4 775 läst ·
100 svar
5k läst
100 svar
Beaktar ni 'privacy' när ni söker köpa radhus, som budgivare äger?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Det låter ju bra för dig?Annn555 skrev:
Varför vill du föra in en klausul som gör att köpet kan hävas?
Är du säker på det? Som man frågar får man svar som det heter.Annn555 skrev:
Du har ett avtal som vare sig ger dig eller köparen rätt att häva detta och du vill försämra detta avtal av någon outgrundlig anledning. Då blir jag lite frågande till om du faktiskt vet hur det ligger till juridiskt.
FastIghethetsjurist på Villaägarna harFairlane skrev:
Det låter ju bra för dig?
Varför vill du föra in en klausul som gör att köpet kan hävas?
Är du säker på det? Som man frågar får man svar som det heter.
Du har ett avtal som vare sig ger dig eller köparen rätt att häva detta och du vill försämra detta avtal av någon outgrundlig anledning. Då blir jag lite frågande till om du faktiskt vet hur det ligger till juridiskt.
fått finansierings paragraf uppläst i kontrakt.
Litar på henne
Om du vill sälja innan visst datum,
varför vill jag gärna i att ej kunna häva inom tex 2.5 mån ifall min köpare ej hittar köpare senast tex 15 oktober?
Men sälj bara inte till dem då.Annn555 skrev:
Det är väl helt irrelevant information? Skit i hur svårt de får att sälja? Som någon skrev innan - Att du inte kan se särskilt många historiska försäljningar kan ju bero på att husen är omtyckta och / eller säljs utanför de officiella annonskanalerna?Annn555 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Läste du upp "Att köpet inte kan hävas" och hon säger att det kan hävas?Annn555 skrev:
Låter märkligt
Köpet gick ju inte att häva????Annn555 skrev:
Om köpare inte hittar någon köpare av sitt hus så är det deras problem. Kontraktet gäller ändå.
Undantaget är såklart om det finns klausul som ger köparen rätt att häva om de inte hittat någon köpare senast 15 oktober, men någon sådan klausul finns ju inte med i kontraktet.
Det låter som att du vill ha en sådan klausul i kontraktet, vilket är väldigt dumt om du inte vill riskera att affären bryts.
Antingen har du missförstått fastighetsjuristen eller så har hon fått annan information än vad vi har fått.
KorrektH HJ-C skrev:
Men vem.vill för 5 M.hellte köpa radhus med micro liten tomt, folk 4 m.utanför som kan glo in på vägen mot en villa med enorm tomt för samma pris .
Hade de haft villa i bra läge hade det varit attraktivt för mig
Det är väl helt irrelevant information? Skit i hur svårt de får att sälja? Som någon skrev innan - Att du inte kan se särskilt många historiska försäljningar kan ju bero på att husen är omtyckta och / eller säljs utanför de officiella annonskanalerna?Annn555 skrev:
Det var därför ämnet villkorade försäljn klausul togs upp med en senast datum de ska sälja sitt hus till nya köpare ang brygglån.i samtal juristen.Fairlane skrev:
Läste du upp "Att köpet inte kan hävas" och hon säger att det kan hävas?
Låter märkligt
Köpet gick ju inte att häva????
Om köpare inte hittar någon köpare av sitt hus så är det deras problem. Kontraktet gäller ändå.
Undantaget är såklart om det finns klausul som ger köparen rätt att häva om de inte hittat någon köpare senast 15 oktober, men någon sådan klausul finns ju inte med i kontraktet.
Det låter som att du vill ha en sådan klausul i kontraktet, vilket är väldigt dumt om du inte vill riskera att affären bryts.
Antingen har du missförstått fastighetsjuristen eller så har hon fått annan information än vad vi har fått.
Framstår det för dig som ett normalt beteende att "polis-a" andras åsikter om vilka hus som är bra och bör säljas offentligt så att du kan se affären, leta upp de mindre bra husen, köra dit och totalsåga dem och sedan knacka på oinbjuden?Annn555 skrev:
Det har inte med dig att göra eftersom X ska betalas till dig ändå.Annn555 skrev:
Mäklare vill ej ge mig tel nr till annan som bjudit lite mindre, vägrar ge deras namn. Frågar 3 gånger per mail och ringtAnnn555 skrev:
Därför låter jag avtalet köpa ut tillsv utan annons.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Det spelar ingen som helst roll för dig om köparnas radhus är attraktivt eller inte. Det är ganska creepy att du snokat reda på var de bor och åkt förbi utanför på gatan, på 4 meters avstånd och glott in genom deras köksfönster...Annn555 skrev:
Eftersom det inte blir någon försäljningsklausul som ger köparna rätt att hoppa av affären om de inte får radhuset sålt, betyder det att både du och köparna är bundna av kontraktet. De måste fullfölja affären genom att betala dig på tillträdesdagen, du får betalt och ditt hus är sålt. Mäklaren har tagit reda på att köparna kan betala dig även utan att sälja sitt radhus med microliten tomt.
Men jag frågar igen; du vill verkligen inte sälja, va?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Jag vet inte hur jag ska förklara tydligare:Annn555 skrev:
Om en sådan klausul inte finns med så kan de inte häva köpet om de inte får sitt sålt. De är skyldiga att betala dig dina pengar ändå.
Om du tror att deras hus inte går att sälja så spelar det inget roll, ni har ett kontrakt som de sitter fast i. Om du nu går till köpare idag och knackar på och börja prata om klausuler så är det en stor risk att du gör det värre för dig själv, att de kräver en sådan klausul.
Den som finner läget är bättre, den som inte vill ha en stor tomt att sköta, den som inte har något problem med insyn, den som har sina vänner i området, den som vill ha sina barn i en skola där etc. Det spelar väl ingen som helst roll för dig.Annn555 skrev: