Intet Intet skrev:
Hejsan.
Jag har en router placerad så lite dåligt som möjligt vilket ger skugga i vissa delar av huset. Till den har jag en grunka till sändare i ett annat rum som skall ge bättre mottagning men den funkar ganska dåligt. Den får signaler via eluttaget.
Vad finns det för grejor som förstärker signalerna så att det blir bra mottagning i hela huset?

Litet enplans trähus med källare. beroende på avstånd till sändaren.
Du kan köpa en router med wifi6. Jag köpte en G5 router från Kjell o Co TP-link AX3000 som har wifi6. Den ger betydligt längre räckvidd på wifi såväl inomhus som utomhus. På köpet fick jag snabbare nedladdning/uppladdning. Den tar G5 eller LTE Plus beroende på avståndet till sändaren. Men det finns också G4 routrar som har wifi6. De är antagligen lite billigare än G5 routrar.

Jag skulle börja med att säkerställa att det är 2,4 GHz-bandet som används, och inte något band med högre frekvens och därmed sämre täckning.
Steg 2 är att försöka få till en centralt placerad accesspunkt med i första hand kabelbunden anslutning.

• Gilla
rakt09 och 1 till
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
jag köpte ett sånt här kit: [länk]

för drygt tre år sedan. Samma pris på kampanj då också.

Omstartat någon gång, men har alltid bara fungerat. Bra täckning och INGET strul.
Körde utan sladdar första tiden, men drog kabel mellan dem för något halvår sedan. Det fungerade utmärkt även utan kabel, men eftersom jag förberett för kabel sedan tidigare var det ingen större insats att koppla in den. Men jag märker ingen skillnad…
Vi har också dessa, funkar i hela huset och når till gäststuga, friggebod och garage utan problem

IT-nördar köper Ubiquiti/Unifi. Själv kör jag en gammal Ubiquiti Edgerouter, en switch och en accesspunkt Unifi AP Pro. Styr med en Unifi Network server som jag installerat i en Raspberry Pi.

Vanliga, normala, köper ett Mesh-nätverk och slipper strulet med att konffa upp allt.

Var inte som jag, var normal och köp Mesh.

• Gilla
JockeÅgren och 4 till
  • Laddar…
H HeadQuaker skrev:
IT-nördar köper Ubiquiti/Unifi. Själv kör jag en gammal Ubiquiti Edgerouter, en switch och en accesspunkt Unifi AP Pro. Styr med en Unifi Network server som jag installerat i en Raspberry Pi.

Vanliga, normala, köper ett Mesh-nätverk och slipper strulet med att konffa upp allt.

Var inte som jag, var normal och köp Mesh.
Håller med, efter ett helt arbetsliv inom data/telekom/IT så gör jag idag det enkelt, har ett TP-Link M9Plus meshnät och bara huvudnoden trådad.

• Gilla
HeadQuaker
  • Laddar…
useless useless skrev:
Låter som en drastisk åtgärd? Radiosändaren borde inte degenereras över tid så att täckningen blir sämre bara för att accesspunkten är gammal?
En ny bättre router har alltid löst problemet för mig och de jag känner.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Hej hade samma problem kopplade in två stycken äldre i olika rum med datauttag plus en i garaget som jag fick av en vän loggade in på router och gjorde om dom till accesspunkter nu kan jag gå i hela huset
plus garaget på samma WIFI sömnlöst billigt så

Fairlane
Joakim Ryttersson Joakim Ryttersson skrev:
Det kan som sagt hjälpa, men det är nog bättre med flera anslutningspunkter än en.

Jag har en billig router, <300 kr på vinden där fiberns kommer in, sen en meshnod på övervåningen och en på nedervåningen. All kommunikation går trådlöst och jag har inget problem att hålla >300Mbit ut på nätet, brukar ligga runt 325 när jag testar från en dator som kör trådlöst mot noden på övervåningen och jag har fiber 350 Mbit, så helt ok.
Jag kör dessutom VPN på routern, så all trafik går via Proton VPN. Det klarar min billiga Asus router utan problem.

Jag är helt övertygad om att mina tre punkter ger betydligt bättre täckning än om jag köpt en router för 2000-3000 kr

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det kan jag. Oinredd vind är "da shit"!
vad skall jag tänka på för att inte bli blåst?
Intet Intet skrev:
Hejsan.
Jag har en router placerad så lite dåligt som möjligt vilket ger skugga i vissa delar av huset. Till den har jag en grunka till sändare i ett annat rum som skall ge bättre mottagning men den funkar ganska dåligt. Den får signaler via eluttaget.
Vad finns det för grejor som förstärker signalerna så att det blir bra mottagning i hela huset?

Litet enplans trähus med källare.
Mesh-system ger wifi-täckning överallt.
Mesh-nätverk är den nya generationens wifi som ser till att ett och samma trådlösa nätverk ger täckning överallt. Ett mesh-nätverk är lätt installerat eftersom det vanligtvis konfigureras från en app och inte kräver någon kabeldragning. Vissa kör även data över elnätet som sker med automatik om det trädlösa tillfälligt krånglar. Kjell & Co har bra utbud och videoinformation.

• Haha
  • Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
Joakim Ryttersson Joakim Ryttersson skrev:
Svårt att tro att det skulle göra någon väsentlig skillnad? Oavsett ålder sänder dom med 100 mW på 2,4 GHz. Största skillnaden är väl att det går lite snabbare med moderna WiFi-protokoll. Visst, nyare protokoll har lite bättre felhantering och klarar av lite svagare signaler. Men det ger bara marginell effekt precis i utkanten av täckningsområdet.

Vill man ha bättre täckning sätter man in en accesspunkt till. Det gör garanterat stor skillnad.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Har Power på gångavstånd. Skulle en sådan här passa. Förstår faktiskt inte om den är ett "meshsystem" eller om det skall/kan kopplas till min router. Vill gärna inte slänga den då den fungerar bra.

1200 spänn är ju helt överkomligt med🤑

[länk]
Japp, det är ett meshnät.
Sedan kan jag inte utläsa om den kör "backhaul" dvs egen kanal för trafik mellan burkarna.

A AndersS skrev:
Japp, det är ett meshnät.
Sedan kan jag inte utläsa om den kör "backhaul" dvs egen kanal för trafik mellan burkarna.
Så du menar om det är routern som skickar signaler till var och en eller om de delar med sig mellan varandra?

Det är olika kanaler som används för ansluten utrustning och mellan meshnoder.
Men har du ingen krävande användning har det ingen betydelse.
Och det är mellan meshnoder om de inte är kabelanslutna.

Intet Intet skrev:
Har Power på gångavstånd. Skulle en sådan här passa. Förstår faktiskt inte om den är ett "meshsystem" eller om det skall/kan kopplas till min router. Vill gärna inte slänga den då den fungerar bra.

1200 spänn är ju helt överkomligt med🤑

[länk]
Eller X10 då för 300 kr till så får du WiFi 6.
Jag kör med tre puckar Tp-Link Deco (S7) och det är helt perfekt, inget krångel, fungerar hela tiden. Så löp å köp någon variant. 🙌😃

Har en som sitter vid mediaomvandlaren och så två som sitter trådlöst ute i huset.
Har anslutit TV och skrivare och någon dator till lite olika av dom med nätverkskabel. Telefoner och bärbar dator trådlöst. Går att köra lite som man vill. 👍🏻

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.