Har bestämt mig för att bygga ett vedbod och då blir det en del sågning så det är nog dags att införskaffa en cirkelsåg.

Men det är ju helt galet många varianter och beslut som är svårt att ta om man har ingen egen erfarenhet med cirkelsåg.
Så hjälp mig välja :)
Jag kommer att använda detta till ca. 1 mindre byggprojekt per år vid sommarstugan så ingen intensiv användning.

Jag utgår ifrån att sladdad är kraftigare i samma prisklass och jag har inget emot det. Om det däremot är något som kraftigt talar för batteridriven så har jag Dewalts 18V prylar redan med ett antal batterier för det systemet.
När det gäller sladdad så har jag ingen preferens men vill gärna ha något av de bra märkena (Dewalt, Makita, Bosch, osv.)

Sedan är klingstorleken en omöjlig fråga för mig:
165 eller 187/190 har jag ju kortlistat men sedan är jag fast. 165 har billigare klingor och kan nog såga allt som är standardmått samt lite lättare men 187/190 existerar av en anledning antar jag och då undrar jag om den anledningen ska tas i beaktning för mitt projekt.

Klingor är också en fråga. 24T ska man nog få med makinen men jag tänker att jag ska skaffa minst en 60T till för att såga virket med finare snitt. Märken och typer har jag ingen erfarenhet med så är tacksam för råd.

Nollalternativet är nog att jag köper en Dewalt DWE560 och en Dewalt extreme 60T klinga men det känns lite för enkelt för att vara rätt val :)

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
En cirkelsåg för vanligt byggande vill du absolut ha batteridriven då det är så mycket smidigare. Angående klingstorlek så skiljer det en del i kapacitet även på maskiner med samma storlek, tror jag sett allt från 55 till 67 mm sågdjup vid 90 grader med 165 mm. Vilket räcker fint till det mesta.
Det mest rationella är nog att fortsätta på de batterier du redan har och köpa en dewalt (även om det finns betydligt bättre/mer spännande lösningar :) )

• Gilla
stugfar och 1 till
  • Laddar…
Det innebär att jag nog borde köpa Dewalt DCS565
Jag är egentligen bara orolig om det blir för svag jämfört med trådat.

B Bazsy1983 skrev:
Det innebär att jag nog borde köpa Dewalt DCS565
Jag är egentligen bara orolig om det blir för svag jämfört med trådat.
Så länge du håller dig i vanligt byggvirke och -skivor så räcker batteri långt. Däremot kan tryckimpregnerat virke och tyngre träslag (ek mm) vara för tufft, särskilt nyimpregnerat.

Jag har en Bosch 18V och en Hikoki 230V (båda 165mm), jag använder Boschen till 90-95% och plockar bara fram den gröne till tryckimpregnerat.

zarkov zarkov skrev:
Så länge du håller dig i vanligt byggvirke och -skivor så räcker batteri långt. Däremot kan tryckimpregnerat virke och tyngre träslag (ek mm) vara för tufft, särskilt nyimpregnerat.

Jag har en Bosch 18V och en Hikoki 230V (båda 165mm), jag använder Boschen till 90-95% och plockar bara fram den gröne till tryckimpregnerat.
Bra att du nämner det då jag ska såga just tryckimpregnerat nu. Billigare och håller längre. Dessutom är stugan mitt på en skog och det är i princip alltid fuktigt. Innebär det att jag bör gå trådat ändå?

Kör Makita själv och har två batterier, då kan ett laddas medans jag kör med det andra. Väl värt att ha två om du frågar mig.

B Bazsy1983 skrev:
Bra att du nämner det då jag ska såga just tryckimpregnerat nu. Billigare och håller längre. Dessutom är stugan mitt på en skog och det är i princip alltid fuktigt. Innebär det att jag bör gå trådat ändå?
Nej, köper du en bra battericirkelsåg har den inga problem med tryckimpregnerat. Undvik budgetmodellerna bara. Jag har klyvt mängder med tryckimpregnerat med batteri och skulle inte säga att jag märker någon direkt skillnad mot mina nätdrivna sågar. Den senaste generationen batterier levererar över två kW styck så det finns det nog många exempel där trådat upplevs slöare än batteridriven numera.

nanowire nanowire skrev:
Nej, köper du en bra battericirkelsåg har den inga problem med tryckimpregnerat. Undvik budgetmodellerna bara. Jag har klyvt mängder med tryckimpregnerat med batteri och skulle inte säga att jag märker någon direkt skillnad mot mina nätdrivna sågar. Den senaste generationen batterier levererar över två kW styck så det finns det nog många exempel där trådat upplevs slöare än batteridriven numera.
Det kan ju inte stämma för mina i alla fall. Dessa 18V batterier har t.ex. 5 celler i serie som bara höjer spänningen, annars är de just 5AH som är kapaciteten av en 21700 cell. De levererar på sin höjd 20A max som blir då 18x20 = 360W och det orkar dem då för en kvart. Sladdad variant är 750W minst dvs det dubbla.
Flexbatterier är lite missvisande då de skriver den högre spänningen (54V men kapaciteten för 18V (6-9 osv Ah). På 54 V ska man dela detta på 3 så en 9Ah Dewalt flex batteri är då ca 12A X 54V =c.a. 650 W

Jag säger inte att bettri inte räcker men nu är det 1 person som påstår att den är klen för tryckt virke och en som påstår motsatsen. Får nog vänta in lite mer erfarenheter.

