15 412 läst ·
67 svar
15k läst
67 svar
Behöver jag en cirkelsåg och styrskena?
Ja så länge man håller på med större snickerier/bygger så är det ju underbart att slippa släpa virket till sågen, som nämns innan, reglar, trall etc.
Doch finns det helt klart en del moment där iaf jag föredrar kap- och gersågen. Kortare bitar, klossar etc, tunna lister, repetitiva kapningar av lite kortare mått där man t.ex. vill ha ut 4-5 bitar eller fler av en bräda eller regel och kan kapa mot stoppkloss/anhåll.
Kapdjupet, kan också spela in, har man en stor kap- och gersåg så klarar den ju betydligt kraftigare bitar, tror jag kan ta upp till 120mm på min, ja man kan kapa från bägge håll med handcirkeln, men ska det geras eller lutas också börjar det blir omständigare.
Jag skulle inte vilja vara utan någon av dem.
Doch finns det helt klart en del moment där iaf jag föredrar kap- och gersågen. Kortare bitar, klossar etc, tunna lister, repetitiva kapningar av lite kortare mått där man t.ex. vill ha ut 4-5 bitar eller fler av en bräda eller regel och kan kapa mot stoppkloss/anhåll.
Kapdjupet, kan också spela in, har man en stor kap- och gersåg så klarar den ju betydligt kraftigare bitar, tror jag kan ta upp till 120mm på min, ja man kan kapa från bägge håll med handcirkeln, men ska det geras eller lutas också börjar det blir omständigare.
Jag skulle inte vilja vara utan någon av dem.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 305 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 305 inlägg
Ni och era maskiner! Det är inget fel på en morakniv, en fogsvans lite sunt förnuft och jävlar anamma!
Med det sagt har jag köpt en ny sticksåg.. Den klarar 150 mm tjockt trä vilket är bra mycket mer än både kap- och gersågen och cirkelsågen gör! Jag kommer nog göra två skenor (en kort och en lång) till den för att kunna såga av typ reglar och skivor lätt där precisionen inte behöver vara 100%.
Med det sagt har jag köpt en ny sticksåg.. Den klarar 150 mm tjockt trä vilket är bra mycket mer än både kap- och gersågen och cirkelsågen gör! Jag kommer nog göra två skenor (en kort och en lång) till den för att kunna såga av typ reglar och skivor lätt där precisionen inte behöver vara 100%.
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Sticksåg! Många gånger ett fantastiskt verktyg med hög precision om man väljer rätt blad och har ett bra handlag.
Har några billiga liggandes åxå bara för de gångerna när man "ska bara".....
Kap och gersåg! Har en stationär i snickeriet, och då mitt snickeri är långsmalt är det ett fantastiskt verktyg. Sen har jag 2 mindre som jag släpar med mig till utebyggnation och grannar.
Cirkelsåg! Bra men trubbigt verktyg som jag ändå lärt mig behärska och såga efter linjer.
Cirkelsåg med kort fast skena! Detta har jag sett och verkar riktigt bra att kapa reglar och mindre skivor med. Dock har jag inte använt det någon gång. Förslag på lämplig produkt som är användbar vid husbyggen.
Cirkelsåg med lång skena! Upplys mig. Är det det eller en sänksåg jag ska ha?
Sänksåg! Har använt en Festool hos polaren och det kändes värdelöst att snickra med, är det då en cirkelsåg med fast kort skena är bra? Gissar att sänksågen gör sig bäst där det behövs långa raka snitt.
När ska de olika skenorna lämpligast användas?
Varför är sänksågen så fantastisk och inte en cirkelsåg med skena?
Jag gillar att köpa verktyg, så
/Workingclasshero
Har några billiga liggandes åxå bara för de gångerna när man "ska bara".....
Kap och gersåg! Har en stationär i snickeriet, och då mitt snickeri är långsmalt är det ett fantastiskt verktyg. Sen har jag 2 mindre som jag släpar med mig till utebyggnation och grannar.
Cirkelsåg! Bra men trubbigt verktyg som jag ändå lärt mig behärska och såga efter linjer.
Cirkelsåg med kort fast skena! Detta har jag sett och verkar riktigt bra att kapa reglar och mindre skivor med. Dock har jag inte använt det någon gång. Förslag på lämplig produkt som är användbar vid husbyggen.
