P
D daVinci skrev:
Det är ju för att solpanelerna producerar mycket som elen blir billig. Man måste ju förstå kausaliteten iaf lite.
Det inverkar antagligen, men till största delen beror nog det låga priset dagtid på låg efterfrågan. Solenergi står för 2-3 % av elproduktionen i Sverige. Mer än så under sommaren, troligen, och mindre under vintern.

Sittställning
Det är väl ganska etablerat att det är supply and demand som sätter priset. Med batteri lyckas man träffa billiga soltimmar för ladd av batteri och dyra soltimmar låter man gå till export.

Win win win win.

Attitudeswe
P pmd skrev:
Det inverkar antagligen, men till största delen beror nog det låga priset dagtid på låg efterfrågan. Solenergi står för 2-3 % av elproduktionen i Sverige. Mer än så under sommaren, troligen, och mindre under vintern.
Snarare 15% av inhemsk förbrukning täcks av inhemsk sol mitt på dagen nu i Maj:

Räknat man med det som lagras och egenförbrukas så lär det vara över 20%.

Kärnkraften kan inte anpassas för att släppa fram denna intermittenta produktion. Bara vatten har den förmågan.

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
Walle85
P pmd skrev:
Vad är en gateway i det här sammanhanget?
I mitt fall är det den som kopplar från nätet ifall det blir strömavbrott, samt där man kan koppla in en generator samt växelriktare och elcentralen. Den blir "hjärnan" i systemet när det kommer till att styra varifrån man tar elen.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Nu har folk berättat att dom kan ladda bilen med solel efter att dom kommit hem från jobbet.

Har du tagit emot den informa
Sittställning Sittställning skrev:
Fast vi har skrivit att vi får ganska mycket el? 7.5kw producerar jag kl 16, kl 17 är det 6.2kw.

Dessutom har jag sparat i batteriet i huset.

Du vill inte förstå?
Nissens Nissens skrev:
Det får ni som får såna fina besparingar även när solen inte är uppe reda ut för oss andra, för de flesta är det helt obegripligt.

Solen står lågt på himlen och är uppe få timmar under vintermånaderna för de flesta i Sverige. Uppe i norr kommer solen inte upp alls ett tag. Så verkar det inte vara för de som skaffat solpaneler.

Berätta gärna hur det fungerar.

Tack, snälla!
Dessutom är många paneler snötäckta på vintern. Nån centimeter släcker dom helt...
Dec, jan och feb har hittills varit i stort sett döda månader i nordligaste SE3.

D daVinci skrev:
Nu har folk berättat att dom kan ladda bilen med solel efter att dom kommit hem från jobbet.

Har du tagit emot den informationen?
Är det elakt att berätta att det där knappast gäller mellan höst- och vårdagjämningen, såvida man inte börjar jobba tidigt och har korta dagar?

Fast vi har skrivit att vi får ganska mycket el? 7.5kw producerar jag kl 16, kl 17 är det 6.2kw.

Dessutom har jag sparat i batteriet i huset.

Du vill inte förstå?
Då hinner du få i några kWh i alla fall ...

D daVinci skrev:
Ok. Ja då får man lägga till 1643 kr plus frakt från Po-landet. För en 12 kW hybridväxelriktare då.
Låter svinbilligt .... Var ligger Po-landet, och var kan man köpa den??
Har den växelriktaren alla erforderliga papper som krävs för installation i svenska elnät?

I Sverige påverkas elpriset mycket av:
  • mycket vindkraft
  • koppling till Europas elmarknad
  • överföringskapacitet mellan elområde
När det blåser mycket + mycket sol nere i Europa mitt på dagen kan svenska priser falla rejält.
Det land som idag producerar mest solel i Europa är vanligtvis Tyskland , totalt sett i mängd el (TWh per år).

Intressant detalj
Tyskland producerar ibland så mycket solel mitt på dagen att:
  • elpriset kraschar i hela norra Europa
  • svenska timpriser påverkas direkt
Det är en stor anledning till de låga dagpriserna vi varit inne på. Sverige är inte ens med på listan över länder som producerar mest solel.

Men, elmarknaden vill inte se så låga priser mitt på dagen. Därför byggs nu (med början 2021) enorma batterilager.

EU installerade rekordmycket batterilagring under 2025:
  • +27,1 GWh på ett år
  • totalt är nu ca 77 GWh installerat i EU just nu, med målet 750 GWh innan 2030.
Det är nästan en tiodubbling sedan 2021. Men, det behövs nästan en tiodubbling till för att nå målet 750 GWh. Utbyggnaden går fort, så med nuvarande hastighet är de säkert i mål innan 2030.

Marknaden är ute efter stabila priser runt kanske 50–60 öre mitt på dagen. Pengar…pengar….

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
E Eje_19 skrev:
Dessutom är många paneler snötäckta på vintern. Nån centimeter släcker dom helt...
Dec, jan och feb har hittills varit i stort sett döda månader i nordligaste SE3.
Du behöver ta dej en titt på taksopen.se
Jag har en sån borste speciellt framtaget för solpaneler + ett 8 meters teleskopskaft. Har aldrig missat en enda kW tack vare den.
Skaftet kan även användas med andra tillbehör, som grensåg, fönsterskrapa, takpannerengöring m.m. Finns även möjlighet att koppla på slang för att rengöra solpanelerna.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Ingen dementerar det, vi säger, solen lyser ofta utanför botten också, väldigt ofta.
Har man sina paneler mot söder ger dom inte särskilt mycket el utanför "ankkurvan" ... utom mitt i högsommaren ...
Har man öst-västtak och paneler på båda sidor blir det en del el utanför ankkurvan på sommarhalvåret ...

Sittställning
E Eje_19 skrev:
Har man sina paneler mot söder ger dom inte särskilt mycket el utanför "ankkurvan" ... utom mitt i högsommaren ...
Har man öst-västtak och paneler på båda sidor blir det en del el utanför ankkurvan på sommarhalvåret ...
Är det högsommar nu ?

E Eje_19 skrev:
Låter svinbilligt .... Var ligger Po-landet, och var kan man köpa den??
Har den växelriktaren alla erforderliga papper som krävs för installation i svenska elnät?
Po-landet = Poland på engelska.

Skulle tro att den är tillåten att koppla in i Sverige. (Men det får man ju kolla för all del). Man köper den av Ali.

(En del kan ju ha issues med att handla hos Ali, men så är det bara att lägga på en del och köpa av någon annan. Går det också).

E Eje_19 skrev:
Är det elakt att berätta
Inte alls. Däremot meningslöst eftersom folk vet hur produktionen varierar med månaderna. Det gäller ju speciellt i den här tråden där många har solpaneler. Det får du väl nästan hålla med om.

Sittställning
E Eje_19 skrev:
Är det elakt att berätta att det där knappast gäller mellan höst- och vårdagjämningen, såvida man inte börjar jobba tidigt och har korta dagar?
Hela denna diskussionen är allt eller inget. Tror vi alla förstår att året ser olika ut beroende på årstid, nästan alla i alla fall.

De övriga månaderna jobbar mitt batteri väldigt effektivt. Räknar med att få ut väldigt mycket mer av panelerna tack vare batteriet. Cirka fyra månader för längs min solsäsong. Galet bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.