Jag har sågat 54mm (3x18) plywood med en makita dss 610. Den gjorde slut på ett 4Ah batteri på ett par meter sågande, så inte att rekommendera precis, men orken är inget klaga på.

Trådad är helt klart starkare, men när den saknar klyvkniv är det tryggare om den inte är för stark också... (Makitan har huggit lite ett par gånger men aldrig varit problem, medan en trådad Bosch gav mig hjärtklappning en gång när en ekskiva nöp till och sågen höll på hamna i famnen på mig)

Jag har sågat ganska mycket tryckt virke med en ryobi batterisåg. Kapning har varit allt från 22 mm trall upp till 45x220 samt 70x70 (två snitt) och jag har inte märkt några problem. Det går åt batterikraft men det är inte konstigt om man sågar mycket.
Klyvt har jag också gjort upp till 45 reglar i vinkel.
Om någon batterisåg av de "bättre" märkena inte klarar det så är det svaret på frågan om de är bättre.

Har med Ryobis battri-cirkelsåg kört massor med 28mm trall inga problem.
( byggt hela altanen ca 60kvm med 28mm trall )
Inte 45grader kapning heller.

Enda gången den har problem är 28mm "blöt"/nytryckt trall som man behöver kapa på längden, längs med fiberriktningen.

• Gilla
Bomba
  • Laddar…
En kort snitt på tvären av en bräda tryckvirke är inga problem men när det blir några meter så får alla batterisågar jobba, det är helt otroligt vad snabbt batterierna går åt (men så har jag bara standard 4 Ah). När jag byggde trall förra året var virket så blött att det droppade om det när man hade kapat det eller skruvade i det och då märkte jag tydligt att min Bosch inte räckte till. Däremot klarade Hikokin det hela med bravur.

Hikokin är en C6BU3, en av få modeller som fortfarande har klyvkniv.

B Bazsy1983 skrev:
Det kan ju inte stämma för mina i alla fall. Dessa 18V batterier har t.ex. 5 celler i serie som bara höjer spänningen, annars är de just 5AH som är kapaciteten av en 21700 cell. De levererar på sin höjd 20A max som blir då 18x20 = 360W och det orkar dem då för en kvart. Sladdad variant är 750W minst dvs det dubbla.
Flexbatterier är lite missvisande då de skriver den högre spänningen (54V men kapaciteten för 18V (6-9 osv Ah). På 54 V ska man dela detta på 3 så en 9Ah Dewalt flex batteri är då ca 12A X 54V =c.a. 650 W

Jag säger inte att bettri inte räcker men nu är det 1 person som påstår att den är klen för tryckt virke och en som påstår motsatsen. Får nog vänta in lite mer erfarenheter.
Det finns tester som visar skillnaden på kraft. Inte så stor som man kan tro.

Edit: Vissa batterisågar har tunnare klinga också vilket gör det lättare för de att såga.

B Bazsy1983 skrev:

Att dina gamla enradiga (1P) batterier inte levererar mer än 360 W ifrågasätter jag inte. Enradiga batterier använder jag bara till ett fåtal verktyg där varken effekt eller Ah är begränsande (bosch 12 V skruvdragare, fruns 18 V minihäcksax osv).

Till annat använder jag Hikokibatterier tvåradiga (2P) , endera 1080 W 36 V 2,5 Ah eller 1400 W 36 V 4 Ah.
Till den mest använda cirkelsågen har jag 2P 5,5 Ah 1500 W (eller 8 Ah som har lite lägre effekt, men i praktiken knappt märkbart) 18 V -batterier. Gjorde ett test för några år sedan när den sågen var ny och med ett 8 Ah-batteri räckte till att klyva 32 m färskimpegnerad 45-regel.
Senaste tio årens utveckling av batterier och borstlösa motorer som dimensioneras för högre effekt har inneburit en revolution för mobila elverktyg 😇

Redigerat:
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
B Bazsy1983 skrev:

Nu finns det ju rätt många olika 21700-celler. 20A låter väldigt lågt, mer som 18650-celler skulle jag säga. Nu har jag inte skruvat på några DeWalt eftersom jag kör nästan uteslutande Bosch själv, men i deras nu vanliga och får man väl säga "standardbatterier", ProCore 4, 5,5 och 8Ah, sitter det ju celler som levererar minst 30-40A beroende på vilka det är, de har väl haft ett par olika. Kikar man sen på de nya tabless-cellerna så pratar vi ju ännu högre strömkapacitet. Inte för att de sitter som standard i verktygsbatterier än, men har ju sett testsiffror där det börjar närma sig 100A peak. Men vanliga tabless torde ju ligga en bra bit norr om 40A iaf.

Och skillnad är det definitivt (mellan vanliga och tabless), sen om det är nödvändigt får var och en avgöra. Där jag lyckats märka skillnad är de kraftigare vinkelsliparna och stora cirkelsågen. Det märks att man har mer "peak power", min gamla Hitachi C6BU2 står sig rätt slätt mot stora battericirkeln med tablessbatteri faktiskt. Och även mot mellanmodellen med samma klingdiameter skulle jag säga att det är någorlunda jämnt skägg.

Jag kommer aldrig att gå tillbaka till sladdmaskiner. Ja, batterier slits etc, men moderna batterier håller bra länge, och jag betalar gärna det lilla extra för att slippa hålla på med sladdar.

Redigerat:
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.