43 129 läst ·
1 704 svar
43k läst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Det inverkar antagligen, men till största delen beror nog det låga priset dagtid på låg efterfrågan. Solenergi står för 2-3 % av elproduktionen i Sverige. Mer än så under sommaren, troligen, och mindre under vintern.D daVinci skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 365 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 365 inlägg
Snarare 15% av inhemsk förbrukning täcks av inhemsk sol mitt på dagen nu i Maj:P pmd skrev:
Räknat man med det som lagras och egenförbrukas så lär det vara över 20%.
Kärnkraften kan inte anpassas för att släppa fram denna intermittenta produktion. Bara vatten har den förmågan.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Dessutom är många paneler snötäckta på vintern. Nån centimeter släcker dom helt...D daVinci skrev:Nu har folk berättat att dom kan ladda bilen med solel efter att dom kommit hem från jobbet.
Har du tagit emot den informa
Sittställning skrev:
Fast vi har skrivit att vi får ganska mycket el? 7.5kw producerar jag kl 16, kl 17 är det 6.2kw.
Dessutom har jag sparat i batteriet i huset.
Du vill inte förstå?
Nissens skrev:
Det får ni som får såna fina besparingar även när solen inte är uppe reda ut för oss andra, för de flesta är det helt obegripligt.
Solen står lågt på himlen och är uppe få timmar under vintermånaderna för de flesta i Sverige. Uppe i norr kommer solen inte upp alls ett tag. Så verkar det inte vara för de som skaffat solpaneler.
Berätta gärna hur det fungerar.
Tack, snälla!
Dec, jan och feb har hittills varit i stort sett döda månader i nordligaste SE3.
I Sverige påverkas elpriset mycket av:
Det land som idag producerar mest solel i Europa är vanligtvis Tyskland , totalt sett i mängd el (TWh per år).
Intressant detalj
Tyskland producerar ibland så mycket solel mitt på dagen att:
Men, elmarknaden vill inte se så låga priser mitt på dagen. Därför byggs nu (med början 2021) enorma batterilager.
EU installerade rekordmycket batterilagring under 2025:
Marknaden är ute efter stabila priser runt kanske 50–60 öre mitt på dagen. Pengar…pengar….
- mycket vindkraft
- koppling till Europas elmarknad
- överföringskapacitet mellan elområde
Det land som idag producerar mest solel i Europa är vanligtvis Tyskland , totalt sett i mängd el (TWh per år).
Intressant detalj
Tyskland producerar ibland så mycket solel mitt på dagen att:
- elpriset kraschar i hela norra Europa
- svenska timpriser påverkas direkt
Men, elmarknaden vill inte se så låga priser mitt på dagen. Därför byggs nu (med början 2021) enorma batterilager.
EU installerade rekordmycket batterilagring under 2025:
- +27,1 GWh på ett år
- totalt är nu ca 77 GWh installerat i EU just nu, med målet 750 GWh innan 2030.
Marknaden är ute efter stabila priser runt kanske 50–60 öre mitt på dagen. Pengar…pengar….
Du behöver ta dej en titt på taksopen.seE Eje_19 skrev:
Jag har en sån borste speciellt framtaget för solpaneler + ett 8 meters teleskopskaft. Har aldrig missat en enda kW tack vare den.
Skaftet kan även användas med andra tillbehör, som grensåg, fönsterskrapa, takpannerengöring m.m. Finns även möjlighet att koppla på slang för att rengöra solpanelerna.
Produkter som diskuteras: "grensåg"
Grensågar
Oavsett om du är en hemmafixare eller en professionell trädgårdsmästare, kommer vårt sortiment av grensågar att hjälpa dig att hålla din trädgård i toppform.
Läs mer
Har man sina paneler mot söder ger dom inte särskilt mycket el utanför "ankkurvan" ... utom mitt i högsommaren ...Sittställning skrev:
Har man öst-västtak och paneler på båda sidor blir det en del el utanför ankkurvan på sommarhalvåret ...
Po-landet = Poland på engelska.E Eje_19 skrev:
Skulle tro att den är tillåten att koppla in i Sverige. (Men det får man ju kolla för all del). Man köper den av Ali.
(En del kan ju ha issues med att handla hos Ali, men så är det bara att lägga på en del och köpa av någon annan. Går det också).
Hela denna diskussionen är allt eller inget. Tror vi alla förstår att året ser olika ut beroende på årstid, nästan alla i alla fall.E Eje_19 skrev:
De övriga månaderna jobbar mitt batteri väldigt effektivt. Räknar med att få ut väldigt mycket mer av panelerna tack vare batteriet. Cirka fyra månader för längs min solsäsong. Galet bra.