harry73
Spännande med uppdateringarna

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
D
D09 D09 skrev:
Berörd finns på lexbase.
Övre Norrland mål nr B 286-15

Inte en vanlig dag på jobbet för honom. Selfie med en delgivningsman :D

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Det är fredag kväll och det ringer på dörren. Än en gång är Kronofogden på besök och undrar om xxx är här.

Två män står vid en öppen entrédörr, en i blå jacka och en hållande på dokument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi berättade än en gång storyn. Representanten från Kronofogden (som för övrigt parkerade sin bil på fel sida av gatan, det tycker jag man ska få göra om man kommer från Kronofogden) berättade att det finns underentreprenörer till Kronofogden som jobbar med delgivning och att han trodde den förre delgivningsmannen var en sådan.

Han sa också att det är mest synd om de som är ensamma och har bostadsbidrag eftersom de ofta blir av med det när detta inträffar dom.

Han tipsade också om ett sätt att förhindra bedrägeri om man har ett modernt Visa. Det blåa kortet ska man tydligen lägga bakom sitt visakort för att skydda det mot att någon kan dra pengar ifrån kortet när de är i närheten. Någon som har erfarenhet av detta?

Hand håller ett blått CARD SHIELD kort framför en öppen plånbok med andra kort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänk om Kronofogden skulle kunna tänka sig börja använda ett CRM-system (kundvårdsystem).

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Det blåa kortet ska man tydligen lägga bakom sitt visakort för att skydda det mot att någon kan dra pengar ifrån kortet när de är i närheten. Någon som har erfarenhet av detta?
Kortet skärmar av radiosignalerna så att det inte går att aktivera rfid'n i bankkortet. Jag läste ett test för ett tag sen av såna kort, plånböcker med inbyggd avskärmning etc. Den pryl som ger allra bäst skydd (100-procentigt) är en korthållare i metall.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Jag har sett att en del har några kort instuckna i ett mobilskal på baksidan av telefonen. Någon som vet om mobilen i sig fungerar som skydd?

Jag har sett att en del har några kort instuckna i ett mobilskal på baksidan av telefonen. Någon som vet om mobilen i sig fungerar som skydd?
Delar av mobilen skärmar av men man vet aldrig om rätt del av kortet skärmas av. Så mobilen är ingen bra avskärmning

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kortet skärmar av radiosignalerna så att det inte går att aktivera rfid'n i bankkortet. Jag läste ett test för ett tag sen av såna kort, plånböcker med inbyggd avskärmning etc. Den pryl som ger allra bäst skydd (100-procentigt) är en korthållare i metall.
Nja, en korthållare i metall skyddar bara om den är tillräckligt tätad mellan lock och burk, så 100% är det inte.
Bäst skydd ( 100 %) är att inte godkänna den typen av kort! Förklara för banken att om du tvingas till ett sådant kort, så antingen får banken skriva på en förbindelse att alltid stå för ev. förluster eller så byter du bank. Min vanliga bank gav mig ett kort utan rf !

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
F
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Nja, en korthållare i metall skyddar bara om den är tillräckligt tätad mellan lock och burk, så 100% är det inte.
Bäst skydd ( 100 %) är att inte godkänna den typen av kort! Förklara för banken att om du tvingas till ett sådant kort, så antingen får banken skriva på en förbindelse att alltid stå för ev. förluster eller så byter du bank. Min vanliga bank gav mig ett kort utan rf !
Fan, jag vet inte ens om jag har RFID på bankkortet. Vidare så var jag inte medveten om att det fanns blåa skyddskort. Man funderar ju hur ett sånt ser ut inuti, är det inte bara ett kopparskikt som skärmar?

Eftersom det är en plan antenn så tror jag faktiskt att en korthållare i metall funkar ypperligt.

Ett annat sätt att skydda sig är att ha separat konto för sitt Visa/Mastercardkort. Jag för över lämplig summa till kortet när jag handlar. Att ha sitt kort kopplat till lönekontot är väldigt riskabelt.

Någon som vet hur mycket en brdragare kan dra trådlöst innan det tar stopp? Jag trodde de max kunde dra 200 kr per gång men naturligtvis så kan de göra det om och om igen ända tills någon dagsgräns uppnåtts (om man nu har en sådan), eller?

Någon som vet hur mycket en brdragare kan dra trådlöst innan det tar stopp? Jag trodde de max kunde dra 200 kr per gång men naturligtvis så kan de göra det om och om igen ända tills någon dagsgräns uppnåtts (om man nu har en sådan), eller?
Ett problem är att en bedragare kan få ut alla lagrade uppgifter på kortet. Med hjälp av fullständigt kortnummer och kod, kan man sedan t.ex. beställa varor på nätet för mycket stora belopp.

[QUOTE="fsn, post: 2980179, member: 20254”]
Eftersom det är en plan antenn så tror jag faktiskt att en korthållare i metall funkar ypperligt.[/QUOTE]
Ypperligt ja, men inte till 100%. Beror ju på avstånd till metallväggen ( hur stor behållaren är och hur många kort man har i sin " kortpacke").

Ett problem är att en bedragare kan få ut alla lagrade uppgifter på kortet. Med hjälp av fullständigt kortnummer och kod, kan man sedan t.ex. beställa varor på nätet för mycket stora belopp.
På min bank (Skandiabanken) kan man själv ställa in köpgränser för alla möjliga saker; Internet, region, uttag per dag, uttag per månad osv osv. Det är mycket enkelt att ändra via bankappen, så i princip kan jag spärra alla mina kort från köp var som helst och bara öppna dem när jag själva vill. Detta fungerar verkligen, vilket jag ofta erfar när jag själv ska handla något. Får upp ett meddelande att köpet inte går igenom, morrar lite om vad f*n är det nu för fel och kommer sedan på att jag måste öppna kortet. :geek:

BigR
Fast kortverifieringskoden på baksidan av kortet (som krävs vid näthandel) finns inte i chipet och kan inte överföras om inte man låter skurken titta på kortet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.