43 141 läst ·
1 704 svar
43k läst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
pacman42 skrev:
Eftersom jag inte har solpaneler så måste jag ta en offert som inkluderar dessa också. Jag kan ju gissa att de saltar priset på batteriet och sockrar priset på panelerna för att maximera bidragen...
...ännu ett exempel på varför man inte skall ha bidrag på detta!
Priset för allt installerat och klart är 122 kkr med 16 paneler.
Låååångt tillbaka i tråden frågade jag min installatör vad det hade kostade med en anläggning min. Ca 140k med 10kw solpaneler och 38kwh batteri svarade dom. Sen beror det väl på förutsättningar - efter grönt. Jag bor i se4.
Passa på och köp, nissens skattepengar går till gröntbidrag. Nissens bidrar gärna 🩷
Det låter som att du bett om offert på exakt samma som jag, deras paket med sex paneler (2,82 kWp) och sen kunde man välja lite olika batteristorlekar? Det som var designat för folk som ville ha batteri?pacman42 skrev:
Eftersom jag inte har solpaneler så måste jag ta en offert som inkluderar dessa också. Jag kan ju gissa att de saltar priset på batteriet och sockrar priset på panelerna för att maximera bidragen...
...ännu ett exempel på varför man inte skall ha bidrag på detta!
Priset för allt installerat och klart är 122 kkr med 16 paneler.
Jag känner igen dina siffror. Jag har bett om offerter på riktiga solcellsanläggningar istället med olika batteristorlekar. På dem verkar det istället kosta ca 2500 kr/kWh vilket är mer skäligt. Största problemet för mig är att ingen förutom sveasolar verkar vilja offerera solceller utan batteri när jag ber om det vilket gör det svårt att räkna på om batteriet verkligen är lönsamt eller ej.
Nån för gärna rätta mig om jag har fel, men jag har fattat det så att växelriktarna behöver en viss grundspänning (startup voltage i databladet) för att starta upp. SAJ-växelriktaren som Svea Solar offererar har 180V startspänning. Under det får du ingen ström ut från panelerna. Bara sex paneler är lite på gränsen för mig som har öst eller väst-tak om det inte är väldigt soligt. Ju fler paneler på samma sträng, desto mindre solinstrålning krävs för att nå startspänningen. Men Svea Solars offert gick inte öka på antalet paneler i, däremot kan de ge dig en offert på en mer anpassad anläggning. Så som lockvara funkade erbjudandet 
Sigenergy verkar som jämförelse ha 50V startspänning i sin växelriktare.
Min verkar också ha 180. Det stämmer säkert att dyrare har bättre range1 130m2 skrev:Nån för gärna rätta mig om jag har fel, men jag har fattat det så att växelriktarna behöver en viss grundspänning (startup voltage i databladet) för att starta upp. SAJ-växelriktaren som Svea Solar offererar har 180V startspänning. Under det får du ingen ström ut från panelerna. Bara sex paneler är lite på gränsen för mig som har öst eller väst-tak om det inte är väldigt soligt. Ju fler paneler på samma sträng, desto mindre solinstrålning krävs för att nå startspänningen. Men Svea Solars offert gick inte öka på antalet paneler i, däremot kan de ge dig en offert på en mer anpassad anläggning. Så som lockvara funkade erbjudandet
8000 laddcykler indikerar att man använder ganska nya battericeller. Men har ett påslag på 500% för försäljningskostnader och garantier. Låter lite mycket.pacman42 skrev:
Då kan man istället köpa 6 ggr så mycket batterier och blir det problem med något så kastar man det.
Jag kollade upp min offert och det jag får för 122 kkr är detta:1 130m2 skrev:Det låter som att du bett om offert på exakt samma som jag, deras paket med sex paneler (2,82 kWp) och sen kunde man välja lite olika batteristorlekar? Det som var designat för folk som ville ha batteri?
Jag känner igen dina siffror. Jag har bett om offerter på riktiga solcellsanläggningar istället med olika batteristorlekar. På dem verkar det istället kosta ca 2500 kr/kWh vilket är mer skäligt. Största problemet för mig är att ingen förutom sveasolar verkar vilja offerera solceller utan batteri när jag ber om det vilket gör det svårt att räkna på om batteriet verkligen är lönsamt eller ej.
Då hävdar de att batteriet kostar 90000 kr efter grönt bidrag.
16 paneler kan man säkert få för under 10000 kr.
Jag grävde i vad batteri och växelriktare kostar och hittade att det går för 37600 kr:D daVinci skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så vad är det egentligen som Svea Solar skall ha betalt för?
Detta känns klockrent som lurendrejeri och bidragsmjölkning av den högre skolan.
Jag räknade lite snabbt på vad jag kan bygga en anläggning för om jag skulle byta tak och låta min kompis som är elektriker ta bygget på sin firma (han har satt upp flera anläggningar tidigare). En snabb kalkyl hamnar på att det blir över 50000 billigare. Så jag skulle då kunna få en anläggning för 70000 kr, inklusive 15 kWh batteri. Jag har då räknat utan grönt bidrag.Om han skulle göra det från grunden på sin firma utan bidrag så skulle han inte hamna över de 122 kkr som offerten ligger på.
