15 413 läst ·
67 svar
15k läst
67 svar
Behöver jag en cirkelsåg och styrskena?
Jag ser det som en provsats när man inte har några verktyg att jämföra med. För de allra flesta så räcker det och det speciellt om man köper andra verktyg t ex en kap och ger om det blir något större projekt. Sen kommer man självklart upptäcka begränsningar med verktygen men det gör man med alla verktyg. Vissa använder man i alla fall så sällan att det inte spelar någon roll, vissa kan man leva med eller lösa på andra sätt och vissa köper man något nytt av. Att ha dubbletter av vissa är dessutom praktiskt så det skulle man i alla fall skaffa på sikt.nanowire skrev:
Jag ser hellre att någon köper en sats för 7 k, och lägger 3 k på handverktyg och 5 k på borr, bits, slippapper, blad etc än att köpa verktyg för 15 k och sedan inte ha råd med hyggliga tillbehör med tillräckligt variation samt sakna grundläggande handverktyg. En sticksåg kostar t ex 200 kr..
Om du inte använder sticksågen till precisionsjobb på fina ytor så klarar man sig väldigt långt med en billig sticksåg. Tex från Lidl.Nilsanni skrev:
Fast personligen hatade jag sticksågar över alla andra verktyg när jag hade en billig Black & Decker men insåg att den är ett riktigt användbart verktyg när jag köpte en Bosch.N Niq skrev:
Sen vet jag inget om Lidls sågar. Tycker många verktyg därifrån är riktigt prisvärda så den kan säkert vara helt OK. Vill bara varna lite för att köpa billigaste skrotet.
Svara i tråden då, finns ingen anledning att citera som ett svarJohan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 186 inlägg
Ja man ska hålla sig borta från det absolut billigaste och black o decker.Alfredo skrev:
Fast personligen hatade jag sticksågar över alla andra verktyg när jag hade en billig Black & Decker men insåg att den är ett riktigt användbart verktyg när jag köpte en Bosch.
Sen vet jag inget om Lidls sågar. Tycker många verktyg därifrån är riktigt prisvärda så den kan säkert vara helt OK. Vill bara varna lite för att köpa billigaste skrotet.
Min erfarenhet av just lidls sticksågar är att dom är väldigt hållbara. På en tidigare arbetsplats så slet jag först ut en festool sedan en protool. Lidl råkade ha sticksågar just när protoolen gav upp så chefen panikköpte en lidlsåg. Den höll längre än både protool och festoolsågen. Den sågade inte med samma precision och vibrerade mera men höll bättre.
Men med Bosch(Mafell)-skenor funkar det kanon att skarva ihop kortare skenor vid behov och slippa 3+ m-skena, som ju är jäkligt opraktiska att hanteraJohan Gunverth skrev:
Jag ser inte att verktygssatser minskar den risken. Snarare tvärtom då det inte brukar vara speciellt bra deals för konsumenten utan bra för säljaren som både blir av med oattraktiva modeller och förmår konsumenten att köpa fler verktyg än den har behov av på en gång.Z z_bumbi skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 306 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 306 inlägg
Jag håller med dig helt och hålletnanowire skrev:
I stället för det paketet (som jag som sagt tycker är pyttelite för små) hade jag köpt lösa delar.
I detta fallet hade jag köpt (eller rättare sagt jag har redan en sån och är supernöjd. Det är ett snäpp upp men en helt annan känsla när man håller i den.
https://www.bauhaus.se/borrskruvdra...69141&indexName=nordic_production_sv_products
Sen kompletterat med den här sågen om man vill ha skena (jag kommer säkert ångra flera gånger att jag inte köpt skena. Men inte för de långa långa skenorna utan den korta
https://www.amazon.se/dp/B0DFWXD75D...mprovement&sp_csd=d2lkZ2V0TmFtZT1zcF9kZXRhaWw
Sen den här skenan
https://www.amazon.se/Bosch-Profess...dc-b50d-ec859aeb1ffe&pd_rd_i=B0DDKV17QC&psc=1
Jag tycker den skenan ser otroligt smidig ut.
Men allt handlar om tycke och behov. Följer en tjej på Instagram nu som renoverar ett helt hus med Ryobi-grejer och hon får uppenbarligen mycket mer gjort än vad jag får..
Morning,Turbopumpen skrev:
Hej,
Är en glad amatör med tummen på rätt plats. Ska bygga en del hyllor och bänkar i nya huset (förråd och garage). Ska med andra ord såga en hel del reglar och plywood, och jag gillar raka linjer.
Behöver jag en cirkelsåg+styrskena, eller räcker det med (bra) sticksågen jag har?! Som jag ser det finns tre alternativ:
Är det värt/villhöver/nödvändigt att köpa en sproilans ny cirkelsåg med styrskena för det jag skall göra?
- Cirkelsåg+styrskena
- Cirkelsåg (med hemmagjord styrskena, typ vattenpass)
- Sticksåg (med hemmagjord styrskena, typ vattenpass)
Tack på förhand.
Efter mycket velande så blev det cirkelsåg + styrskena (Dewalt). Har använt den kombon flera gånger - är sjukt nöjd! 👍
Precis. Och bygger man nytt behövs i princip aldrig multitool om man inte gjort fel.MathiasS skrev:
Tror 10% av mina inlägg berör ämnet och det finns flera trådar redan.
Men i korthet finns det några få saker en kapger gör bättre; gera stora hålkälslister… men sedan är det rätt tunnt.
En handcirkel med kapskena och lång skena kan så mycket mer; kapar och klyver allt en kan önska med suverän precision i alla vinklar direkt på plats utan behov av extra logistik. Och tillsammans med dammsugare också betydligt mindre bös.
Ska någon bygga en tex en trall eller takstolar förefaller en batteridriven cirkelsåg för kapskena för mig vara det givna valet. Jag använder Mafell som uppfann konceptet men det finns även budgetvänligare alternativ från Festool, Metabo och Bosch.
Är det något speciellt arbetsmoment du undrar över så ska jag redogöra för hur jag skulle lösa det? 😊
Men i korthet finns det några få saker en kapger gör bättre; gera stora hålkälslister… men sedan är det rätt tunnt.
En handcirkel med kapskena och lång skena kan så mycket mer; kapar och klyver allt en kan önska med suverän precision i alla vinklar direkt på plats utan behov av extra logistik. Och tillsammans med dammsugare också betydligt mindre bös.
Ska någon bygga en tex en trall eller takstolar förefaller en batteridriven cirkelsåg för kapskena för mig vara det givna valet. Jag använder Mafell som uppfann konceptet men det finns även budgetvänligare alternativ från Festool, Metabo och Bosch.
Är det något speciellt arbetsmoment du undrar över så ska jag redogöra för hur jag skulle lösa det? 😊