F
L lat skrev:
Nu är det iofs så att du & jag har sagt att "storebror" inte ska ha för bra koll iom att vi är rädda om vår integritet
Så därför får inte myndigheter samköra sina register.
Det är svårt att tillfredsställa alla, framför allt när de tycker olika varje gång
Personligen kan jag inte komma på nåt som skulle vara ett problem för mig med samkörning av register faktiskt men det kan förvisso handla om bristande fantasi från min sida.... nu kom jag på en sak men den håller jag för mig själv.

Men du har troligtvis helt rätt att vi tillsammans har bestämt att dom inte får göra det.

Det görs mer och mer samkörningar och slagningar av olika slag. Journalsystemet jag jobbar med (och de flesta andra journalsystem) slår tex namn och adresser direkt mot folkbokföringen via INERA.

Mycket viktigt inte minst för att inte råka skicka brev till personer som avlidit. Dock kontrollerar vi ju inte "extrainformation", så om inte adressen är borttagen i folkbokföringsregistret skulle denna persons brev hamna hos er, om han skulle få behandling med tex blodförtunnande, om han inte tänker på att ange "särskild adress".

C
Anna_H Anna_H skrev:
om inte adressen är borttagen i folkbokföringsregistret skulle denna persons brev hamna hos er
Exakt. Det man kanske skulle kunna tänka sig är att adressen i folkbokföringen flaggas som "under utredning", men frågan är om ktonofogden och andra skall agera annorlunda bara för det?

• Gilla
Nenza
  • Laddar…
Skulle man inte kunna fundera på ngt. sätt att få den där typen att vara på plats när delgivningsmännen kommer nästa gång?

Vi hade ett fall i bostadsr- föreningen då när jag var ordf. En "målvaktstyp" som av någon anledning sattes som ägare till en lägenhet. Han höll sig undan delgivning i 18 månader. En dag kom polisens delgivningsmän till vår expedition och undrade om vi hade något förslag på hur de kunde få tag i honom. Hans akt fick inte längre plats i deras bokhylla.

Han hade varit i lägenheten en gång, efter att hans advokat hade bett honom gå dit och undersöka påstådd andrahandsuthyrning. Han hade ingen nyckel till "sin" lägenhet.

Nåväl poliserna tittade menande på varandra, och lite senare på dagen meddelade de att de delgivit honom. För just när de satte sig i polisbilen för köra därifrån, så kom det larm om pågående inbrott i hans lägenhet, och de tog larmet, de var ju så nära, och meddelande hans advokat att det var pågående inbrott i lägenheten. Han kom dit och blev delgiven. Av en händelse så stod det en telefonkiosk ungefär halvvägs från vår expedition och där de hade parkerat.....

De berättade också att de nästan grep honom för misshandel, han kastade delgivningsakten i ryggen på dem, det var en full A4 pärm.

• Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Skulle man inte kunna fundera på ngt. sätt att få den där typen att vara på plats när delgivningsmännen kommer nästa gång?
Vad skulle hända då? kronofogden skulle kunna berätta att han är skyldig ytterligare X kronor, men sen då?
Det är ju inte polisen som har kommit för att gripa honom...

H hempularen skrev:
Hur vet man när kronofogdens delgivningsmän kommer nästa gång?

Med tanke på visat bristande intresse för kommunikation mellan kronofogdens delgivningsmän och avsaknad av samverkan mellan myndigheterna (Skatteverkets folkbokföring, Kronofogden, kronofogdens delgivningsmän, Polisen, Lantmäteriet, Centrala Studiemedelsnämnden, kommuner) så får jag känslan att Kronofogden inte vill hitta honom, utan bara fakturera ytterligare några timmar till oss skattebetalare genom att på måfå åka ut om och om igen utan några krav på resultat.

Och hur ska vi få honom att komma hit? Det är 110 mil till Örnsköldsvik där vi tror att han håller hus.

• Gilla
vcx
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Hur vet man när kronofogdens delgivningsmän kommer nästa gång?

Med tanke på visat bristande intresse för kommunikation mellan kronofogdens delgivningsmän och avsaknad av samverkan mellan myndigheterna (Skatteverkets folkbokföring, Kronofogden, kronofogdens delgivningsmän, Polisen, Lantmäteriet, Centrala Studiemedelsnämnden, kommuner) så får jag känslan att Kronofogden inte vill hitta honom, utan bara fakturera ytterligare några timmar till oss skattebetalare genom att på måfå åka ut om och om igen utan några krav på resultat.

Och hur ska vi få honom att komma hit? Det är 110 mil till Örnsköldsvik där vi tror att han håller hus.
Börjar kännas lite jobbigt när en av forumägarna låter som nån som tror på "deep state"!

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
F
L lat skrev:
Börjar kännas lite jobbigt när en av forumägarna låter som nån som tror på "deep state"!
För oss som inte fattar alls vad du menar så skulle det vara sportsligt och passande men en förklaring.

