4774
Alfredo Alfredo skrev:
Men det kan väl lika gärna vara en dator som behöver nätverksanslutning. En mobil använder man väl inte mycket i hemmet.
Jag har inte ens en dator, har inget behov. Har en padda en uppkopplad tv skrivare thats it. Använer alltid mobilen när jag ränner runt på tomten och husen, förråden, garage osv. Något jobbigt att släpa med mig en laptop när jag pysslar med trädgårdsarbete liksom.

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
4774
Alfredo Alfredo skrev:
Men det kan väl lika gärna vara en dator som behöver nätverksanslutning. En mobil använder man väl inte mycket i hemmet.
Jo det gör man.

• Gilla
StigPeter och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
En mobil använder man väl inte mycket i hemmet.
Jo hela tiden, har två stationära datorer på nedervåningen men nog är det mobilen som används absolut mest. Äger inte ens en laptop, har aldrig sett behovet enbart några fina dags om året då jag skulle tyckt det var värt att slöjobba från altanen kanske.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Något jobbigt att släpa med mig en laptop när jag pysslar med trädgårdsarbete liksom.
Nej laptop använder jag nästan bara på resor. I hemmet använder jag antingen en dator med stora bildskärmar eller en surfplatta. För mig är mobilen en oerhört dålig nödlösning när man är på språng, på grund av mobilens mikroskopiska skärm och oergonomiska "tangentbord".

Men alla gör naturligtvis som man vill.

När det gäller behov av WiFi har jag nog runt 25 anslutna enheter där enbart ett fåtal är mobiler. Därför är "en bättre mobil" inget som löser eventuella problem med mitt WiFi-nät.

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
Hos oss görs 99% av all slösurfning från mobiltelefoner. Visst är det bra om dom har anslutning till WiFi i alla hörn av huset, men det är egentligen bara nödvändigt om man ska komma åt något "internt", type Home Assistant, Chromecast eller liknande.

• Gilla
SamB och 1 till
  • Laddar…
Jag sitter med telefonen på balkongen på ett hotell där deras wifi inte når fram till den platsen.
Så min laptop står på bordet inne i rummet ansluten till deras wifi, sedan delar jag ut den till telefonen via wifi.

• Gilla
MaxBackstrom
  • Laddar…
Vi har också trådade Ubiquity-ufon lite överallt i taket. Maken kröp runt på vinden och drog ner sladdar via gamla TV-antenn och tele-ledningshål i innertaket. Förut låg puckarna löst på vinden, men det blev bättre täckning i källaren när han flyttade ner dem och vi kommer inte åt hela vinden pga gullfiber m.m.

Tänk på eventuella murstockar och betongväggar skuggar. Maken sprang runt med någon app och kollade täckningen och har flyttat på puckarna flera gånger. Speciellt källaren var knepig pga betongväggar.

• Gilla
Bromma1927
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
Maken sprang runt med någon app och kollade täckningen och har flyttat på puckarna flera gånger.
Ja det är förmodligen Ubiquitis app WiFiman han använt. Smidig att göra täckningskarta med.

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
K Kane skrev:
Ja det är förmodligen Ubiquitis app WiFiman han använt. Smidig att göra täckningskarta med.
Det blev väldigt tydligt varför vi fick sämre täckning i vardagsrummet. Stor fet skorstensmur mellan ufots nya placering och soffan. Nu är ufot flyttat några meter åt sidan.

T
Köpa ny telefon känns som en dyr lösning som endast löser det för den enskilda telefonen. Finns möjlighet att dra kabel så sätt upp accesspunkter, om inte sätt upp accesspunkter som klarar mesh. Det senare kommer troligen funka hur bra som helst (har själv en ansluten accesspunkt och 3 på mesh från den i hus på 180 kvadrat med källare, där är dock teckningen lite svajig).

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
4774
Alfredo Alfredo skrev:
Nej laptop använder jag nästan bara på resor. I hemmet använder jag antingen en dator med stora bildskärmar eller en surfplatta. För mig är mobilen en oerhört dålig nödlösning när man är på språng, på grund av mobilens mikroskopiska skärm och oergonomiska "tangentbord".

Men alla gör naturligtvis som man vill.

När det gäller behov av WiFi har jag nog runt 25 anslutna enheter där enbart ett fåtal är mobiler. Därför är "en bättre mobil" inget som löser eventuella problem med mitt WiFi-nät.
Jag tycker att mobilskärmen har en väldigt välfungerande skärm för mig . Padda har jag, men använder aldrig. Hade både dator och laptop tidigare men har inte känt något behov av dem på säkert 10 år.

Självklart inte eftersom du, till skillnad från Ts, inte har något wifi relaterat problem.

Satte in mesh-system (Deco X50, tre enheter) när jag köpte hus för snart 3 år sedan (83m2 + källare). Tanken var att ha täckning medan jag fixade trådat system. Har fortfarande inte dragit något trådat nätverk, och än så länge inga klagomål på täckning eller hastighet, ens från tonåringarna...😁

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Meshnätverk är toppen. Bäst är om du kör trådat mellan enheterna men det funkar oftast bra att köra trådlöst mellan dem också.

Cheesen
Intet Intet skrev:
Det var som fan. Är telefonerna olika på det?
Kan väl knappast vara någon nyhet... Att telefoner har olika bra täckning har väl ändå vart allmän kunskap sedan 1995... bara för att tekniken utvecklas innebär det inte att alla tillverkare använder tekniken på samma sätt... om så vore fallet skulle inte varenda appleanvändare få omkring med en laddsladd i fickan.

• Haha
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Skaffa mesh och placera ut lite puckar i huset så får du bra teckning överallt.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.