4 775 läst ·
100 svar
5k läst
100 svar
Beaktar ni 'privacy' när ni söker köpa radhus, som budgivare äger?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Jag räknar mig som rätt smart också, men jag fattar inte heller. Finns det en klausul i kontraktsförslaget eller inte?Annn555 skrev:
Du skriver om en klausul att de ska sälja sitt hus först, en klausul du inte vill ha, men nu skriver du om en smart kille som inte fattade att en klausul saknades?
Mäklaren har ingen skyldighet att ge dig någons telefonnummer. Skulle jag vara budgivare skulle jag verkligen inte vilja att mäklaren gav dig mitt nummer så du kan ringa och försöka förhandla.Annn555 skrev:
Det är väldigt tydligt att du saknar kunskap om hur försäljningar går till, så lämna det till mäklaren.
Ring mäklaren och säg: "Jag vill inte ha ett kontrakt med en klausul om att köparen ska sälja sin bostad. Om budgivaren med högst bud därmed inte kan skriva på så kolla med övriga budgivare hur de ställer sig." Dvs låt mäklaren göra sitt jobb. Försöker du själv kliva in och göra jobbet så är risken stor att det blir mycket sämre.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Även om du inte får med en försäljningsklausul i kontraktet, så är du inte rättslös. Om köparna betalar på tillträdesdagen är allt solsken och fågelsång. Om de inte kan betala, så är det ett kontraktsbrott från deras sida. I de allra flesta köpekontrakt finns paragrafer som reglerar hur du och dina intressen skyddas vid köparens kontraktsbrott, det är standard.Annn555 skrev:
Nej, du ska inte knacka på hemma hos spekulanterna!!! Varken för att pruta eller prata!!!
Som jag tidigare skrivit verkar det som om du inte vill sälja huset med den här mäklaren och inte sälja till dessa spekulanter. Måste du verkligen sälja? Ditt handlande tyder på att du verkligen inte vill det. Om du måste sälja, men inte vill sälja, får du bita ihop och sälja ändå. Vi är många som suttit i den sitsen.
Ej påskrivet kontrakt anger-Fairlane skrev:
Jag räknar mig som rätt smart också, men jag fattar inte heller. Finns det en klausul i kontraktsförslaget eller inte?
Du skriver om en klausul att de ska sälja sitt hus först, en klausul du inte vill ha, men nu skriver du om en smart kille som inte fattade att en klausul saknades?
Mäklaren har ingen skyldighet att ge dig någons telefonnummer. Skulle jag vara budgivare skulle jag verkligen inte vilja att mäklaren gav dig mitt nummer så du kan ringa och försöka förhandla.
Det är väldigt tydligt att du saknar kunskap om hur försäljningar går till, så lämna det till mäklaren.
Ring mäklaren och säg: "Jag vill inte ha ett kontrakt med en klausul om att köparen ska sälja sin bostad. Om budgivaren med högst bud därmed inte kan skriva på så kolla med övriga budgivare hur de ställer sig." Dvs låt mäklaren göra sitt jobb. Försöker du själv kliva in och göra jobbet så är risken stor att det blir mycket sämre.
Jag har ej rätt häva köpet ifall min köpare hittar ej hittar köpare.
Ringde jurist igår igen , typ gratis så vet vad jag står juridiskt om taffligt kontrakt.
Tror min vänninas ex man isom sålt hus inte varit med om villkorad klausul förut, vet det via min vännina.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Men om köparen inte hittar en köpare av sitt hus så faller ju köpet automatiskt när tiden gått ut, du behöver inte häva köpet????Annn555 skrev:
För jag antar att klausulen är ut något i stil med detta;
"Detta kontrakt är giltigt under förutsättning att <köpare> får sin fastighet <fastighetsbeteckning> såld för minst X kronor senast <datum>"
Om det ser ut som ovan finns ingen anledning för dig att häva något kontrakt efter <datum> passerats om köparen inte sålt sitt. Det står ju att avtalet inte längre är giltigt.
Löste du då upp kontraktet eller sammanfattade du dina tankar?Annn555 skrev:
Jag har själv sålt utan villkorsklausul, inget konstigt i det. Dock börjar det bli vanligare nu när bankerna kräver att huset är sålt innan man köper nytt.Annn555 skrev:
Du har alltså två möjligheter:
- Säg till mäklaren att du inte på några villkors vis kommer acceptera en klausul om att köpare ska få sin bostad sålt
- Acceptera de villkor som står i klausulen, där du då inte behöver häva
TackFairlane skrev:
Men om köparen inte hittar en köpare av sitt hus så faller ju köpet automatiskt när tiden gått ut, du behöver inte häva köpet????
