Intet Intet skrev:
Så du menar om det är routern som skickar signaler till var och en eller om de delar med sig mellan varandra?
Utan att ha läst manualen så antar jag att dom ersätter din befintliga router. En av Deco-burkarna är huvudenhet med router/brandvägg och kopplas till din inkommande fiber. De andra burkarna är "slavar" som bara bättrar på täckningen.

• Gilla
lundbergj
  • Laddar…
Eller som jag gjort, behållit bredbandsleverantörens router men slagit av wifi. Sedan kopplat huvudnoden/accesspunkten i meshnätet med kabel till routern och övriga accesspunkter trådlöst.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Utan att ha läst manualen så antar jag att dom ersätter din befintliga router.
Ja det antar jag med när de skriver ”Router, åtkomstpunkt och räckviddsförlängare”.

useless useless skrev:
Utan att ha läst manualen så antar jag att dom ersätter din befintliga router. En av Deco-burkarna är huvudenhet med router/brandvägg och kopplas till din inkommande fiber. De andra burkarna är "slavar" som bara bättrar på täckningen.
Så är det, man lägger den gamla routern i "bra att ha"-lådan. Och kommer man på att man vill utöka med en eller flera kan man köpa vilken man vill av Deco-varianterna. De går ihop. För bäst kapacitet i "nätet" rekommenderas att den bästa sitter först (vid inkommande nät) och så vidare.

Fairlane
useless useless skrev:
Så går det att göra, men jag gissar att det går att köra de som accesspunkter också eller kanske även som mesh med befintlig router. Jag har en vanlig router som sen kör mesh mot liknande puckar, dock är allt mitt av samma märke, Asus. Kanske går det inte med de Deco-burkarna mot befintlig router, jag har inte heller läst manualen.

Jag skulle nog lagt på 300 kr för att få stöd för wifi6 när man ändå håller på, så jag skulle nog aldrig ens hamna i funderingen.

A AndersS skrev:
Eller som jag gjort, behållit bredbandsleverantörens router men slagit av wifi. Sedan kopplat huvudnoden/accesspunkten i meshnätet med kabel till routern och övriga accesspunkter trådlöst.
Ja, man kan göra så. Men ska det vara plug-n-play och enligt manualen och supportsidorna så tar man bort den gamla routern.

Det räcker inte att slå av WiFi om man vill ha kvar den gamla routern.

useless useless skrev:
Ja, man kan göra så. Men ska det vara plug-n-play och enligt manualen och supportsidorna så tar man bort den gamla routern.

Jo, det fungerar utmärkt för mig.
Wifi bortkopplat i routern men den hanterar övriga funktioner. Har ett TP-Link M9Plus sedan några år som meshnät med en router från Telia. Man får välja funktion för huvudnoden/M9Plus om den ska vara router eller accesspunkt, dvs enbart wifiburk.
Det väljer man i appen vid installation.

useless useless skrev:
Menar du att man inte enbart kan använda enheterna som ett antal accesspunkter?

Alfredo Alfredo skrev:
Se min notering i inlägget tidigare hur det fungerar med de produkter jag använder.
Med de går det utmärkt.

Alfredo Alfredo skrev:
Jo, men du behöver även slå av dhcp och byta ip-nummer på en av routrarna.

Som nämnts tidigare i tråden - kolla på tp-links deco-modeller. Ju dyrare ju bättre, sannolikt. Så slipper du dra tråd. Har bara bra erfarenhet av dom. Inte ens gaming-beroende barn med höga krav har klagat.

useless useless skrev:
på en av routrarna.
Jag har bara en. Decoburkarna ska bara användas som accesspunkter.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag har bara en. Decoburkarna ska bara användas som accesspunkter.
Ja, vilket kräver lite extra konfiguration. Inte mycket, men säkert tillräckligt för att någon utan kunskaper ska kunna göra fel och/eller få svårare att felsöka i framtiden.
Därför rekommenderar jag att man struntar i den gamla routern såvida den är alldeles särskilt bra och har nödvändiga funktioner den nya inte har.

Så här blev det. Köpte denna på Power. Rea dessutom 🤑. Den skulle funka bra ihop med min router. Vad tror ni. Har jag blivit blåst igen?

Blev dessutom en högtalare också.

Avbildning av en förpackning med ett Strong mesh3000 wifi-system från Power Outlet, rabatterat till 1498 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förpackning för ATRIA Mesh Home kit AX3000, visar Wi-Fi 6-funktioner och kompatibilitet med Google Play och App Store.
Skapa konto
Förpackning med FEEL Quest 2 Bluetooth-högtalare, köpt på rea.
Skapa konto
Förpackning av Bluetooth-högtalare med funktioner som LED-ljussystem, IP67-klassning, Bluetooth 5.0, upp till 8 timmars batteritid och 16 watts effekt.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Så här blev det. Köpte denna på Power. Rea dessutom 🤑. Den skulle funka bra ihop med min router. Vad tror ni. Har jag blivit blåst igen?

Blev dessutom en högtalare också.
Jag hade safeat och tagit ett 3-pack TP-Link Deco för samma pengar. I all välmening.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.