D daVinci skrev:
Det är ju för att solpanelerna producerar mycket som elen blir billig. Man måste ju förstå kausaliteten iaf lite.
Ja delvis, men imorron(må 11maj) är "ankkurvan" ytterst svag. Elen på Nordpool kostar mellan 98 och 180öre.
Vindar nånstans 0-2m/s ...

P pmd skrev:
Det inverkar antagligen, men till största delen beror nog det låga priset dagtid på låg efterfrågan. Solenergi står för 2-3 % av elproduktionen i Sverige. Mer än så under sommaren, troligen, och mindre under vintern.
Dec, jan och feb är riktigt dåliga månader för solelproduktion på våra breddgrader, så nåra 2-3% då kan man glömma ...
Våra paneler levererar ~85% av årsproduktionen på sommarhalvåret.

S
P pmd skrev:
Det inverkar antagligen, men till största delen beror nog det låga priset dagtid på låg efterfrågan.
Ingen sol imorgon. Ingen vind. Inga solceller som matar kraftnätet med gratisel.

Så går det!

Det slutgiltiga beviset!

E Eje_19 skrev:
Är det elakt att berätta att det där knappast gäller mellan höst- och vårdagjämningen, såvida man inte börjar jobba tidigt och har korta dagar?
Hahaha… nu måste du allt tagit i så du sket ner dej. :-)
Vårdagjämningen 2026 var 20 mars
Höstdagjämningen är 23 september

I september är ju produktionen jättehög och avtar fram emot början på november (SE3)
På våren börjar produktionen öka från mitten av januari om solen visar sej. Mars är en riktigt bra månad.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Är det högsommar nu ?
Med en och ½ månad till sommarsolståndet är vi rätt nära!

D daVinci skrev:
Po-landet = Poland på engelska.

Skulle tro att den är tillåten att koppla in i Sverige. (Men det får man ju kolla för all del). Man köper den av Ali.

(En del kan ju ha issues med att handla hos Ali, men så är det bara att lägga på en del och köpa av någon annan. Går det också).
Tnx! Jag handlar direkt av kineserna emellanåt, så har inga issues kring det.

Elbolaget här i bygden kräver hela manualen till växelriktaren på svenska, för att ens bry sig i att titta i den!
Tror inte en från Ali skulle godkännas här, åtminstone inte smidigt ...
Vi har en "vanlig" 15kW Huawei. (13,8kW paneler,, utrymme för nåra paneler till i morronsol)
Vill vi ha en sån av hybridmodell ser priset i Sverige, med svensk manual, ut att hamna en bit över 30kkr, på en pall vid garaget.

D daVinci skrev:
Inte alls. Däremot meningslöst eftersom folk vet hur produktionen varierar med månaderna. Det gäller ju speciellt i den här tråden där många har solpaneler. Det får du väl nästan hålla med om.
Jag har intrycket att nåra av solpanelinnehavarna här drar rena fiskehistorier. Långt ifrån de erfarenheter jag själv har, efter snart tre år med egen anläggning.

E Eje_19 skrev:
Tnx! Jag handlar direkt av kineserna emellanåt, så har inga issues kring det.

Elbolaget här i bygden kräver hela manualen till växelriktaren på svenska, för att ens bry sig i att titta i den!
Tror inte en från Ali skulle godkännas här, åtminstone inte smidigt ...
Vi har en "vanlig" 15kW Huawei. (13,8kW paneler,, utrymme för nåra paneler till i morronsol)
Vill vi ha en sån av hybridmodell ser priset i Sverige, med svensk manual, ut att hamna en bit över 30kkr, på en pall vid garaget.
Manual på svenska lär ju inte bli möjligt när man köper så.

E Eje_19 skrev:
Jag har intrycket att nåra av solpanelinnehavarna här drar rena fiskehistorier. Långt ifrån de erfarenheter jag själv har, efter snart tre år med egen anläggning.
Blir kanske ytterligheter åt båda hållen.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
P
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Snarare 15% av inhemsk förbrukning täcks av inhemsk sol mitt på dagen nu i Maj:
Ja, mer på sommaren, skrev jag ju. Andelssiffran jag nämnde gäler ett helt år.
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Räknat man med det som lagras och egenförbrukas så lär det vara över 20%.
Utbudet tycks vara större än jag trodde, men hur mycket påverkar egenförbrukningen i Sverige spotpriser hos Nordpool?

Redigerat:
P
Walle85 Walle85 skrev:
I mitt fall är det den som kopplar från nätet ifall det blir strömavbrott, samt där man kan koppla in en generator samt växelriktare och elcentralen. Den blir "hjärnan" i systemet när det kommer till att styra varifrån man tar elen.
Det verkar vara en dyr sak. Hur fördelar sig kostnaderna för dig när det gäller installationer för at möjliggöra ödrift?
Om man inte har behov av att koppla in en generator så behöver man väl inte en gateway? Borde räcka med en automatisk frånskiljare.
@Sittställning Hur ser det ut hos dig, så vi kan jämföra lite?

P
B Bruzze skrev:
Du behöver ta dej en titt på taksopen.se
Jag har en sån borste speciellt framtaget för solpaneler + ett 8 meters teleskopskaft. Har aldrig missat en enda kW tack vare den.
Tål dina solpaneler att borstarna vilar på dem?

P
S styren skrev:
Ingen sol imorgon. Ingen vind. Inga solceller som matar kraftnätet med gratisel.
Var bor du? I Mälardalen får vi solsken i morgon (2026-05-11).

P pmd skrev:
Tål dina solpaneler att borstarna vilar på dem?
Jadå. Borsten är väldigt mjuk och egentligen framtagen för att tvätta panelerna med.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S
B Bruzze skrev:
Jadå. Borsten är väldigt mjuk och egentligen framtagen för att tvätta panelerna med.
Tvätta- gör det någon nytta? Det kan ju vara både frost och ett tunnt lager snö på och ändå fungera.

S
P pmd skrev:
Var bor du? I Mälardalen får vi solsken i morgon (2026-05-11).
Blev visst lite sol här också. fm till lunch

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.