H hovapettson skrev:
Tack för svar! Det ser ut som om en sådan Home plug 2- pack för en femhundring från Kjell är exakt vad jag sökte efter: Att flytta trådlösa från ehuset till uthuset. Perfekt.
Tänk på att det blir bäst resultat om dom sitter på samma fas i båda ändar, ibland funkar det inte alls på olika faser.

• Gilla
hovapettson
  • Laddar…
F
D Dilato skrev:
Tänk på att det blir bäst resultat om dom sitter på samma fas i båda ändar, ibland funkar det inte alls på olika faser.
Det är ju lite spännande att sidospåret som dök upp i tråden mynnar ut i en rekommendation om att skaffa just de prylar som TS vill byta från. Lägg ett bud på TS prylar kanske, det verkar ju som att de kommer vara överflödiga… men jag hade nog röstat för mesh även i det fallet…

• Gilla
hydrolift
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Det är ju lite spännande att sidospåret som dök upp i tråden mynnar ut i en rekommendation om att skaffa just de prylar som TS vill byta
Nä, inte samma. Här är det att kunna få mottagning i en annan byggnad där bostaden inte har några problem och i ts fråga är det inom en byggnad med problem med täckning.😉

• Gilla
Intet
  • Laddar…
F
A AndersS skrev:
Nä, inte samma. Här är det att kunna få mottagning i en annan byggnad där bostaden inte har några problem och i ts fråga är det inom en byggnad med problem med täckning.😉
Javisst, men elnätsrepeater brukar funka ”sådär… jag hade satsat på ett trepack mesh-puckar i det fallet också. Jag har svårt att tro att 10-15 m till uthuset inte skulle bli en bättre lösning (dvs bra täckning både i uthus och trädgård) med en genomtänkt placering av puckarna.

Men som sagt: lägg ett bud på TS repeater, jag gissar att du kan få ett bra pris😉

Javisst, men elnätsrepeater brukar funka ”sådär… jag hade satsat på ett trepack mesh-puckar i det fallet också. Jag har svårt att tro att 10-15 m till uthuset inte skulle bli en bättre lösning (dvs bra täckning både i uthus och trädgård) med en genomtänkt placering av puckarna.

Men som sagt: lägg ett bud på TS repeater, jag gissar att du kan få ett bra pris😉
Jag tror att TS och jag är på samma dilettantnivå, men utan att på något vis vilja förolämpa "Intet". 😉
Elnätsrepeater är således vad jag skulle behöva fråga efter. Och det är vad TS har, men inte är nöjd med - ens inom huset. Hm. Nu ökade komplexitetsnivån två hack för en novis som inte har tid eller kunskaper att fördjupa sig i det tekniska. För egen del föreställer jag mig att jag frågar i butik om jag kan få provköra en elnätsrepeater, men byta ifall det inte funkar. Obs att jag ska inte strömma film i HD eller så, bara det enklaste egentligen.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Javisst, men elnätsrepeater brukar funka ”sådär…
H hovapettson skrev:
provköra en elnätsrepeater, men byta ifall det inte funkar. Obs att jag ska inte strömma film i HD eller så, bara det enklaste egentligen.
Erfarenheterna av dessa lösningar verkar vara väldigt blandade men jag streamar i varje fall film helt störningsfritt i en "gäststuga" ca 50 meter bort.

• Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Jag tror att TS och jag är på samma dilettantnivå, men utan att på något vis vilja förolämpa "Intet". 😉
Elnätsrepeater är således vad jag skulle behöva fråga efter. Och det är vad TS har, men inte är nöjd med - ens inom huset. Hm. Nu ökade komplexitetsnivån två hack för en novis som inte har tid eller kunskaper att fördjupa sig i det tekniska. För egen del föreställer jag mig att jag frågar i butik om jag kan få provköra en elnätsrepeater, men byta ifall det inte funkar. Obs att jag ska inte strömma film i HD eller så, bara det enklaste egentligen.
Skall du ha den i din byscha så är den ok. Joxet för mig är att den och routern konkurrerar med varandra. Så du kan köpa min för några öl eller så. 🍺

Jag har blivit kallad all möjligt i detta forum av upprörda skribenter så din träffsäkra analys tar jag som en korrekt komplimang. Dessutom lärde jag mig ett nytt ord "Dilettant". Bara det är värt en datagrej.

• Haha
hovapettson
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Ja du har blivit blåst, den kostar bara 1250kr hemlevererad.
Du får dessutom bara två puckar jämfört med det som föreslagits som kan användas på samma sätt men med tre puckar.
[länk]
Det här paketet hade gett dig bättre täckning till lägre kostnad.
[länk]
Det här hade gett bättre täckning och minst samma fart.
Tror inte att den högre hastigheten kommer att märkas då farten begränsas snabbt med avståndet till accesspunkten.

Högtalaren lär nog funka dock.
Är de båda föreslagna likvärdiga och framförallt är någon mer lättinstallerad än den andre?

Cheesen
Intet Intet skrev:
Är de båda föreslagna likvärdiga och framförallt är någon mer lättinstallerad än den andre?
Den dyrare ger dig ett snabbare wifi. Båda är enkla att installera, du förbereder enheterna i en app på telefonen och sedan placerar du ut dom.
Låt mesh routern agera router för ditt trådade när och koppla den mot en lämplig switch för eventuella enheter som är kopplade med nätverkskabel. så har du ett bra och stabilt nät många år framöver.

• Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Den dyrare ger dig ett snabbare wifi. Båda är enkla att installera, du förbereder enheterna i en app på telefonen och sedan placerar du ut dom.
Låt mesh routern agera router för ditt trådade när och koppla den mot en lämplig switch för eventuella enheter som är kopplade med nätverkskabel. så har du ett bra och stabilt nät många år framöver.
Det blev den billigare av dom.
Vad är en switch för något?
Nu har jag min stationära dator kopplad med routern via kabel.

Intet Intet skrev:
Vad är en switch för något?
En växel. Trådanslutna enheter som tex datorer, kameror, IPTV är anslutna till en switch där de kan prata med varandra. De känner bara till det som sitter i andra änden av sladden.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
En växel. Trådanslutna enheter som tex datorer, kameror, IPTV är anslutna till en switch där de kan prata med varandra. De känner bara till det som sitter i andra änden av sladden.
Så till min sladdanslutna dator behöver jag en switch också?

Intet Intet skrev:
Det brukar finnas en liten switch i konsumentroutrar med tex 4 portar. Har du fler enheter som behöver sladdanslutas än vad du har portar behövs en switch.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Nja. om det var M4 du köpte verkar det finnas flera ethernetportar i varje burk om jag tolkar specen riktigt.
Så med en trådansluten dator finns det port för den.
Specifikationer med RJ45 LAN och RJ45 WAN portar, både med två tillgängliga anslutningar.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Nej inte om du har lediga nätverksuttag i routern. Du kan se en switch ungefär som en grendosa för nätspänning, den behövs om uttagen inte är tillräckligt många.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.