Ursäkta min frånvaro.
Så här ser routern ut. Den är placerad högt i källartrappan.

En svart Asus Wireless-AC1750 Dual Band Gigabit Router med dammlager, placerad högt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En svart router hålls i en hand, placerad i en källartrappa. Routern har tre antenner och är dammig.
Skapa konto
Router med tre antenner placerad högt i källartrappa, med flera kablar anslutna och ledningar längs väggen.
Skapa konto

I andra delen av huset har jag en sådan här grej.

En TP-Link-enhet med antenner och lysande indikatorlampor placerad på en hylla bredvid en grön växt.
Skapa konto

Den stänger då och då av sig så jag får dra ut den ur kontakten för att starta om den.

Köp en ny router. Den du har är för gammal och dålig. Varje gång jag eller någon i min familj haft problem med wifi-täckning så har problemet lösts av att köpa en ny, riktigt bra router. Köp en för minst 2-3000 kr. Du behöver sannolikt inte ha varken mesh-nätverk eller förstärkare.

• Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag tror iofs en ny router kan göra det bättre, men jag skulle köpa accesspunkter eller 2 mesh-noder. Behövs knappast mer till den ytan.

Själv har jag en billig Asus router där fibern kommer in, på vinden, sen en Mesh-nod på övervåningen och en på undervåningen. Jag har bra täckning och och bra fart överallt i huset som är på cirka 180 kvm och täcker även tomten utan problem. Tanken har varit u der många år att dra trådar mellan enheterna, men det finns alltid något annat med högre prioritet och jag har inget problem att få 300+ Mbit/s överallt med Wifi (har Telia 350) så det räcker nog till TS.

Min tanke är att router (befintlig) och två Mesh-noder täcker ytan bättre än bara en ny router.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Joakim Ryttersson Joakim Ryttersson skrev:
Köp en ny router. Den du har är för gammal och dålig. Varje gång jag eller någon i min familj haft problem med wifi-täckning så har problemet lösts av att köpa en ny, riktigt bra router. Köp en för minst 2-3000 kr. Du behöver sannolikt inte ha varken mesh-nätverk eller förstärkare.
Låter som en drastisk åtgärd? Radiosändaren borde inte degenereras över tid så att täckningen blir sämre bara för att accesspunkten är gammal?

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
F
jag köpte ett sånt här kit: https://www.kjell.com/se/produkter/...co-x60-v3.20-mesh-system-ax5400-3-pack-p65054

för drygt tre år sedan. Samma pris på kampanj då också.

Omstartat någon gång, men har alltid bara fungerat. Bra täckning och INGET strul.
Körde utan sladdar första tiden, men drog kabel mellan dem för något halvår sedan. Det fungerade utmärkt även utan kabel, men eftersom jag förberett för kabel sedan tidigare var det ingen större insats att koppla in den. Men jag märker ingen skillnad…

• Gilla
JockeÅgren och 3 till
  • Laddar…
T
F fredrik.johansson skrev:
jag köpte ett sånt här kit: [länk]

för drygt tre år sedan. Samma pris på kampanj då också.

Omstartat någon gång, men har alltid bara fungerat. Bra täckning och INGET strul.
Körde utan sladdar första tiden, men drog kabel mellan dem för något halvår sedan. Det fungerade utmärkt även utan kabel, men eftersom jag förberett för kabel sedan tidigare var det ingen större insats att koppla in den. Men jag märker ingen skillnad…
Röstar också på Deco, funkar finfint över två plan och trädgård.

F
Framför allt är det nog hastigheten. För vanlig surf duger säkert x10. Är det många samtidiga videoströmmar, distansmöten, spel eller stora filöverföringar kanske det är värt den högre hastigheten med x60, då finns det gott om reservkapacitet. X10 hade ju maximal hastighet på 1500mbit, även om du bara skulle få ut en tredjedel av det räcker det mycket långt till vanlig surf.

