P
Sittställning Sittställning skrev:
backupkapacitet
På vilket sätt?

Redigerat:
P
Nissens Nissens skrev:
Ja, men det blir inte mycket kräm att ladda för en elbil på den stunden, eller hur?
Solpanelerna ger mindre när solen står lägre dessutom.
Tog du till dig den informationen?
Under hela dagen har batteriet laddats med solel.

P
Eller komplettera, ofta är det lättare att bara lägga till en.
Eller köpa en hybridväxelriktare från början när man installerar solpaneler. Det kostade mindre än 5 % mer för oss.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Sittställning
P pmd skrev:
På vilket sätt?
Ups.
P pmd skrev:
Eller köpa en hybridväxelriktare från början när man installerar solpaneler. Det kostade mindre än 5 % mer för oss.
Det va inte frågeställningen.

B Bruzze skrev:
Ditt argument att solpanelerna producerar som mest när elen är billigast, kanske stämmer för vissa, men inte för oss.
Vårat hus står lite svagt SV, så vi peakar kl 14:00 när azimut är ca 200 grader. Det kan du också se på bilden jag visade dej i ett tidigare inlägg.
En titt i den vanligt förekommande "ankkurvan", ger ett visst stöd för Nissens påstående.

Sittställning
E Eje_19 skrev:
En titt i den vanligt förekommande "ankkurvan", ger ett visst stöd för Nissens påstående.
Ingen dementerar det, vi säger, solen lyser ofta utanför botten också, väldigt ofta.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Attitudeswe
P
Ups.
Menar du att du kan använda ditt batteri och växelriktare som UPS?
Har du eget jordtag?

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
P
Jag böarjar bli lite sugen på att installera utrustning för att kunna köra ödrift. Vad kostade det för dig?

• Gilla
djac
  • Laddar…
Walle85
P pmd skrev:
Jag böarjar bli lite sugen på att installera utrustning för att kunna köra ödrift. Vad kostade det för dig?
För oss kostade det ca 20k, gateway, jordtag, installation samt driftsättning/test att allt fungerar med växelriktare och batteri som vi redan hade.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
P pmd skrev:
Runt 8k.

Med backup-kraft menar jag också att jag kan gå över 16 amp i praktiken när batteri / nät / solceller matar.

Solcellernas VR matar
Batteri VR matar
Och i köp från nät.

Då lyckas jag dra upp till 25a säkring, ca 17kw. Kan ladda bilen på max a, laga mat i ugnen och på spisen samtidigt som vi gör varmvatten. Det är riktigt skönt.

Endast elbilsladdare har lastbalansering.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
P
Walle85 Walle85 skrev:
För oss kostade det ca 20k, gateway, jordtag, installation samt driftsättning/test att allt fungerar med växelriktare och batteri som vi redan hade.
Vad är en gateway i det här sammanhanget?

P
Runt 8k.
Det kan tydligen variera en hel del (se inlägg #595). Det beror väl mycket på jordförhållanden och bergrund, gissar jag.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Sittställning
P pmd skrev:
Det kan tydligen variera en hel del (se inlägg #595). Det beror väl mycket på jordförhållanden och bergrund, gissar jag.
Samt om när du installerar, beställer du batteri med jordtag blir det billigare tror jag

• Gilla
pmd
  • Laddar…
E Eje_19 skrev:
Det är ju för att solpanelerna producerar mycket som elen blir billig. Man måste ju förstå kausaliteten iaf lite.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.