Cirkelsåg med lång skena! Upplys mig. Är det det eller en sänksåg jag ska ha?
Sänksåg! Har använt en Festool hos polaren och det kändes värdelöst att snickra med, är det då en cirkelsåg med fast kort skena är bra? Gissar att sänksågen gör sig bäst där det behövs långa raka snitt.
När ska de olika skenorna lämpligast användas?
Varför är sänksågen så fantastisk och inte en cirkelsåg med skena?
Jag gillar att köpa verktyg, så
/Workingclasshero
Kan ge mig på att försöka svara kring sänksåg vs cirkelsåg på skena, eftersom jag har bägge, använder bägge och har försökt jämföra lite.Workingclasshero skrev:
Sänksågen är mer exakt, väldigt få (om jag ens sett någon?) cirkelsågar har justering för att få den att löpa 100% tajt på skenan. Djupinställningen är också oftast långt mer exakt/enklare att ställa in på sänksågen. Den är lite enklare/snabbare att hantera på skenan eftersom du inte behöver hantera/ta hänsyn till klingskyddet. Och om det spelar roll, t.ex. om man kapar inne så är spånuppsamlingen betydligt bättre på sänksågen. Sist det kanske uppenbara, du kan sänka ner sågen i materialet, om du t.ex. ska börja mitt i en skiva (går ju även med cirkelsåg, men det blir betydligt mer "sketchy").
Kapar jag skivmaterial är det alltid sänksågen jag sträcker mig efter. Det går absolut att göra med cirkelsågen, men det är enklare/snabbare/bättre med sänksågen.
Du har delvis svarat dig själv och det stämmer. Cirkelsåg och sänksåg förefaller lika men de möjliggör helt olika processer.Workingclasshero skrev:
Jag använder sänksågen uteslutande ihop med ett hemsnickrat mobilt MFT-bord, och ofta med railsqure, när jag snickrar kök och inredning. Den behöver stabilt jämnt underlag under hela snittet för att fungera bra och kopplad till dammsugare ger den fantastisk precision nästan damfritt. Men för att dess princip bygger på att pressa ner klingan i materialet (släpper du trycket nedåt åker klingan tillbaka i sågen) är den värdelös för allmänt byggsnickrande som för mig innebär att på plats kapa och klyva virke som inte sällan är långa, grova och tunga. Cirkelsågen å andra sidan är perfekt för att kapa något du håller i ena handen med sågen i andra för att nästa sekund klyva något. Jag använder cirkelsåg på frihand, tex efter snörslå, med en snabbvinkel som stöd, med ett klyvanhåll, med långa skenor, med en kort återfjädrande skena eller ibland med en mall tex bestående av skruvad stoppkloss på planka på bockar när det är många repetitiva snitt som ska göras. Håller just på att sätta smyg och foder inne runt dörröppningar och nya fönster och det skulle inte falla mig in att rota fram kapgersågen för det 😅
Produkter som diskuteras: "snörslå"
Snörslå & krita
Snörslå och krita är verktyg som ofta används i byggindustrin för att mäta och markera långa, raka linjer över stora ytor. Med hjälp av en sträng, kallad en linje eller snörslå, som är täckt med krita, kan du skapa en rak, synlig linje
Läs mer
Hur är det när man listar? Jag är ganska dålig på att ta mått och alltid lite rädd för att såga för kort så jag behöver ofta finjustera med en halv klingbredd eller mindre. Funkar det enkelt och bra?nanowire skrev:
Hur är det när man sågar korta bitar som är svåra att få fast?
Jag brukar såga mot ett stöd om det är korta bitar alt indexera mot den längre biten och använda avkapet (vilket funkar fint bara man kompenserar för klingans tjocklek).N Niq skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 305 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 305 inlägg
Haha, förstår inte folk som bygger! Varför slita på sina fina verktyg? Det viktiga är att äga. Inte användaMathiasS skrev:
https://www.instagram.com/reel/CoOb7PmN1Wb/?igsh=MXZveTJmM2JiYWl2ZA==N Niq skrev:
Jo men det fungerar med cirkelsåg också
Satserna har blivit sämre (eller har utvecklingen av verktygen gått framåt?) vad gäller kapaciteten på verktyg men jag tycker de är bättre på vad som ingår. För 5-10 år sedan var det t ex ofta en radio eller lampa med vilket gjorde att det gick jämnt ut att köpa verktygen för sig. Idag är det, oftast, sådant jag har haft behov av som ingår. Ibland slänger de med en slagskruvdragare och sådana använder jag helst bara om jag får betalt (vilket jag fått och gjort)nanowire skrev:
Multimaskinen och vinkelslipen använder jag ytterst sällan men när de behövs finns inte så många alternativ. En billig enkel variant löser då problemet och så hänger man upp den till nästa gång
Att tillverkarna skulle vilja bli av maskinerna stämmer inte med min bild av vad som säljs då de billigare maskinerna är det som redan säljs i störst volym.
