.nanowire skrev:
Får se om jag ångrar mig halvvägs in i projektet och säljer iväg de två maskinerna jag nu har 🤓
Ja, det är lite av en sorg att Makita och Hikoki inte har kommit med motsvarande lösning.K_arlstrom skrev:
Men Hikoki är samma koncern som Metabo så kan tänka att det dyker upp ngt snart. Sänksågarna är nästan identiska tex.
Men att du skulle ångra dig tror jag inte, det är ju inte som att det inte funkar med de verktygen 😊
Redigerat:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 308 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 308 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På ämnet cirkelsåg och styrskena så har jag ju gjort fattigmansvarianten här hemma!
Har tre ”skenor” nu! En längre, en kortare 90 graders för reglar och en 45 graders för reglar. Fungerar med både cirkelsågen och sticksågen!
Ja,smidiga. Och vad jag kan se (efter en snabb googling) extremt dyra. Mafell med sladd ser ut att kosta minst dubbelt mot en bra 216 ger/kap inklusive bord. Stämmer det verkligen eller var det en usel googling?nanowire skrev:
Nej, som sagt finns det några specialfall, tex 90x90-stolpar i ett snitt. Men å andra sidan slipper du baxa en lång stolpe till kapen..
Du ökar normalt produktiviteten, för som sagt, logistiken blir enklare då du slipper mellanlanda material på kapen utan kan såga direkt på brädtraven eller där regeln ska sitta. [länk]
Tänk till exempel att du lägger ut nästa bärlina där den ska vara och kapar där. Vi har ju några avlönade snickare här som kör Festool HKC, misstänker att de gör det för att det ökar deras produktivitet.
Jäkligt smidigt när jag byggde entrétak; inte läge att ta upp en kapger på taket och tvärtom inte roligt klättra extra gånger på stegen för att justera något.
[länk]
Och att vara tvungen att krypa på marken och såga är självvalt isf, inget som hindrar att använda arbetsbord eller bockar vid behov med cirkeln. Precis som man vanligen gör om ngt ska klyvas med cirkelsåg?
Ingen är tvungen att göra på det här sättet och en bra anledning att jobba med kapger är om en redan har en sådan, den fyller behovet så därför ingen anledning att köpa/lära nytt. Men om personen utan står inför ett projekt och valet att göra en ny verktygsinvestering så tycker jag det är dumt att inte överväga noga 😊
Om du kollar längre upp i tråden på inlägget du ursprungligen citerade och de ovan så ser du Bosch variant där du får såg, skenan och ett batteri för ett mycket lägre pris än vad Mafell kostar. Inte för att de är helt likvärdiga men antar att du förstår även om jag tycker mig notera en viss ovilja?F fsn skrev:
Googlade bara på Mafellen då jag hade en modellbeteckning på den. Har ingen ovilja, är bara inte överens om att det är en ersättare till en ger/kap.nanowire skrev:
Och har fortfarande inte hittat nåt annat än en länk till en Youtube på Tuska som tappade mitt intresse på 30 sekunder.
Här har du ett klipp på engelska där Boschen presenteras.F fsn skrev:
https://youtu.be/HfX6SkNAA8I?si=sNFtyR-dByakk3qL
Klicka här för att svara