35 516 läst ·
1 473 svar
36k läst
1,5k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Blir inte det lite svårt när elförbrukningen är som störst; på vinterhalvåret och solen inte är uppe speciellt länge och står lågt på himlen…H he-peter skrev:
Då har väl de flesta typ 80% av elförbrukningen?
Elbilar står väl inte hemma på dagtid heller, såvida man inte jobbar på nätterna…
Märks att du kämpar hårt för att vara negativ.Nissens skrev:
Tidigare i tråden etablera man att det går att styra sin förbrukning. Det i kombination med solceller gör att egen förbrukning ökar. Lägg på batteri och egen förbrukning maximeras beroende på batteri storlek.
Man kan ladda bilen på solel då solen ofta lyser efte kl 16. Annars kan man "ladda för tillgodo" för det man säljer.
Själv har vi 2 bilar och kan planera ladd av bil soliga dagar = gratis el i bilen.
Genom solcell och batteri kan man jobba mycket smartare än att vara begränsad till att enbart styra last till vissa timmar.
4k vinst hittils i år för min del, tåls att upprepas.
Nej, det är fakta. Mitt värmesystem är avstängt det mesta av sommarhalvåret. Har du igång ditt då?Sittställning skrev:
Absolut, men det är kanske inte många som har igång värmesystemet på sommarhalvåret när solcellerna ger kräm? Eller gör du det?Sittställning skrev:
Jo, men man får ha en rätt grym solpanelanläggning om den skall hinna ladda upp elbilen på den stunden..Sittställning skrev:
Där ser man. Hur många kWh tror du att du hinner fylla på? 😊Sittställning skrev:
Solpaneler ger ingen gratis el de första 15 åren.. den är dyrare än köpt el då.
Om man tycker att det är värt pengarna. Det är billigare med köpt el, speciellt om man har batterier, som någon visade tidigare.Sittställning skrev:
Så länge du inte visat din kalkyl så är det inte trovärdigt. Sannolikt har du dyrare el än de som köper den.Sittställning skrev:
Själv har jag helt gratis el resten av livet på riktigt, men då pga helt andra typer av investeringar. 😊
Redigerat:
En sak som ökar bekvämligheten på sommaren som kan dra mycket el är en AC. När det är soligt blir det ofta varmt, då vill man köra AC. När det är mulet är det inte lika varmt och inte lika mycket behov av AC.
Värma en pool eller badtunna har man behov av även på soliga dagar.
Ladda elbilen, laga mat, tvätta, etc är oftast också något man gör mars till oktober.
Finns en hel del behov som inte är uppvärmning där solel kan ge en minskad utgift till både elhandelsbolaget och elnätsbolaget.
Värma en pool eller badtunna har man behov av även på soliga dagar.
Ladda elbilen, laga mat, tvätta, etc är oftast också något man gör mars till oktober.
Finns en hel del behov som inte är uppvärmning där solel kan ge en minskad utgift till både elhandelsbolaget och elnätsbolaget.
Hej Nissen!Nissens skrev:
Tack för Din fråga. Planerar att köpa solceller, och evtl batteri?
I så fall är det bäst att skriva vilket väderstreck du planerar har cellerna och lite om vilka energetiska förhållande ditt hus har. Annars blir det svårt att svara på dina frågor.
Tack!
Solpanelerna är avbetalda på 5 år, vilket redan inträffat. = Gratis el från dom.Nissens skrev:
Nej, det är fakta. Mitt värmesystem är avstängt det mesta av sommarhalvåret. Har du igång ditt då?
Absolut, men det är kanske inte många som har igång värmesystemet på sommarhalvåret när solcellerna ger kräm? Eller gör du det?
Jo, men man får ha en rätt grym solpanelanläggning om den skall hinna ladda upp elbilen på den stunden..
Där ser man. Hur många kWh tror du att du hinner fylla på? 😊
Solpaneler ger ingen gratis el de första 15 åren.. den är dyrare än köpt el då.
Om man tycker att det är värt pengarna. Det är billigare med köpt el, speciellt om man har batterier, som någon visade tidigare.
Så länge du inte visat din kalkyl så är det inte trovärdigt. Sannolikt har du dyrare el än de som köper den.
Själv har jag helt gratis el resten av livet på riktigt, men då pga helt andra typer av investeringar. 😊
Eftersom vi kör mellan 2-6 mil om dagen = så behövs inte särskilt många kw för att fylla på. Samtidigt behöver man inte ladda bilen varje dag.
Vet inte vart du fått 15 år ifrån? Har du koll på vad jag tjänat in på mina paneler dom senaste 5 åren? Det är rätt mycket pengar kan jag berätta.
Värmesystem är på i den meningen att jag kyler huset, samt värmepump i tvättstugan som torkar tvätt.
Jag lever väldigt bekvämt och då billigt tack vare batteri.
Jag har visat min kalkyl och den finns att läsa bland trådarna här på forumet. Du däremot och bara snackat massa skit och aldrig backat upp dina påståenden.
