43 134 läst ·
1 704 svar
43k läst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Och som jag skrev så verkar de två säljare som har ringt mig hållit på med bidragsmjölkning. De har troligen lagt alla kostnader för elektriker på solpanelssidan på batteriets kostnader istället.D djac skrev:
OM jag skulle installera paneler och batterier så lär det bli att jag agerar projektledare själv och koordinerar med byggfirma för takbyte. Det finns rejält mycket pengar att tjäna där.
I tidigare offerter som jag tagit in för solpaneler så har bara ställning kostat 10000kr, grannens byggfirma fixar det klart billigare än så åt mig. För 10000 så har jag själv köpt och monterat en ställning till jobbet.
Ok, så du skarvade om batteri då eller?pacman42 skrev:
Och som jag skrev så verkar de två säljare som har ringt mig hållit på med bidragsmjölkning. De har troligen lagt alla kostnader för elektriker på solpanelssidan på batteriets kostnader istället.
OM jag skulle installera paneler och batterier så lär det bli att jag agerar projektledare själv och koordinerar med byggfirma för takbyte. Det finns rejält mycket pengar att tjäna där.
I tidigare offerter som jag tagit in för solpaneler så har bara ställning kostat 10000kr, grannens byggfirma fixar det klart billigare än så åt mig. För 10000 så har jag själv köpt och monterat en ställning till jobbet.
Man kan hitta det batteriet med samma storlek för 65k på nätet. https://batterilager.nu/products/sa...SGR0aIDVWLD-sZebZqjyu5A9ohvYkTShoCWw4QAvD_BwED djac skrev:
Och givet att offerten tog 90k så lägger man på 25k för installation och försäljningskostnader.
Ok, så i värsta fall är det 65000/15 * 8000=54 öre/kWh, antar jag, så med ständiga nollpriser på el så återbetalar man det under garantitiden och ett år som i år kan räknas som tre eller fyra år då.D daVinci skrev:
Sen kommer de ju sannolikt hålla längre, som mycket annat man har som håller efter garantitiden.
Jag har just nu tre hembatteriofferter liggande med betydligt lägre priser.pacman42 skrev:
Totalkostnad inkl material, installation och uppstart med lämpliga appar.
(Vxl-riktaren måste bytas ut då den vi har inte hanterar batteri!)
Pylontech 15.36 kWh BAT (Force-H3 x3)
Solis 15 kW VR (S6-EH3P15K-H-EU)
54 000:- efter grönt avdrag 50 000:- (En fastighetsägare)
49 100:- efter grönt avdrag 48 110:- (En fastighetsägare)
Dessutom en med semi solid state batteri
Raymond 10,8 kWh
Samma Solis vxl-riktare som i övriga
47 530:- efter grönt avdrag 46 540:- (En fastighetsägare)
Finns ~13,8kW paneler på taket.
Solis 15kW o större har ingång för elverk, om det nån gång skulle behövas ödrift.
Hur mycket annat som saknas för detta vet jag inte...
Men jag måste ta in offerter med solpaneler om jag skall få grönt avdrag. Det är därför jag konstaterar att man skimmar staten på bidragpengar eftersom det uppenbarligen går att få batterierna billigare om man redan har solpanelerna och bara köper batteriet. Svea Solar ville inte ens sälja enbart solpanelsanläggning till mig. Ytterligare ett varningstecken...E Eje_19 skrev:Jag har just nu tre hembatteriofferter liggande med betydligt lägre priser.
Totalkostnad inkl material, installation och uppstart med lämpliga appar.
(Vxl-riktaren måste bytas ut då den vi har inte hanterar batteri!)
54 000:- efter grönt avdrag 50 000:- (En fastighetsägare)
49 100:- efter grönt avdrag 48 110:- (En fastighetsägare)
Dessutom en med semi solid state batteri
Raymond 10,8 kWh
Samma Solis vxl-riktare som i övriga
47 530:- efter grönt avdrag 46 540:- (En fastighetsägare)
Finns ~13,8kW paneler på taket.
Solis 15kW o större har ingång för elverk, om det nån gång skulle behövas ödrift.
Hur mycket annat som saknas för detta vet jag inte...
Eller bara att man är seriös*, man ska ha batteri till sina solceller, det är bästa lösningen och det är ganska vanligt att företag bara säljer det de tycker är bra för sina kunder.pacman42 skrev:
Men jag måste ta in offerter med solpaneler om jag skall få grönt avdrag. Det är därför jag konstaterar att man skimmar staten på bidragpengar eftersom det uppenbarligen går att få batterierna billigare om man redan har solpanelerna och bara köper batteriet. Svea Solar ville inte ens sälja enbart solpanelsanläggning till mig. Ytterligare ett varningstecken...
