Nilsanni Nilsanni skrev:
Bra tips, ska kolla på det. Hade ingen aning om ProDeals.
Hade siktat in mig på ett paket på Bauhaus med både cirkelsåg, sticksåg och skruvdragare som jag tyckte var attraktivt. Men det var alltså modellen utan support för skenor.
Och med era svar förstår jag att det är antagligen något jag kommer att sakna om jag skulle gå den vägen..
Jag har aldrig sett ett paket som är attraktivt när en kikar noggrannare. Som jag ser det är paket-deals enbart till för de som absolut inte vill fördjupa sig alls i detaljer och inte heller bryr sig.
 
Nilsanni Nilsanni skrev:
Följdfrågan blir då om man klarar sig utan en sticksåg om man har ett multiverktyg?
Jag har varit helt inställd på att en sticksåg är nödvändig men sedan förstår jag mer och mer vad man kan göra med sitt multiverktyg och de överlappar ju varandra i vissa sammanhang.
Tycker det är två verktyg som inte överlappar varandra alls. Där jag använder multiverktyget är det aldrig lämpligt att använda sticksågen och tvärtom. Vilket man behöver först beror ju lite på vad man gör i huset. Renoverar man gammalt skulle man bli galen av att inte ha ett multiverktyg....
 
  • Gilla
Prodigys och 4 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Jag har aldrig sett ett paket som är attraktivt när en kikar noggrannare. Som jag ser det är paket-deals enbart till för de som absolut inte vill fördjupa sig alls i detaljer och inte heller bryr sig.
Nä, och kollar jag närmre på GX sågen samt erbjudandet Pro Deal så är det helt klart en bättre deal än paketet. Men precis som du säger, det ser man först när man börjar kolla detaljerna.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Jag gjorde en egen skena till min cirkelsåg! Bakgrunden är att jag har en sladdriven 190 mm för jag ville ha en kraftigare. Den fungerar inte med riktigt skena och jag kände inte riktigt det var värt den extra njuren det kostade att få en som både var 190 mm och fungerade med skena. Något jag som högerhänt ogillar kraftigt som jag inte tänkte på var att klingan sitter till höger om handen och inte till vänster.

https://www.byggahus.se/forum/threads/min-vaeg-mot-att-bli-finsnickare-sort-of.542527/#post-6128240

Gällande paketet på Bauhaus för 5990 så har jag känt på det flera gånger. Tyvärr tycker jag att varje maskin är snäppet för små för mig, men för många andra är det nog ett fantastiskt paket!
 
MathiasS MathiasS skrev:
Tycker det är två verktyg som inte överlappar varandra alls. Där jag använder multiverktyget är det aldrig lämpligt att använda sticksågen och tvärtom. Vilket man behöver först beror ju lite på vad man gör i huset. Renoverar man gammalt skulle man bli galen av att inte ha ett multiverktyg....
Jag som hoppats på att slippa köpa sticksågen 🙈
Det är främst isolering av garage som jag har framför mig. Och där kan sticksåg en vara bra för att såga ut för detaljer, typ eluttag etc.
Säkerligen blir det lite nya golv osv vad det lider.
 
Nilsanni Nilsanni skrev:
Jag som hoppats på att slippa köpa sticksågen 🙈
Det är främst isolering av garage som jag har framför mig. Och där kan sticksåg en vara bra för att såga ut för detaljer, typ eluttag etc.
Säkerligen blir det lite nya golv osv vad det lider.
Börja då utan sticksåg, tror du har mer nytta av multiverktyget för det. Hål för eluttag etc gör du med hålsåg.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Nilsanni Nilsanni skrev:
Jag som hoppats på att slippa köpa sticksågen 🙈
Det är främst isolering av garage som jag har framför mig. Och där kan sticksåg en vara bra för att såga ut för detaljer, typ eluttag etc.
Säkerligen blir det lite nya golv osv vad det lider.
Vad har du för verktyg idag?
 
S
Turbopumpen Turbopumpen skrev:
Hej,

Är en glad amatör med tummen på rätt plats. Ska bygga en del hyllor och bänkar i nya huset (förråd och garage). Ska med andra ord såga en hel del reglar och plywood, och jag gillar raka linjer.

Behöver jag en cirkelsåg+styrskena, eller räcker det med (bra) sticksågen jag har?! Som jag ser det finns tre alternativ:

  • Cirkelsåg+styrskena
  • Cirkelsåg (med hemmagjord styrskena, typ vattenpass)
  • Sticksåg (med hemmagjord styrskena, typ vattenpass)
Är det värt/villhöver/nödvändigt att köpa en sproilans ny cirkelsåg med styrskena för det jag skall göra?

Tack på förhand.
Ja du behöver cirkelsåg+styrskena! Självklart dubbel styrskena så du kommer upp i längd.

Säg till frun att du måste ha detta!!!
 
  • Älska
  • Haha
Turbopumpen och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Vad har du för verktyg idag?
En Ger/Kap samt Multiverktyg om vi pratar såg-verktyg. Borrmaskin och skruvdragare givetvis.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
S styren skrev:
Ja du behöver cirkelsåg+styrskena! Självklart dubbel styrskena så du kommer upp i längd.

Säg till frun att du måste ha detta!!!
Tack, alltid bra att vara backad bakom mina argument!
 
  • Gilla
styren
  • Laddar…
S styren skrev:
Säg till frun att du måste ha detta!!!
Nej nej, man frågar om de vill att väggen ska bli klar inte att man måste ha verktyg. Fokus målbild, verktygen är resan dit och den skiter frun i.
 
  • Gilla
  • Älska
Snigelpostarn och 3 till
  • Laddar…
K
S styren skrev:
Ja du behöver cirkelsåg+styrskena! Självklart dubbel styrskena så du kommer upp i längd.

Säg till frun att du måste ha detta!!!
Dubbel? En lång 3000 och en kort 1400/1500 räcker
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
K kniv skrev:
Dubbel? En lång 3000 och en kort 1400/1500 räcker
En lång (3100 mm) och en kort (1600 mm) är perfekt. Gärna med hål i den korta.
 
K
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
En lång (3100 mm) och en kort (1600 mm) är perfekt. Gärna med hål i den korta.
Jo det var ju precis det jag skrev? Sen skiljer det väl lite exakt längd mellan tillverkare men poängen kvarstår
 
K kniv skrev:
Jo det var ju precis det jag skrev? Sen skiljer det väl lite exakt längd mellan tillverkare men poängen kvarstår
Ja? Jag höll med och baserade inlägget på att TS väger över på en blå Bosch (vilket alltid skall uppmuntras) och att en styrskena med modulhål är jäkliigt smidigt när man bygger hyllor och skåp som TS skall göra. 😎
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.