Jag är fullt medveten om att vi kan diskutera detta hur mycket som helst.
Ja, lika bra att lägga ner för jag har ingen lust att argumentera emot förtjänsten med vinkelslipar och multiverktyg 😅Z z_bumbi skrev:Satserna har blivit sämre (eller har utvecklingen av verktygen gått framåt?) vad gäller kapaciteten på verktyg men jag tycker de är bättre på vad som ingår. För 5-10 år sedan var det t ex ofta en radio eller lampa med vilket gjorde att det gick jämnt ut att köpa verktygen för sig. Idag är det, oftast, sådant jag har haft behov av som ingår. Ibland slänger de med en slagskruvdragare och sådana använder jag helst bara om jag får betalt (vilket jag fått och gjort)
Multimaskinen och vinkelslipen använder jag ytterst sällan men när de behövs finns inte så många alternativ. En billig enkel variant löser då problemet och så hänger man upp den till nästa gång
Att tillverkarna skulle vilja bli av maskinerna stämmer inte med min bild av vad som säljs då de billigare maskinerna är det som redan säljs i störst volym.
Jag är fullt medveten om att vi kan diskutera detta hur mycket som helst.![]()
Ja, jag blir nyfiken. Kan du länka till produkten som du kapar med, där man har vinkeliställningsmöjligheter? Gärna DeWalt då det är en sån sänksåg jag har.nanowire skrev:
Tror 10% av mina inlägg berör ämnet och det finns flera trådar redan.
Men i korthet finns det några få saker en kapger gör bättre; gera stora hålkälslister… men sedan är det rätt tunnt.
En handcirkel med kapskena och lång skena kan så mycket mer; kapar och klyver allt en kan önska med suverän precision i alla vinklar direkt på plats utan behov av extra logistik. Och tillsammans med dammsugare också betydligt mindre bös.
Ska någon bygga en tex en trall eller takstolar förefaller en batteridriven cirkelsåg för kapskena för mig vara det givna valet. Jag använder Mafell som uppfann konceptet men det finns även budgetvänligare alternativ från Festool, Metabo och Bosch.
Är det något speciellt arbetsmoment du undrar över så ska jag redogöra för hur jag skulle lösa det? 😊
Nu vet jag inte vilken @nanowire använder men iaf.F fsn skrev:
Kapskenan passar tyvärr inte din befintliga såg, det är så vitt jag vet speciella sågar från respektive tillverkare, de som har en med just återfjädrande kapskena (som inte ska förväxlas med vanliga skenorna) är väl i dagsläget Festool, Mafell, Bosch och Metabo, glömde jag nån?
Här har du ett klipp som visar tre av dem och hur det funkar.
https://www.youtube.com/watch?v=r5s4t5RkM00&ab_channel=GOTOOLSTV
Det är ingen poäng att ha en sådan skena ihop med en sänksåg, det är till en cirkelsåg det gör sig bra och i det närmaste gör kapgersågen redundant. En sån här har jag: https://youtu.be/-boOCRYfxas?si=ZRXxphQpw4Q2nyhoF fsn skrev:
Edit: ..eller nästan den, nyare modell med andra batterier.
Redigerat:
Smidig, bra om man har ont om plats, skall flytta sig eller behöver flexibilitet. ersätter nog en mindre ger/kap om man kan leva med lite pilliande och lite lägre produktivitet. Men rakt av ersätter en ger/kap på 254 eller 305mm eller tom en 216 i vissa situationer som tex en XPS717 eller 780 gör den inte. Sen har man ett bord med sig på en ger/kap. sannolikheten att bli liggande på backen med cirkelsågen om man verkligen försöker ersätta en ger/kap fullt ut är väl rätt överhängade. Men den har absolut sin starka sidor..nanowire skrev: