43 146 läst ·
1 704 svar
43k läst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Dec, jan och feb är riktigt dåliga månader för solelproduktion på våra breddgrader, så nåra 2-3% då kan man glömma ...P pmd skrev:
Våra paneler levererar ~85% av årsproduktionen på sommarhalvåret.
Hahaha… nu måste du allt tagit i så du sket ner dej.E Eje_19 skrev:
Vårdagjämningen 2026 var 20 mars
Höstdagjämningen är 23 september
I september är ju produktionen jättehög och avtar fram emot början på november (SE3)
På våren börjar produktionen öka från mitten av januari om solen visar sej. Mars är en riktigt bra månad.
Tnx! Jag handlar direkt av kineserna emellanåt, så har inga issues kring det.D daVinci skrev:
Elbolaget här i bygden kräver hela manualen till växelriktaren på svenska, för att ens bry sig i att titta i den!
Tror inte en från Ali skulle godkännas här, åtminstone inte smidigt ...
Vi har en "vanlig" 15kW Huawei. (13,8kW paneler,, utrymme för nåra paneler till i morronsol)
Vill vi ha en sån av hybridmodell ser priset i Sverige, med svensk manual, ut att hamna en bit över 30kkr, på en pall vid garaget.
Jag har intrycket att nåra av solpanelinnehavarna här drar rena fiskehistorier. Långt ifrån de erfarenheter jag själv har, efter snart tre år med egen anläggning.D daVinci skrev:
Manual på svenska lär ju inte bli möjligt när man köper så.E Eje_19 skrev:Tnx! Jag handlar direkt av kineserna emellanåt, så har inga issues kring det.
Elbolaget här i bygden kräver hela manualen till växelriktaren på svenska, för att ens bry sig i att titta i den!
Tror inte en från Ali skulle godkännas här, åtminstone inte smidigt ...
Vi har en "vanlig" 15kW Huawei. (13,8kW paneler,, utrymme för nåra paneler till i morronsol)
Vill vi ha en sån av hybridmodell ser priset i Sverige, med svensk manual, ut att hamna en bit över 30kkr, på en pall vid garaget.
Blir kanske ytterligheter åt båda hållen.E Eje_19 skrev:
Ja, mer på sommaren, skrev jag ju. Andelssiffran jag nämnde gäler ett helt år.Attitudeswe skrev:
Utbudet tycks vara större än jag trodde, men hur mycket påverkar egenförbrukningen i Sverige spotpriser hos Nordpool?Attitudeswe skrev:
Redigerat:
Det verkar vara en dyr sak. Hur fördelar sig kostnaderna för dig när det gäller installationer för at möjliggöra ödrift?Walle85 skrev:
Om man inte har behov av att koppla in en generator så behöver man väl inte en gateway? Borde räcka med en automatisk frånskiljare.
@Sittställning Hur ser det ut hos dig, så vi kan jämföra lite?