14 151 läst ·
113 svar
14k läst
113 svar
Bättre WiFi hela huset
Jag tänkte så också. Ta det säkra före det osäkra. Men då biträdet insisterade på att min gamla router skulle fungera tillsammans med de två, tänkte jag att det nog räcker med tre totalt.H hydrolift skrev:
Men, jag kan väl byta.
Denna ville säljaren först att jag skulle ta. Men så rann snålvattnet till.
https://www.power.se/datorer-och-su...-fi-6-lite-mesh-system-3-st/p-3325006/?q=mesh
Lånar tråden. Det är mesh och puckar och t o m kabel som omnämns. Jag har lärt mig nysvenska ordet repeater nyligen... Nå, jag behöver wifi i uthuset/verkstan. Det är väl 10-15 m emellan. Har inget emot att dra en luftledning, men vore smutt att slippa. Har föga behov av hög kapacitet, mest för poddar och lite googling på en bärbar. Jag är en rätt typisk boomer i detta. Vad rekommenderar ärade forumister?
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
En liten kommentar vad gäller wifi-uppkoppling. Vi har generellt mycket bra wifi i våra kåkar tack vare moderna routers, ac / ax standard. De flesta enheter har perfekt uppkoppling över alla våningsplan utan extra accesspunkter även om det finns.
Märkte att några av klienterna hade väldigt dålig wifi-prestanda, många drop-outs vid tex onlinespel, hög latens. Närmare bestämt ett par ASUS-laptopar med någon billig wifi-modul (Broadcom?). Ersatte dessa med Intel AX200 och det var som natt och dag: stabilt och supersnabbt wifi med minimal latens/jitter.
Kontentan är alltså att problemen ibland kan finnas i en svag wifi i uppkopplade enheter. I detta fall lätt och billigt att byta eftersom dessa "gaming-laptopar" är byggda för att kunna uppgraderas, så är det givetvis inte alltid.
__
PS. Dessa Intel AX200-kort (storlek ungefär som ett SD-minneskort) kostade ca 300 kr/st, extremt prisvärd uppgradering i mitt fall - normalt kör man onlinespel via kabel men detta gjorde kabel helt överflödigt.
Märkte att några av klienterna hade väldigt dålig wifi-prestanda, många drop-outs vid tex onlinespel, hög latens. Närmare bestämt ett par ASUS-laptopar med någon billig wifi-modul (Broadcom?). Ersatte dessa med Intel AX200 och det var som natt och dag: stabilt och supersnabbt wifi med minimal latens/jitter.
Kontentan är alltså att problemen ibland kan finnas i en svag wifi i uppkopplade enheter. I detta fall lätt och billigt att byta eftersom dessa "gaming-laptopar" är byggda för att kunna uppgraderas, så är det givetvis inte alltid.
__
PS. Dessa Intel AX200-kort (storlek ungefär som ett SD-minneskort) kostade ca 300 kr/st, extremt prisvärd uppgradering i mitt fall - normalt kör man onlinespel via kabel men detta gjorde kabel helt överflödigt.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Läser jag dig rätt så har du 180 kvm du vill täcka inomhus, inklusive källaren. Jag har samma förutsättningar, 180 kvm, där routern sitter på vinden och så två enheter, så ja jag tror det kommer fungera utmärkt.Intet skrev:
Ja. Det stämmer bra. Tunna träväggar överallt med en murad tegelskorsten i mitten.Fairlane skrev:
Nu har jag bara en router och någon mojäng som hjälp där routern inte täcker. Mojängen funkar dåligt men framförallt måste jag byta WIFI för de har inte samma "signaler".
Så nu hoppas jag att det blir tre enheter, gamla routern och de två nya meshgrejorna som samarbetar med varandra.
Tror dock du gör det lättare för dig om du köper paketet med de tre Deco X10orna och sedan tar bort den gamla routern och bara kör med de. 😎
Har säljarna på Power bättre marginaler på de andra märkena som verkar vara lite udda båda alternativen du fått?
Har säljarna på Power bättre marginaler på de andra märkena som verkar vara lite udda båda alternativen du fått?
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 767 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 767 inlägg
Jag hade inte köpt det där kitet du köpte. Att biträdet lovade att det skulle funka ger jag inte mycket för…mesh är ingen standard så det går knappast att blanda tillverkare och få det att fungera smidigt. Fimpar du din gamla asusrouter och bara använder det nya kitet kan det nog fungera bra, men då får du bara två enheter istället för tre om du gått på något av de andra förslag som florerat.
Det är ett antal år sedan jag använde repeaters och det finns lite olika varianter, även "homeplug" via elnätet. Har du elmatning via elcentral i huset till verkstaden så skulle det kunna vara en lösning.H hovapettson skrev:
Finns både med kabelanslutning eller wifi i mottagardelen.
Som exempel
Homeplug
Ja du har blivit blåst, den kostar bara 1250kr hemlevererad.Intet skrev:
Du får dessutom bara två puckar jämfört med det som föreslagits som kan användas på samma sätt men med tre puckar.
https://www.power.se/datorer-och-su...X1ybVpcjwSYY0PNjHMbVxGvUIXV2AFLxoCGFsQAvD_BwE
Det här paketet hade gett dig bättre täckning till lägre kostnad.
https://www.power.se/datorer-och-su...00-wi-fi-6-mesh-router-3-st/p-3423936/?q=mesh
Det här hade gett bättre täckning och minst samma fart.
Tror inte att den högre hastigheten kommer att märkas då farten begränsas snabbt med avståndet till accesspunkten.
Högtalaren lär nog funka dock.
Redigerat:
Tack för svar! Det ser ut som om en sådan Home plug 2- pack för en femhundring från Kjell är exakt vad jag sökte efter: Att flytta trådlösa från ehuset till uthuset. Perfekt.A AndersS skrev:
Det är ju jag som skall få det att funka och då är det både billigare, bättre och lättare att installera om jag lämnar tillbaka den jag köpt och istället köper en av de två du länkade till. Framförallt är det för mig viktigt att det är i möjligaste mån bara att koppla in sladden och så funkar det.Cheesen skrev:
Ja du har blivit blåst, den kostar bara 1250kr hemlevererad.
Du får dessutom bara två puckar jämfört med det som föreslagits som kan användas på samma sätt men med tre puckar.
[länk]
Det här paketet hade gett dig bättre täckning till lägre kostnad.
[länk]
Det här hade gett bättre täckning och minst samma fart.
Tror inte att den högre hastigheten kommer att märkas då farten begränsas snabbt med avståndet till accesspunkten.
Högtalaren lär nog funka dock.
Är det en bra sammanfattning?