Spara röstkort bara för att är nog ingen större ide. Bara att slänga. Saknar man ett så fixar många det på plats så jag tror nog att Niclas kan rösta ändå.

Nja, om någon skrivit sig på vår adress med avsikt i bedrägligt syfte och sedan inte vill åtgärda så skulle min moraliska nivå tillåta mig att kasta vederbörandes post, dvs personen i fråga har själv orsakat ev. problem som kan uppstå.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
19 september ska vi ha tårta här hemma. Då är det exakt ett år sedan jag anmälde vår "inneboende" till skatteverkets bosättningskontroll. Har varit i kontakt med skatteverket två gånger sedan dess. Det svar jag fått är att de har mycket att göra.
Har haft besök av både kronofogden och polisens delgivningsmän under denna tid
Vet någon vart man kan anmäla en myndighet som inte sköter sina åtaganden?
.

Jag ringde precis Länsstyrelsen och blev kopplad till ”Maja Wiksenius som jobbar med valet”.

Hon sa att de hade fått ganska många sådana här samtal och att hon hade fått information från Skatteverket att jag ska stryka ett streck över namnet och adressen och skriva ”åter till avsändaren”. På så sätt får folkbokföringen veta att adressen inte stämmer.

Så nu har jag gjort det. Tack Maja! Hoppas det funkar.

• Röstningskort för valet med överstruket namn och texten "åter till avsändaren" skrivet på det.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
P pilen skrev:
19 september ska vi ha tårta här hemma. Då är det exakt ett år sedan jag anmälde vår "inneboende" till skatteverkets bosättningskontroll. Har varit i kontakt med skatteverket två gånger sedan dess. Det svar jag fått är att de har mycket att göra.
Vet någon vart man kan anmäla en myndighet som inte sköter sina åtaganden?
.
Justitieombudsmannen, JO.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
A
Vad bra då har ni ytterligare en röst att lägga på ett parti som ser till att effektivisera den offentliga byråkratin :-)

Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag ringde precis Länsstyrelsen och blev kopplad till ”Maja Wiksenius som jobbar med valet”.

Hon sa att de hade fått ganska många sådana här samtal och att hon hade fått information från Skatteverket att jag ska stryka ett streck över namnet och adressen och skriva ”åter till avsändaren”. På så sätt får folkbokföringen veta att adressen inte stämmer.

Jag trodde man skulle skriva "addressaten okänd" också.

A
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Det är olagligt att sälja röster, ganska hårda straff på det.
Märkligt, då det ju är helt accepterat att köpa röster, oftast med andras pengar dessutom!

• Gilla
fsn och 1 till
  • Laddar…

Det enda som fungerar i det fallet är väl att nån konstaterar att det är fel bara. Nå mer gör de ju inte eftersom adressändring görs av personen själv.

Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Så det är okej att skita i reglerna om risken för påföljd är liten?
Jag är böjd att svara ...
I vissa fall, JA.

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det görs det dagligen till en viss gräns i trafiken, tex hastighetsöverträdelse.
Det uppmuntras dagligen till det i eldelen i detta forum.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
För mig styrs det isf till större delen av regeln i sig och inte liten risk för påföljd. Men ok är det ju inte principiellt om man ska vara sån i vilket fall.

P pilen skrev:
.
Ett exempel hur hantering i slutänden genererar mera arbete och bortkastad tid/pengar pga att man inte hanterar frågan. Borde ligga i både kronofogden/polisen intresse att kunna göra motsvarande anmälan och mellan myndigheter effektivisera arbetet.

Tänk på att om kuvertet har streckkod i orange färg så måste ni stryka över denna också, annars kommer postmaskinen snällt att skicka tillbaka brevet till er igen :-)

• Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Märkligt, då det ju är helt accepterat att köpa röster, oftast med andras pengar dessutom!
Inversen av sexköpslagen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.