Hej,
Är en glad amatör med tummen på rätt plats. Ska bygga en del hyllor och bänkar i nya huset (förråd och garage). Ska med andra ord såga en hel del reglar och plywood, och jag gillar raka linjer.
Behöver jag en cirkelsåg+styrskena, eller räcker det med (bra) sticksågen jag har?! Som jag ser det finns tre alternativ:
Tack på förhand.
Är en glad amatör med tummen på rätt plats. Ska bygga en del hyllor och bänkar i nya huset (förråd och garage). Ska med andra ord såga en hel del reglar och plywood, och jag gillar raka linjer.
Behöver jag en cirkelsåg+styrskena, eller räcker det med (bra) sticksågen jag har?! Som jag ser det finns tre alternativ:
- Cirkelsåg+styrskena
- Cirkelsåg (med hemmagjord styrskena, typ vattenpass)
- Sticksåg (med hemmagjord styrskena, typ vattenpass)
Tack på förhand.
Svar ja. Idag finns det många sänksågar på marknaden och för såga i skivmaterial så är de överlägsna för att få det rakt. Visst, det går ju spänna brädor eller annan skena för vanlig cirkelsåg men då har du inte möjlighet med själva sänkning när du börjar såga.
Edit: det är en sänksåg och inte cirkelsåg som du vill ha.
Edit: det är en sänksåg och inte cirkelsåg som du vill ha.
Glöm sticksågen helt i det här fallet. Cirkelsåg och hammagjord dkena kan fungera efter lute träning och en fintadad klinga.Turbopumpen skrev:
Hej,
Är det värt/villhöver/nödvändigt att köpa en sproilans ny cirkelsåg med styrskena för det jag skall göra?
- Cirkelsåg+styrskena
- Cirkelsåg (med hemmagjord styrskena, typ vattenpass)
- Sticksåg (med hemmagjord styrskena, typ vattenpass)
Tack på förhand.
Allvetare
· Västra götaland
· 11 022 inlägg
Sänksågen är bland de bästa verktygsinköpen jag gjort! Definitivt rekommenderat om du ska kapa mycket skivor..
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 369 inlägg
TS frågar efter cirkelsåg och skena, vilket är en bra början. Cirkelsågen går ju dessutom att köra utan skena också. Sänksåg är inte absolut nödvändigt. Jag har använt både sänksåg och cirkelsåg på samma Bosch FSN-skena och har väldigt svårt att motivera en dyr sänksåg, när samma arbete kan utföras med cirkelsågen med samma kvalitet.
Jag har alla nämnda varianter men den som används mest är en mycket smidig Bosch GKS18V-57-2 för att klyva och kapa (med snabbvinkel eller linjaler). Säljs just nu på Bauhaus för 1495:- (Solo). Då jag inte har några köksbänksprojekt just nu så vilar sänksågen. För att klyva större mängder ytterpanel använder jag dock min byggsåg.
Produkter som diskuteras: "snabbvinkel"
Snabbvinkel MRS Speed Square Hultafors
Mät och markera vinklar snabbt
199 kr inkl moms
Läs mer
Jag går lite i samma tankar här och hittade tråden.
Finns en GKS 18V-57-2 i ett paket Från bauhaus. Och som jag förstår det så kan den inte användas tillsammans med en skena.
Jag kommer att såga en del OSB skivor och funderar på om skena är ett måste då?
Finns en GKS 18V-57-2 i ett paket Från bauhaus. Och som jag förstår det så kan den inte användas tillsammans med en skena.
Jag kommer att såga en del OSB skivor och funderar på om skena är ett måste då?
Det är otroligt smidigt med skena för skivkap, speciellt när man har lite ont om plats. Man sågar där skivan ligger. Ett av de verktyg jag skulle skaffat mycket tidigare i min verktygskarriär, om jag förstått hur smidigt det var med skena. Sänksåg eller inte kan man alltid fundera på (jag säger ja tack då de flesta sänksågar har heltäckande kåpa och därmed väldigt bra dammhantering tillsammans med dammsugare) men skenan är svinbra att ha.Nilsanni skrev:
Renoverade hus i 15 år innan jag skaffade skena, så visst fasen går det - men det är mycket enklare MED en skena.
Du har rätt, den är inte sken-kompatibel.Nilsanni skrev:
GKS 18V-57 G är däremot det.
Om Du har svårt att bestämma Dig så köp en Bosch GKS18V-57-2 GX som har alla alternativ inklusive anslutning till skenor (Bosch, Festool m.fl.) eller Bosch kapskenor (FSN X). Med denna sågs prislapp kan Du också få ett gratis GBA18V 4Ah på Bosch Pro Deal som löper just nu. Sågen är borstlös och med varierbar hastighet och andra bra funktioner
2893:- på Amazon.se.P poba53 skrev:Om Du har svårt att bestämma Dig så köp en Bosch GKS18V-57-2 GX som har alla alternativ inklusive anslutning till skenor (Bosch, Festool m.fl.) eller Bosch kapskenor (FSN X). Med denna sågs prislapp kan Du också få ett gratis GBA18V 4Ah på Bosch Pro Deal som löper just nu. Sågen är borstlös och med varierbar hastighet och andra bra funktioner
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Över 2874 för att få 4.0Ah batteriet. 🙌
Bra tips, ska kolla på det. Hade ingen aning om ProDeals.P poba53 skrev:Om Du har svårt att bestämma Dig så köp en Bosch GKS18V-57-2 GX som har alla alternativ inklusive anslutning till skenor (Bosch, Festool m.fl.) eller Bosch kapskenor (FSN X). Med denna sågs prislapp kan Du också få ett gratis GBA18V 4Ah på Bosch Pro Deal som löper just nu. Sågen är borstlös och med varierbar hastighet och andra bra funktioner
Hade siktat in mig på ett paket på Bauhaus med både cirkelsåg, sticksåg och skruvdragare som jag tyckte var attraktivt. Men det var alltså modellen utan support för skenor.
Och med era svar förstår jag att det är antagligen något jag kommer att sakna om jag skulle gå den vägen..
Redigerat:
Följdfrågan blir då om man klarar sig utan en sticksåg om man har ett multiverktyg?
Jag har varit helt inställd på att en sticksåg är nödvändig men sedan förstår jag mer och mer vad man kan göra med sitt multiverktyg och de överlappar ju varandra i vissa sammanhang.
Jag har varit helt inställd på att en sticksåg är nödvändig men sedan förstår jag mer och mer vad man kan göra med sitt multiverktyg och de överlappar ju varandra i vissa sammanhang.