4 775 läst ·
100 svar
5k läst
100 svar
Beaktar ni 'privacy' när ni söker köpa radhus, som budgivare äger?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag vet inte var deras hus finns,SågspånPappspikEternit skrev:
Det spelar ingen som helst roll för dig om köparnas radhus är attraktivt eller inte. Det är ganska creepy att du snokat reda på var de bor och åkt förbi utanför på gatan, på 4 meters avstånd och glott in genom deras köksfönster...
Eftersom det inte blir någon försäljningsklausul som ger köparna rätt att hoppa av affären om de inte får radhuset sålt, betyder det att både du och köparna är bundna av kontraktet. De måste fullfölja affären genom att betala dig på tillträdesdagen, du får betalt och ditt hus är sålt. Mäklaren har tagit reda på att köparna kan betala dig även utan att sälja sitt radhus med microliten tomt.
Men jag frågar igen; du vill verkligen inte sälja, va?
aldrig varit där som du uppger felaktigt.
det ligger i ett snårigt område av radhus utan riktiga vägar, vi körde runt länge igår för att hitta det, pga jag nu ikväll snart ska knacka på och be utanför deras bostad prata 2 min om kontraktet, hur de uppfattar kontraktet
Nu vet jag ungefär vad det ligger,
vi stannade aldrig utanför ett identiskt hus, bara såg uteplats saknades och alla radhus låg 4 m från vägen som var typ ingen mötande trafik, smal som sjutton typ gångväg.
Mäklaren har sagt paret ville mötas innan jag insåg kontraktet inte gynnar mig rnl koll med jurist.Annn555 skrev:Jag vet inte var deras hus finns,
det ligger i ett snårigt område av radhus utan riktiga vägar, vi körde runt länge igår för att hitta det, pga jag nu ikväll snart ska knacka på och be utanför deras bostad prata 2 min om kontraktet, hur de uppfattar kontraktet
vi stannade aldrig utanför ett identiskt hus, bara såg uteplats saknades och alla radhus låg 4 m från vägen som var typ ingen mötande trafik, smal som sjutton typ gångväg.
Bara att knacka på hos någon granne som förmodas ha ett liknande hus och ge dem sina fiskar varma för sitt dåliga val av område i jämförelse med ditt egna smakfulla val då.Annn555 skrev:Jag vet inte var deras hus finns,
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Och ändå vet du hur insynen är i deras hus...Annn555 skrev:
Alla hus i ett radhusområde har inte samma läge.
Låter som en urusel idé. Bortsett från att du kanske stör mitt i middagen, mitt i nattningen eller bara allmänt stör så vill du öppna upp för att försämra kontraktet för dig.Annn555 skrev:
Typiskt så vägarna ser ut i radhusområden. Många gånger är det inte tänkt att köra bil där ens. Det är faktiskt ett skäl för många barnfamiljer att de kan släppa ut barnen och att barnen hittar vänner etc, så bara för att du tycker det är dåligt så betyder det inte att alla tycker att det är dåligt.Annn555 skrev:
I övrigt ger jag upp försöken att förklara detta med klausulen. Om du vill tipsa köparna om att begära en klausul som du inte vill ha så får du göra det.
Hur kan de betala mig 5M senast den 1 nov tex, ifall de ej hittat köpare ang brygglån om jag vill ha betalt senast tex 28 okt eller annat datum?Fairlane skrev:
Jag vet inte hur jag ska förklara tydligare:
Om en sådan klausul inte finns med så kan de inte häva köpet om de inte får sitt sålt. De är skyldiga att betala dig dina pengar ändå.
Om du tror att deras hus inte går att sälja så spelar det inget roll, ni har ett kontrakt som de sitter fast i. Om du nu går till köpare idag och knackar på och börja prata om klausuler så är det en stor risk att du gör det värre för dig själv, att de kräver en sådan klausul.
Den som finner läget är bättre, den som inte vill ha en stor tomt att sköta, den som inte har något problem med insyn, den som har sina vänner i området, den som vill ha sina barn i en skola där etc. Det spelar väl ingen som helst roll för dig.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Bortsett att kontraktet faktiskt gynnar dig som det är skrivet nu, mot det du vill lyfta in.Annn555 skrev:
Som köpare kan jag också tänka mig att vilja träffa säljaren innan, men inte genom att säljaren bara ringer på dörren oväntat.
Som andra har förklarat tidigare, är det inte mäklarens jobb att dela ut privatpersoners kontaktuppgifter långt innan någonting är bestämt. Det vore inte ens särskilt lämpligt. Det är inte som mäklaren gör fel.Annn555 skrev:
Jag är totalt ointresserad vad andra gör i sina kök i radhus, insåg bara vid utflykten att radhuset skäl, sovrum låg 4 meter från den trånga vägen så alla som går förbi det rakt in i bostaden på 4 meters håll, inte kul ...Annn555 skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
De har meddelat mäklaren att de kan betala dig även om de inte får radhuset sålt.Annn555 skrev:
Om de inte betalar på tillträdesdagen finns en paragraf i köpekontraktet som reglerar vad som händer vid köparens kontraktsbrott. Eller hur? Det blir inte automatiskt en tvist.
Du vill verkligen inte sälja huset, eller har jag uppfattat saken fel? Är du tvungen att sälja, eller finns det någon möjlighet för dig att behålla huset?
Banken måste bedöma igen vårt kontrakt jag har med dom , ang bryggn lån.SågspånPappspikEternit skrev:
De har meddelat mäklaren att de kan betala dig även om de inte får radhuset sålt.
Om de inte betalar på tillträdesdagen finns en paragraf i köpekontraktet som reglerar vad som händer vid köparens kontraktsbrott. Eller hur? Det blir inte automatiskt en tvist.
Du vill verkligen inte sälja huset, eller har jag uppfattat saken fel? Är du tvungen att sälja, eller finns det någon möjlighet för dig att behålla huset?
Därefter ges en lån.
Jag vill ha betalt för senast 28 oktober, fler villor här säljs toksnsbbt, i läget jag bor, alltid , om villorär är ok skick, .
Om jag vill ha betalt drnad 28 oktober ,
Varför vill jag ha skadestånd som påföljd enl kontrakt, tlngsrättstvist mm ang skadestånd mm enl kontrakt?