• Gilla
tomasjo och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
F fredrik.johansson skrev:
Framför allt är det nog hastigheten. För vanlig surf duger säkert x10. Är det många samtidiga videoströmmar, distansmöten, spel eller stora filöverföringar kanske det är värt den högre hastigheten med x60, då finns det gott om reservkapacitet. X10 hade ju maximal hastighet på 1500mbit, även om du bara skulle få ut en tredjedel av det räcker det mycket långt till vanlig surf.
Tveksamt att man har så stor nytta av att öka från 1,5 Gbit till 5,4 Gbit i ett hem, även om man har distansmöten, spel och filöverföring. De allra flesta har väl en internetlina på max 0,5 Gbit vilket lär vara den svaga länken då.

1500 Mbit är helt ok, 1500 mbit däremot är fullständigt värdelöst. 😉

• Gilla
  • Haha
MaxBackstrom och 2 till
  • Laddar…
Rekommenderar TP-link Deco M5 Mesh-system AC1300 alla dagar i veckan.
Har haft vårt i snart fyra år. Aldrig några problem.
Har ett 1.5 plans hus på 140 kvadrat. Använder tre "puckar". Har full wifi överallt och även runt hela tomten som är på 1000 kvadrat. Spelar mycket på datorn och barnen streamar mycket samtidigt men allt rullar på.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Jag använde Unifi när jag planerade huset. Drog en kabel upp till vinden och sedan ner där det behövdes. Unifi har ett 'Design Center' där du kan planera var accesspunkterna ska placeras för optimal täckning.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det är lätt att dra egna kablar. De flesta gubbdagis (Clas, Kjell, Webhallen etc.) har kablar och kontakter till lågt pris. Att koppla ihop en kabel med en kontakt är enkelt nu för tiden och kräver inga specialverktyg. Så det går lätt att både skapa en kabel och att få en snygg dragning.

Mesh-systemen har utvecklats enormt de senaste tio åren.

Mitt förslag är att göra som jag:
Köp några Deco-enheter, så många och dyra som du tycker dig ha råd med. Koppla ihop två-tre av dem med kabel, så att du har en snabb backend. Om du köper olika modeller så ställer du de snabbaste längst nedströms.

Med tre Deco X20 så har jag acceptabel täckning i tre våningar trähus på 180 kvm, inklusive i källaren. Eftersom routern står i motsatt hörn av källaren som (den uppkopplade) vergvärmepannan och tvättmaskinen så har jag kompletterat med en kabel från routern till en Deco M5 i tvättstugan/pannrunmet för att stärka upp signalen.

Våga investera i infrastrukturen i ditt hus! Det ger en osannolik själafrid att aldrig tänka på nätets kapacitet. Precis som att man inte ska ha ett lågt vattentryck eller strypta kranar.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
M moloko skrev:
Satte in mesh-system (Deco X50, tre enheter) när jag köpte hus för snart 3 år sedan (83m2 + källare). Tanken var att ha täckning medan jag fixade trådat system. Har fortfarande inte dragit något trådat nätverk, och än så länge inga klagomål på täckning eller hastighet, ens från tonåringarna...😁
Har likadant, fungerar perfekt. Har två puckar i huset som är ca 80 kvadrat och en i attefallshus ca 10 m från den ena i huset. Alla fungerar jättebra.

Intet Intet skrev:
Hejsan.
Jag har en router placerad så lite dåligt som möjligt vilket ger skugga i vissa delar av huset. Till den har jag en grunka till sändare i ett annat rum som skall ge bättre mottagning men den funkar ganska dåligt. Den får signaler via eluttaget.
Vad finns det för grejor som förstärker signalerna så att det blir bra mottagning i hela huset?

Litet enplans trähus med källare.
Köp ett Mesh system med 3 burkar som pratar med varandra trådlöst och sprider wifi:t runt hela huset
fiss hos Kjell.com från 1290:- insatallerat på 10 minuter via app

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.