Tåls att upprepas, 4000kr vinst i år tackvare batter+solcell. Snabba på du ligger på minus
Ditt exempel vs 5 år i globalfonder senaste 5 åren, då är inte dippen på börsen från nuvarande år med för att göra det lite mer rättvist.Sittställning skrev:
Solpanelerna är avbetalda på 5 år, vilket redan inträffat. = Gratis el från dom.
Eftersom vi kör mellan 2-6 mil om dagen = så behövs inte särskilt många kw för att fylla på. Samtidigt behöver man inte ladda bilen varje dag.
Vet inte vart du fått 15 år ifrån? Har du koll på vad jag tjänat in på mina paneler dom senaste 5 åren? Det är rätt mycket pengar kan jag berätta.
Värmesystem är på i den meningen att jag kyler huset, samt värmepump i tvättstugan som torkar tvätt.
Jag lever väldigt bekvämt och då billigt tack vare batteri.
Jag har visat min kalkyl och den finns att läsa bland trådarna här på forumet. Du däremot och bara snackat massa skit och aldrig backat upp dina påståenden.
Tåls att upprepas, 4000kr vinst i år tackvare batter+solcell. Snabba på du ligger på minus![]()
Notera att detta antar att man tar ut pengar från börsen för att täcka elräkningen varje månad och ditt påstående att du betalat av allt till 100% på fem år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan tillägga att under dessa förutsättningar så spelar investeringssumman ingen roll för hur kurvorna på grafen blir.
Ju högre investeringssumma från start är, med antagandet att allt är avbetalt på 5 år, blir det mer och mer fördel i rena kronor till solcellerna. Men som sagt, allt förutsätter att det är 100% avbetalt på 5 år.
Ju högre investeringssumma från start är, med antagandet att allt är avbetalt på 5 år, blir det mer och mer fördel i rena kronor till solcellerna. Men som sagt, allt förutsätter att det är 100% avbetalt på 5 år.
Och för att chippa in, dela din privatekonomiska situation, hur ser dina kostnader ut, vad har du för intressen, saker du vill göra framöver, hur gammal är du, när vill du göra dessa, vad tjänar du, hur länge vill du arbeta, hur mycket kapital har du, hur mycket pension har du samlat ihop, hur är familjeförhållanden, avser du att lämna något till eventuell partner/barn?H he-peter skrev:
Börja där så följer vi upp med frågor efterhand.
Det är ganska mycket man slipper betala när man kan öka din egen förbrukning.
Dom senaste 5 åren har vi fått 60öre i reduktion, vilket blir några tusenlappar om året för såld el dessutom.
Ångrar inte sekund att jag investerare i detta. Detta kombinerat med räntefria lån är ju guld läge. Har sett att vissa erbjuder det.
Dom senaste 5 åren har vi fått 60öre i reduktion, vilket blir några tusenlappar om året för såld el dessutom.
Ångrar inte sekund att jag investerare i detta. Detta kombinerat med räntefria lån är ju guld läge. Har sett att vissa erbjuder det.
Redigerat:
Inget av det påverkar olönsamheten i solpaneler/batterier.D djac skrev:Och för att chippa in, dela din privatekonomiska situation, hur ser dina kostnader ut, vad har du för intressen, saker du vill göra framöver, hur gammal är du, när vill du göra dessa, vad tjänar du, hur länge vill du arbeta, hur mycket kapital har du, hur mycket pension har du samlat ihop, hur är familjeförhållanden, avser du att lämna något till eventuell partner/barn?
Börja där så följer vi upp med frågor efterhand.
60 öringen är borta och lönsamheten var tveksam även när den fanns.Sittställning skrev:
Det är ganska mycket man slipper betala när man kan öka din egen förbrukning.
Roligt att du är nöjd med att ha lagt ner pengarna på anläggningen, då var det ju rätt för dig.
För mig som tänker mer på ekonomisk lönsamhet är det en helt annan sak. 😊
Du säger att lönsamheten är tveksam, men du visar inga siffror.Nissens skrev:
Om vi tar ett exempel
Egenförbrukning värderas inte till spot, utan till vad man slipper betala:
≈ 1,2–1,5 kr/kWh (el + skatt + nät + moms)
Säg 3 000 kWh/år egenförbrukning
→ ~4 000 kr/år
Såld el (utan 60-öring):
≈ 0,5–0,7 kr/kWh
Med 60-öring historiskt:
≈ ~1,1–1,3 kr/kWh
Det är alltså inga extrema antaganden, utan ganska normala nivåer.
Så om du menar att lönsamheten är tveksam, vad är det du räknar på då?
Vilket kWh-värde använder du för egenförbrukning och vilken produktion utgår du ifrån?
60 öring är borta, varför jag ersatt den med batteri och det visar sig hämta hem pengarna jäkligt fort. Men du måste ta med din i beräkningen för historisk lönsamhet. Bara den har gett mig 20 000kr genom åren