4 775 läst ·
100 svar
5k läst
100 svar
Beaktar ni 'privacy' när ni söker köpa radhus, som budgivare äger?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Du har alltså ett kontraktsförslag där det inte finns någon försäljningsklausul? Varför skulle du som köpare arbeta för att få in en sådan klausul som är en nackdel för dig? Att köparen vill få in klausulen kan jag förstå, men inte att säljaren vill det.Annn555 skrev:
Att mäklaren inte vill hålla på och peta och ändra i kontraktet hela tiden har jag full förståelse för. Det är högst rimligt att man gör ett förslag på ett standardkontrakt och sen får köpare och säljare komma med förslag på eventuell besiktningsklausul, eventuell försäljningsklausul av befintligt hus, datum för tillträde och allt annat som man kan tänkas vilja ha in som nivå på flyttstädning, om möbler eller annat ska lämnas och isåfall vad.
När man är klar med förutsättningarna så skriver man om kontraktet istället för att göra det 20 gånger när saker ändras fram och tillbaka, särskilt med så osäkra personer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Det blir ingen solklar snabbaffär pga de äger radhus utan privacy utan ens uteplats utanför huset typ.Bönhas skrev:
Inte så konstigt egentligen.
Precis.
Istället för att själv kolla upp spekulanten kan du be mäklaren att göra det. Att fråga t.ex hur snabbt budgivaren kan betala är en normal fråga. Speciellt nu när den med högst bud inte kan betala.
Samt om de kan tänka sig att matcha högsta budet vid en snabb affär.
4 likadana radus har sålts rnl Booli för på 20 år på den vägen. Ikönns ej lättsålt som en villa med stor tomt. Deras bakomt är microliten .
Och då vill du få in ett krav på ett detta omöjliga ska inträffa, för att: ________ ?Annn555 skrev:
Jag får inte ställa förslag på kontraktetFairlane skrev:
Du har alltså ett kontraktsförslag där det inte finns någon försäljningsklausul? Varför skulle du som köpare arbeta för att få in en sådan klausul som är en nackdel för dig? Att köparen vill få in klausulen kan jag förstå, men inte att säljaren vill det.
Att mäklaren inte vill hålla på och peta och ändra i kontraktet hela tiden har jag full förståelse för. Det är högst rimligt att man gör ett förslag på ett standardkontrakt och sen får köpare och säljare komma med förslag på eventuell besiktningsklausul, eventuell försäljningsklausul av befintligt hus, datum för tillträde och allt annat som man kan tänkas vilja ha in som nivå på flyttstädning, om möbler eller annat ska lämnas och isåfall vad.
När man är klar med förutsättningarna så skriver man om kontraktet istället för att göra det 20 gånger när saker ändras fram och tillbaka, särskilt med så osäkra personer.
Han har aldrig ändrat på kontraktet förut och jag har aldrig lämnat in mitt förslag enl jurist till honom.
Enl dig tror du jag bett honom ändra kontraktet 20 ggr..
Har bett honom ändra 1 gång enl jurist men han sa nej innan han visste vad juristens förslag var
Hade du stått och provglott in i mitt sovrum för att sedan kunna knacka på som objuden och framföra att mitt hus är kass, så hade mötet inte riktigt haft den uppsluppna stämning som du tydligen förväntar dig.Annn555 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Du tror att deras hus är svårsålt, för att du själv tycker det är dåligt. Du kan ha rätt i att det är svårsålt, eller så har du fel.Annn555 skrev:
Du säger att mäklaren inte skrivit in någon klausul att de måste sälja sitt hus för att affären ska få igenom, så då är det ju inte ditt problem om de får sålt eller inte.
Sen vill du tydligen få mäklaren att tro skriva in en klausul som kan bli ett problem för dig, jag kan för mitt liv inte förstå varför du som säljare vill ha in den klausulen.
Sedan huset lades på annons har mäklaren sedan midsommar konstant varit på semester förutom 1 vecka , och är på semester igen nuH HJ-C skrev:
Han har varit ledig hela tiden jag velat visa huset , vilket han lutade mig han skulle kunna visa huset flera gånger.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Det är här du tänker helt fel (enligt mig).Annn555 skrev:
Först och främst så är ger inte en sådan klausul köpare eller säljare rätt att häva, det sker automatiskt när tiden går ut.
Sen är det mycket bättre för dig om det inte finns någon sådan klausul alls.
Det verkar som att du fått för dig att köparen har rätt att häva köpet om de inte får sålt även utan en sådan klausul och att du vill ha samma möjlighet. Så är det inte. Antingen har du helt missuppfattat hur det ligger till eller också förklarar du så att ingen av oss förstår vad du menar.
Om du har möjlighet att lägga upp kontraktsförslaget, utan namn, belopp etc så blir det nog lättare att få hjälp.
Kontraktet uppger citat-Fairlane skrev:
Det är här du tänker helt fel (enligt mig).
Först och främst så är ger inte en sådan klausul köpare eller säljare rätt att häva, det sker automatiskt när tiden går ut.
Sen är det mycket bättre för dig om det inte finns någon sådan klausul alls.
Det verkar som att du fått för dig att köparen har rätt att häva köpet om de inte får sålt även utan en sådan klausul och att du vill ha samma möjlighet. Så är det inte. Antingen har du helt missuppfattat hur det ligger till eller också förklarar du så att ingen av oss förstår vad du menar.
Om du har möjlighet att lägga upp kontraktsförslaget, utan namn, belopp etc så blir det nog lättare att få hjälp.
Att köpet inte kan hävas .
Jurist har lyssnat på Villaägarna ,
fastighetsjurist, på kontraktet,
så vet var jag står juridiskt
Du vill inte sälja till köpare för att det inte sålts ett sådant radhus som de bor i just nu på länge och det är inte är insynsskyddat?
Och du drar slutsatsen att orsaken till inga hus är sålda är att man kan se rakt in i dem? Det kan inte vara så att de boende gillar sina hus och inte vill sälja? 🤯
Och du drar slutsatsen att orsaken till inga hus är sålda är att man kan se rakt in i dem? Det kan inte vara så att de boende gillar sina hus och inte vill sälja? 🤯