• Gilla
harry73 och 3 till
  • Laddar…
"Med tanke på visat bristande intresse för kommunikation mellan kronofogdens delgivningsmän och avsaknad av samverkan mellan myndigheterna (Skatteverkets folkbokföring, Kronofogden, kronofogdens delgivningsmän, Polisen, Lantmäteriet, Centrala Studiemedelsnämnden, kommuner) så får jag känslan att Kronofogden inte vill hitta honom, utan bara fakturera ytterligare några timmar till oss skattebetalare genom att på måfå åka ut om och om igen utan några krav på resultat."

Tror varken att det är någon av dem som har bristande intresse eller bara vill fakturera ytterligare några timmar på skattebetalarna.
Tvärtom tror jag att alla inblandade gör så gott de kan under de förutsättningar de har.

Börjar bara bli spy-trött på alla i.ioter som tror att alla offentliganställda bara försöker sko sig så gott de kan, det säger mer om den som spyr ur sig sånt än om de offentliganställda!!

• Gilla
reez och 3 till
  • Laddar…
F
L lat skrev:
"Med tanke på visat bristande intresse för kommunikation mellan kronofogdens delgivningsmän och avsaknad av samverkan mellan myndigheterna (Skatteverkets folkbokföring, Kronofogden, kronofogdens delgivningsmän, Polisen, Lantmäteriet, Centrala Studiemedelsnämnden, kommuner) så får jag känslan att Kronofogden inte vill hitta honom, utan bara fakturera ytterligare några timmar till oss skattebetalare genom att på måfå åka ut om och om igen utan några krav på resultat."

Tror varken att det är någon av dem som har bristande intresse eller bara vill fakturera ytterligare några timmar på skattebetalarna.
Tvärtom tror jag att alla inblandade gör så gott de kan under de förutsättningar de har.

Börjar bara bli spy-trött på alla i.ioter som tror att alla offentliganställda bara försöker sko sig så gott de kan, det säger mer om den som spyr ur sig sånt än om de offentliganställda!!

Det är nog både högt och lågt huruvida man försöker förändra spelet eller bara spelar spelet så smidigt som möjligt.

JAG är helt övertygad om att leveranskraven generellt av anställda hos icke konkurensutsatt statlig myndighet är pinsamt låga jämfört med hur det generellt ser ut i privata sektorn. Och det ör en övertygelse jag har för avsikt att hålla fast vid.

• Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
JAG är helt övertygad om att leveranskraven generellt av anställda hos icke konkurensutsatt statlig myndighet är pinsamt låga jämfört med hur det generellt ser ut i privata sektorn. Och det ör en övertygelse jag har för avsikt att hålla fast vid.
Då tillhör du en av dem som jag börjar bli spy-trött på!
Jag gissar att du är lika generell i dina åsikter om alla som inte är som du...., men det är bara en gissning.

Jag gissar också att du själv aldrig har jobbat på den sidan, själv har jag jobbat på båda sidor, som anställd , som egen företagare med anställda, som egen företagare utan anställda och som offentlig anställd. Så jag anser mig ha en viss vetskap om vad jag yttrar mig om.

Att det sedan finns rötägg, på alla platser, kan vi vara eniga om.

• Gilla
reez och 3 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Jag gissar också att du själv aldrig har jobbat på den sidan, själv har jag jobbat på båda sidor, som anställd , som egen företagare med anställda, som egen företagare utan anställda och som offentlig anställd. Så jag anser mig ha en viss vetskap om vad jag yttrar mig om.
Då sitter du kanske i samma båt som jag gör.
Har arbetat i statlig tjänst och i kommunal och regional verksamhet.
Och när jag gick över till ett privatägt företag (i aktiebolagsform) kändes det som att man äntligen fick öppna ett fönster och kunde andas frisk luft.

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och när jag gick över till ett privatägt företag (i aktiebolagsform) kändes det som att man äntligen fick öppna ett fönster och kunde andas frisk luft.
Tvärtom faktiskt, sista privata anställningen jag hade var för 4-5 år sedan och jag slutade för att överleva.
Sen kan jag hålla med om att träsket finns på alla sidor, men jag tvärvägrar att anse att majoriteten av de offentliganställda har lägre leveranskrav på sig själva än vad privatanställda har.
Men man har inte världens lättaste uppgift med såna idiotier som t.ex LOU.

• Gilla
Paxman och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
De på Polisen, i vården, på försäkringskassan som några exempel har så höga leveranskrav på sig att de går i väggen, och säger upp sig i massor osv.
Det verkar inte vara speciellt slött att arbeta offentligt, i alla fall inte på alla ställen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
F
L lat skrev:
Då tillhör du en av dem som jag börjar bli spy-trött på!
Jag gissar att du är lika generell i dina åsikter om alla som inte är som du...., men det är bara en gissning.

Att det sedan finns rötägg, på alla platser, kan vi vara eniga om.
Jag skrev inget om vårdpersonal eller offentliganställda. Jag skrev icke konkurrensutsatt statlig myndighet, och det var väl främst tjänstemän där som avsågs. Trafikverket, Lantmäteriet, diverse tjänstemän på länstyrelser runt om i landet som verkar helt främmande för att det finns en verklighet där ute.

Och ja, jag vet att jag generalliserar och förenklar det en hel del men dom där rötäggen du nämnde ovan, eller arbetsskygga lata paraditer har en benägenhet att leva längre i den typen av miljö.

• Gilla
hsd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.