*nu vet jag att det finns åsikter om Svea solar, som jag inte själv har haft att göra med.
Redigerat:
Det är ju löjligt lite, då elen väl sommartid väl kan beräknas kosta nån krona per kWh... Men, hela nyttan kanske är att undvika topparna, att batteriet är det som ska tjäna in pengarna, Det som egentligen säljs är altså batteriet, med solceller för att uppfylla villkoren för birdag? Jag tror det var Svea Solar som jag klickade på länken till och jag hittade inga detaljerade uppgifter på återbetalningstid. Troligen för att det är svårt att räkna hem? Men, jag har inte letat så länge på sidan heller, så troligen finns det väl där...D daVinci skrev:
De hävdar 7 år till mig (6,9 om man skall vara noggrann). Jag förstår inte alls hur detta går ihop utifrån de siffror jag har tillgång till.J JohanLun skrev:Det är ju löjligt lite, då elen väl sommartid väl kan beräknas kosta nån krona per kWh... Men, hela nyttan kanske är att undvika topparna, att batteriet är det som ska tjäna in pengarna, Det som egentligen säljs är altså batteriet, med solceller för att uppfylla villkoren för birdag? Jag tror det var Svea Solar som jag klickade på länken till och jag hittade inga detaljerade uppgifter på återbetalningstid. Troligen för att det är svårt att räkna hem? Men, jag har inte letat så länge på sidan heller, så troligen finns det väl där...
Jag antar att hela vinsten ska komma av att undvika att köpa el de allra dyraste timmarna samt effektavgift? Dvs att nyttja batterierna, inte köpa mindre el toatlt sett... Men det är ju svårt veta både regler med effektavgifter och hur priserna kommer se ut framåt. Ju fler som skaffar solceller och batterier, destå mindre variation borde vi få på priserna. Om alla andra har batterier så lär ju priserna jämnas ut totalt sett?pacman42 skrev:
Hur stora förluster är det att lagra och sen skicka ut? Om skillnaden för bara "hårdvaran" måste vara 1kr/kWh så borde det vara dagar där priserna går tex mellan 1-3 kr, då kan man tjäna 1 kr på de kwh man flyttar. Om man kan göra 2 sådana flyttar per dag och verkligen nyttjar hela batteriet (jag antar så inte alltid är fallet) så sparar man 20 spänn. Givetvis kan elpriset vara 5 eller 10 kr, men det är rätt sällan...
Att undvika att ladda varmvatten när elen kostar 5kr/kwh är i princip gratis och borde ha en liknande potential?
Jag har med hjälp av AI gjort en beräkning på den offerten som jag fått som skulle bära sig på 6,9 år. Med den offerten som grund har AIn räknat ut kopplingen mellan solproduktion och elpris under 2025 och jag hamnade då på en återbetalningstid på anläggningen på över 33 år. Jag justerade detta för ett elpris som är 30 öre högre och kom ned till 27 år. Genom att också lägga in arbitrage på vintern så kom jag ned till 19,7 år (denna beräkning var nog en aning optimistisk dock).J JohanLun skrev:Jag antar att hela vinsten ska komma av att undvika att köpa el de allra dyraste timmarna samt effektavgift? Dvs att nyttja batterierna, inte köpa mindre el toatlt sett... Men det är ju svårt veta både regler med effektavgifter och hur priserna kommer se ut framåt. Ju fler som skaffar solceller och batterier, destå mindre variation borde vi få på priserna. Om alla andra har batterier så lär ju priserna jämnas ut totalt sett?
Hur stora förluster är det att lagra och sen skicka ut? Om skillnaden för bara "hårdvaran" måste vara 1kr/kWh så borde det vara dagar där priserna går tex mellan 1-3 kr, då kan man tjäna 1 kr på de kwh man flyttar. Om man kan göra 2 sådana flyttar per dag och verkligen nyttjar hela batteriet (jag antar så inte alltid är fallet) så sparar man 20 spänn. Givetvis kan elpriset vara 5 eller 10 kr, men det är rätt sällan...
Att undvika att ladda varmvatten när elen kostar 5kr/kwh är i princip gratis och borde ha en liknande potential?
I dessa beräkningar använde jag 50 öre/kWh som batterikostnad - för att kompensera för kostnadöverflyttningen som Svea Solar gjorde till batteriet.
Det spelar ingen roll hur jag än vrider och vänder på siffrorna. I SE3 är solpaneler och batteri en riktigt dålig affär om man inte kan fixa installationen sjukt mycket billigare än i offerterna jag får för paneler och batteri.