Hur mycket pengar skall dessa firmorna ha för att mjölka staten på pengar egentligen?
Jag borde egentligen anmäla dem för bidragsfusk...
Jepp, alla dom stora tycker jag tenderar att göra såhär. Stor organisation som ska ha feta löner.pacman42 skrev:
Jag kollade upp min offert och det jag får för 122 kkr är detta:
[bild]
Då hävdar de att batteriet kostar 90000 kr efter grönt bidrag.
16 paneler kan man säkert få för under 10000 kr.
Jag grävde i vad batteri och växelriktare kostar och hittade att det går för 37600 kr:
[bild]
Så vad är det egentligen som Svea Solar skall ha betalt för?
Detta känns klockrent som lurendrejeri och bidragsmjölkning av den högre skolan.
Jag räknade lite snabbt på vad jag kan bygga en anläggning för om jag skulle byta tak och låta min kompis som är elektriker ta bygget på sin firma (han har satt upp flera anläggningar tidigare). En snabb kalkyl hamnar på att det blir över 50000 billigare. Så jag skulle då kunna få en anläggning för 70000 kr, inklusive 15 kWh batteri. Jag har då räknat utan grönt bidrag.Om han skulle göra det från grunden på sin firma utan bidrag så skulle han inte hamna över de 122 kkr som offerten ligger på.
Hur mycket pengar skall dessa firmorna ha för att mjölka staten på pengar egentligen?
Jag borde egentligen anmäla dem för bidragsfusk...
Om du bor i skåne området kan ha rekommendera en installatör.
Du betalar väl för montering av panelerna också. Och att någon ordnar att det sker.pacman42 skrev:
Dom tar bland annat betalt för att ordna allt. Och för att skicka ut offerter och ringa folk som i slutändan tackar nej.pacman42 skrev:
Lurendrejeri skulle jag inte säga. Gör företaget några fantastiska vinster? Knappast.pacman42 skrev:
Det vi ser här är mer vilka kostnader det finns i Sverige.
Ja, men då gör du en del arbetstimmar själv. Och så har du letat rätt på en elektrikerfirma som går med på att göra ett visst jobb.pacman42 skrev:
Sådana saker ordnas inte av sig självt.
--------------
Jag tvivlar på att det priset stämmer. Ser att tom på Alibaba vill man ha betydligt mer.
Redigerat:
Nu glömde du att de måste bygga upp förutsättningarna för sina fiskehistorier. De är rätt underhållande i slutändan. 😊D daVinci skrev:Du betalar väl för montering av panelerna också. Och att någon ordnar att det sker.
Dom tar bland annat betalt för att ordna allt. Och för att skicka ut offerter och ringa folk som i slutändan tackar nej.
Lurendrejeri skulle jag inte säga. Gör företaget några fantastiska vinster? Knappast.
Det vi ser här är mer vilka kostnader det finns i Sverige.
Ja, men då gör du en del arbetstimmar själv. Och så har du letat rätt på en elektrikerfirma som går med på att göra ett visst jobb.
Sådana saker ordnas inte av sig självt.
6 paneler skulle jag kunna tänka mig, men då utan växelriktare utan bara med rent direktverkande likström till elpatroner (VV och Badtunna).J JohanLun skrev:
Och den kommentaren förstår jag inte.D djac skrev:
Men om jag skall gissa, menar du det faktum att jag räknade mot 8000 cykler så har jag förklarat det i ett senare tillägg. Jag förklarade också att batteriet inte klarar mer än 80% efter denna tid och att man därför bör räkna ned antalet kWh i batteriet med 10% över denna tid. Dessutom tillkommer energiförlusterna, men de är i praktiken bara relevanta om man laddar med el rån nätet på vintern.
Jag har även i senare inlägg skrivit att kostnaden för batteriet är väldigt hög och att det luktar bidragsmjölkning.
6 paneler a 450W ger väl en årsproduktion på ca 2700 kWh. Sedan är det din sak att avgöra om det är en bra ide eller inte.J JohanLun skrev:
Kikade lite snabbt och även om man tar ganska dyra batterier så kommer man inte riktigt upp i dina siffror, då räknar jag efter bidrag, men eftersom nätavgifter och skatter är så höga så är det inget problem så länge man laddar med solel.pacman42 skrev:
Och den kommentaren förstår jag inte.
Men om jag skall gissa, menar du det faktum att jag räknade mot 8000 cykler så har jag förklarat det i ett senare tillägg. Jag förklarade också att batteriet inte klarar mer än 80% efter denna tid och att man därför bör räkna ned antalet kWh i batteriet med 10% över denna tid. Dessutom tillkommer energiförlusterna, men de är i praktiken bara relevanta om man laddar med el rån nätet på vintern.
Jag har även i senare inlägg skrivit att kostnaden för batteriet är väldigt hög och att det luktar bidragsmjölkning.