14 151 läst ·
113 svar
14k läst
113 svar
Bättre WiFi hela huset
Utan att ha läst manualen så antar jag att dom ersätter din befintliga router. En av Deco-burkarna är huvudenhet med router/brandvägg och kopplas till din inkommande fiber. De andra burkarna är "slavar" som bara bättrar på täckningen.Intet skrev:
Så är det, man lägger den gamla routern i "bra att ha"-lådan. Och kommer man på att man vill utöka med en eller flera kan man köpa vilken man vill av Deco-varianterna. De går ihop. För bäst kapacitet i "nätet" rekommenderas att den bästa sitter först (vid inkommande nät) och så vidare.useless skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Så går det att göra, men jag gissar att det går att köra de som accesspunkter också eller kanske även som mesh med befintlig router. Jag har en vanlig router som sen kör mesh mot liknande puckar, dock är allt mitt av samma märke, Asus. Kanske går det inte med de Deco-burkarna mot befintlig router, jag har inte heller läst manualen.useless skrev:
Jag skulle nog lagt på 300 kr för att få stöd för wifi6 när man ändå håller på, så jag skulle nog aldrig ens hamna i funderingen.
Ja, man kan göra så. Men ska det vara plug-n-play och enligt manualen och supportsidorna så tar man bort den gamla routern.A AndersS skrev:
Det räcker inte att slå av WiFi om man vill ha kvar den gamla routern.
Jo, det fungerar utmärkt för mig.useless skrev:
Wifi bortkopplat i routern men den hanterar övriga funktioner. Har ett TP-Link M9Plus sedan några år som meshnät med en router från Telia. Man får välja funktion för huvudnoden/M9Plus om den ska vara router eller accesspunkt, dvs enbart wifiburk.
Det väljer man i appen vid installation.
Ja, vilket kräver lite extra konfiguration. Inte mycket, men säkert tillräckligt för att någon utan kunskaper ska kunna göra fel och/eller få svårare att felsöka i framtiden.Alfredo skrev:
Därför rekommenderar jag att man struntar i den gamla routern såvida den är alldeles särskilt bra och har nödvändiga funktioner den nya inte har.
Så här blev det. Köpte denna på Power. Rea dessutom 🤑. Den skulle funka bra ihop med min router. Vad tror ni. Har jag blivit blåst igen?
Blev dessutom en högtalare också.
Blev dessutom en högtalare också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in