För jag antar att klausulen är ut något i stil med detta;
"Detta kontrakt är giltigt under förutsättning att <köpare> får sin fastighet <fastighetsbeteckning> såld för minst X kronor senast <datum>"
Om det ser ut som ovan finns ingen anledning för dig att häva något kontrakt efter <datum> passerats om köparen inte sålt sitt. Det står ju att avtalet inte längre är giltigt.
Löste du då upp kontraktet eller sammanfattade du dina tankar?
Jag har själv sålt utan villkorsklausul, inget konstigt i det. Dock börjar det bli vanligare nu när bankerna kräver att huset är sålt innan man köper nytt.
Du har alltså två möjligheter:
Alternativ 1 är nog enklast för dig, men räkna med att tappa köpare så priset kan bli lägre.
- Säg till mäklaren att du inte på några villkors vis kommer acceptera en klausul om att köpare ska få sin bostad sålt
- Acceptera de villkor som står i klausulen, där du då inte behöver häva
Har stöd av jurist per tel ang mitt kontrakt men de ger råd om formuleringar i nytt kontrakt.
Typ gratis rådgivn.
I mitt svar ovan skrev jag jag har ej rätt häva köpet ej köparen heller. Inget annat står kontraktet om finansiering paragraf.
I kontraktet står ej nämnt köparen måste hitta en köpare till sin bostad.
Juristen sa och ävenånga andra domstols fall jag läst köparen kan ej häva utan villkorad försäljn klausul - att lägga in sån klausul kostar inget och en sista datum för köp av köparens kund anges, vanligt, rnl jurist mfl och inga problem sedan. Varför vägrar mäklare ändra kontrakt?
Tar 2 minuter... Skyddar köpare i säljer för smidigt köp.
Panikslagengå över prata med dom
men tror vi båda blir nöjda ändå, de vill mötas sa han förut.
Hade likvid kund knackade på, sån söker jag helst, de valde annat område där han sen .
Köpare Stund bor i snåriga små vägar utan skyltar knappt, men känner mig lugn när de ikväll får svara ifall de vill fastna i köpet om de ej hittat köpare till bostad inom visst datum rnl råd jurist, få kan båda dra sig ur utan kostnad. Detta kan vi inte göra nu pga kontraktet
Hade jag kunnat vänta 4 mån på de säljer hade klausul elj behövts eller om de hade tokbra hus 7 bra läge här, det såna hus och de säljs direkt
För i helvete, kör dina inlägg genom någon chatbot som kan formulera om ditt svammel till något som är läsbart och som går att tolka.
Reflektion: Hade jag varit potentiell köpare till ditt hus och du hade kommit och knackat på hemma hos mig en vardagkväll utan att mäklaren är med eller har kollat att det är ok hade jag tyckte det var väldigt obehagligt och ffa otroligt olämpligt…
Husaffärer är inte som att låna socker av grannen eller pruta på en loppis… Det handlar om miljonbelopp där allt måste gå rätt till.
Husaffärer är inte som att låna socker av grannen eller pruta på en loppis… Det handlar om miljonbelopp där allt måste gå rätt till.
Inte så konstigt egentligen.Annn555 skrev:
Precis.Fairlane skrev:
Mäklaren har ingen skyldighet att ge dig någons telefonnummer. Skulle jag vara budgivare skulle jag verkligen inte vilja att mäklaren gav dig mitt nummer så du kan ringa och försöka förhandla.
Istället för att själv kolla upp spekulanten kan du be mäklaren att göra det. Att fråga t.ex hur snabbt budgivaren kan betala är en normal fråga. Speciellt nu när den med högst bud inte kan betala.
Samt om de kan tänka sig att matcha högsta budet vid en snabb affär.
Det är väl kanske bra att inte vilja göra tillägg innan man vet vilka tillägg som ska göras?Annn555 skrev:
Uppriktigt talat - Är det någon som hänger med och kan sammanfatta?
TS vill inte vänta på att köparen måste ha sålt sitt befintliga hus och ska därför knacka på hos köparens granne (som hon hittat till), kritisera huset och området ordentligt och sedan föreslå en klausul som hon inte vill ha?
Inläggen är tidvis (oftast) så osammanhängande att jag bara med svårighet förstår vad TS försöker få fram. Jag tror att det är det som är kärnan, men sedan var det något om någon annan som knackade på, något om att TS inte ville bo i radhus och att TS var upprörd över att mäklaren inte ville lämna ut telefonnummer. Exakt vad detta har med saken att göra har jag inte förstått fast jag har försöktH HJ-C skrev:Det är väl kanske bra att inte vilja göra tillägg innan man vet vilka tillägg som ska göras?
Uppriktigt talat - Är det någon som hänger med och kan sammanfatta?
TS vill inte vänta på att köparen måste ha sålt sitt befintliga hus och ska därför knacka på hos köparens granne (som hon hittat till), kritisera huset och området ordentligt och sedan föreslå en klausul som hon inte vill ha?