Sittställning
Ni som har kvartspris, skulle ni kunna dela med er av vad er snitt kWh kostnad var i januari fram till april. Då skulle jag kunna beräkna min besparing på er kWh kostnad kanske

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
försumbart när det rör så små belopp.
Jag må ju säga att vad en solcellsanläggning kostar ... det känns nog inte som "så små belopp", för en massa människor.
Du får det att låta som att du bara ser det som lite växelpengar, sånt där belopp som du hade på Cash-kortet på den tiden det fanns ...

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag byter elbolag varje år och tar de erbjudanden som har bäst "fringis". Exempelvis Eon är duktiga på att dela ut presentkort på butiker (bla Jula) och liknande. En del år har det varit noll öre påslag. I höst byter jag igen, har inte hittat det optimala erbjudandet ännu, jag tecknade mig på ett påslag om 5 öre, men jag kan fortfarande byta ut det erbjudandet om jag hittar något bättre.

Men samtidigt vill jag vara ärlig och säga att det blir svårare och svårare för varje år att få bra erbjudanden. Vi är nog för många som gör så här numera.

Men i princip alla bolag erbjuder sig direkt att ta bort den fasta avgiften och att sänka påslagen, bara man ringer till dem. Man behöver inte ens byta.

På bredbandet får jag ringa Bahnhof varje år för att bli av med ett påslag på 40 kr/mån.

Trogna kunder är de bästa för bolagen, de betalar utan att ifrågasätta...
Jag byter precis som du elleverantör varje år.

Jag använder elskling.se för att hitta bästa pris.

Jag har just nu Cheap Energy månadsmedel och jag betalar marginellt under månadsmedelspot (0,28 öre) vilket känns helt rätt.

Mars 2026, SE4.
IMG_20260526_202835.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elbruk.se
IMG_20260526_202650.jpg

Tyvärr kan jag inte behålla dom när ettårsavtalet går ut utan måste då byta till näst bästa.. vilket förra gången var Skellefteå kraft *inga påslag* ( men det var signifikant dyrare).

Redigerat:
D djac skrev:
har man inte så mycket lån är det oftast bäst att behålla dessa.
Borde det då inte vara bättre att försöka utöka bolånen, eller tänker du att de flesta har bolån med en helt optimal storlek? 🤔 Lånar man mer frigörs kapital som kan användas till något bra, kanske solceller... 😂

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag må ju säga att vad en solcellsanläggning kostar ... det känns nog inte som "så små belopp", för en massa människor.
Du får det att låta som att du bara ser det som lite växelpengar, sånt där belopp som du hade på Cash-kortet på den tiden det fanns ...
Du förvränger medvetet perspektivet från det jag sa, jag nämnde det i förhållande till fastighetens värde och jag vidhåller min uppfattning om att många hus är värda multiplar av detta, man kan tom sätta det förhållande till ett lite bättre kök, som installeras överallt, och säga att det är en liten summa.

D
Alfredo Alfredo skrev:
Borde det då inte vara bättre att försöka utöka bolånen, eller tänker du att de flesta har bolån med en helt optimal storlek? 🤔 Lånar man mer frigörs kapital som kan användas till något bra, kanske solceller... 😂
Ja, det är ett förmånligt lån, så om man inte har utnyttjat möjligheten så kanske man ska överväga att ta ett i förhållande till fastighetens värde och privatekonomisk plan, lagom stort sådant.

D
F fribygg skrev:
Är 250kr/ mån verkligen försumbart när det i går framkom att en solig majdags försäljning av el gav en tia?
Som sagt så har jag ett längre perspektiv, jag driver inte en solcellspark för att leva av inkomsterna, jag har solceller för att minska utgifterna och riskerna. Jag vet inte vad säg 12-15.000kWh är värt, så jag avhåller mig från att kvantifiera i pengar, samtidigt som jag har lyxen av fri bilkörning och lägre nätavgift.

D djac skrev:
Jag vet inte vad säg 12-15.000kWh är värt, så jag avhåller mig från att kvantifiera i pengar,
Svårt att fatta kloka ekonomiska beslut om man inte kvantifierar de ingående delarna i pengar, kan i alla fall jag tycka...

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Som sagt så har jag ett längre perspektiv, jag driver inte en solcellspark för att leva av inkomsterna, jag har solceller för att minska utgifterna och riskerna.
Ändå är det motsatsen till vad en solcellspark gör. Den ökar utgifterna till större risker än mycket annat.
D djac skrev:
Jag vet inte vad säg 12-15.000kWh är värt, så jag avhåller mig från att kvantifiera i pengar, samtidigt som jag har lyxen av fri bilkörning och lägre nätavgift.
Det finns ingen fri(gratis) bilkörning.. och nätavgiften är inte lägre förrän man fått anläggningen återbetald.

Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Ändå är det motsatsen till vad en solcellspark gör. Den ökar utgifterna till större risker än mycket annat.

Det finns ingen fri(gratis) bilkörning.. och nätavgiften är inte lägre förrän man fått anläggningen återbetald.
En värmepump värmer inte förrän den är återbetald heller?

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
En värmepump värmer inte förrän den är återbetald heller?
Jorå, men den värmer inte för 0öre kilowatten utan har ju givetvis en kapital kostnad (tillskillnad från dina solceller?)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sittställning
F fribygg skrev:
Jorå, men den värmer inte för 0öre kilowatten utan har ju givetvis en kapital kostnad (tillskillnad från dina solceller?)
Absolut, men det är ju samma sak där. Man byter en engångsinvestering mot ett löpande lägre kassaflöde ut från hushållet.

Det betyder inte att elen är magiskt gratis, men det betyder heller inte att nyttan är noll fram till återbetalningsdagen.

Om en investering sänker mina löpande elkostnader, minskar behovet av större säkring och gör ekonomin mer förutsägbar så har den ett värde redan under tiden den återbetalas.
(Lägg nu några minuter och läs igenom tråden, jag har varit väldigt transparent)

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
0öre.
0 öre som elen kostar från dina solceller enligt dina egna uppgifter är vad jag kallar "magiskt gratis"..

Sittställning
F fribygg skrev:
0 öre som elen kostar från dina solceller enligt dina egna uppgifter är vad jag kallar "magiskt gratis"..
(Läs, sluta dryga dig)

Ni som har kvartspris, skulle ni kunna dela med er av vad er snitt kWh kostnad var i januari fram till april. Då skulle jag kunna beräkna min besparing på er kWh kostnad kanske
Jag skulle kunna göra det till helgen, hinner inte nu.

Jag hade dock kalkylarken för 2023 i telefonen. Där betalade jag runt 60% av månadsmedelpriset (vilket alltid är klart lägre än ett månadsprisabonnemang, här jämför jag med det rena aritmetiska månadsmedelpriset) på sommarhalvåret (bäst var september där jag bara betalade 45% av månadsmedelpriset från Nordpool). På vintern det pret låg jag i snitt runt 75% av månadsmedelpriset.

Jag gissar att jag ligger ännu bättre till numera då vi har en till elbil och det sänker det viktade medelpriset jag betalar, både på sommar och vinter.

Jag behöver göra nya kalkykark då jag inte har färdiga för kvartspriserna. Jag hade egentligen tänkt göra en programvara för ändamålet, så jag ber väl en AI hjälpa mig med det i helgen.

Och bara för att förtydliga, detta är jämförelse av priserna utan överföring och energiskatt.

Edit: priserna ovan var innan badtunnan också så även denna bör sänka medelpriset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.