35 495 läst ·
1 473 svar
35k läst
1,5k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Jag titta och räknar på ett batteri med jämna mellanrum.E Eje_19 skrev:Jag klagar inte alls på produktion! Den är vi absolut nöjda med. Den har hittills varit i linje med datorberäkningarna som gjordes innan uppsättningen.
Men jag ogillar ankkurvan ... även om jag f n är maktlös i frågan ...
Av de nätt 12 000kWh anläggningen ger, lyckas vi bara använda ca 3 000kWh själva, resten, ~9 000kWh hamnar i elnätet, för vanligtvis väldigt låg ersättning.
Har kikat på batterier, men hittills har ingen säljare lyckats övertyga mig om att det är en bra affär ...
Det är väldigt tajt med att ett batteri räknar sig för oss. Kom fram till att vi tjänar ca 1.500 kr per år på ett litet batteri om vi skriver av det på 5 år. Så inga pengar som gör en skillnad.
Jag har då även tittat på ett större (20 kwh plus), men vi tycker det binder för mycket pengar och vi har andra drömmar i den fasen av livet vi befinner oss i.
Så för oss lutar det mot ett mindre batteri som täcker kvällens matlagning och lite värme på natten mars/april (LLVP)
Det är mer ett beslut för mer komfort och inte för "bäst ekonomi".
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 564 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 564 inlägg
Så här ser min solelsproduktion ut senaste året:
Månad kWh
jan 0,00
feb 0,00
mars 0,00
apr 0,00
maj 0,00
juni 0,00
juli 0,00
aug 0,00
sep 0,000000042 (testade gammal solcellsminiräknare)
okt 0,00
nov 0,00
dec 0,00
Tot (avrundat) 0,00
Månad kWh
jan 0,00
feb 0,00
mars 0,00
apr 0,00
maj 0,00
juni 0,00
juli 0,00
aug 0,00
sep 0,000000042 (testade gammal solcellsminiräknare)
okt 0,00
nov 0,00
dec 0,00
Tot (avrundat) 0,00
September kan inte ge så mycket el, du har väl läst tråden ?Magnus E K skrev:
Jag syftar på vad de olika komponenterna kostade som du behövde köpa för att få till ödrift för ditt system. Totalpris, inkl. installation, per komponent.Walle85 skrev:
Inte jag heller. 🙂Walle85 skrev:
Det blir till att plugga på lite om det blir aktuellt med ödrift …
Det är nog lite individuellt, vissa lösningar har ganska bra stöd för detta och då krävs det mindre, jag titta vid något tillfälle på vad som skulle krävas för mig och det var alldeles för mycket, tyvärr.P pmd skrev:
Ja, det är därför man behöver en separat frånskiljare för ödrift eftersom man då vill att växelriktaren ska fortsätta att leverera ström till huset om elnätet blir strömlöst.E Eje_19 skrev:
Jag har aldrig försökt borsta av snö från solpanelerna, men jag har en trädgårdspaviljong med nån sorts plexiglastak. Tillverkaren (IKEA, tyvärr …) rekommenderar att man demonterar hälften av takskivorna inför vintern för att de inte ska knäckas av snölast. F*n heller att jag gör det! Det var ett helvete att få dem på platsE Eje_19 skrev:
Alltså "skottar" jag av snön när den börjar bli tung. Det syns tydligt att de böjer sig av snötyngden så det är nog ingen bra idé att låta snön ligga kvar.
Besvärligast är att få bort snö som delvis smält och frusit igen. Man får skrapa med snörakan vilket jag tycker ser lite för våldsamt ut för solpaneler.
Det var en gateway, ett jordspett, grov kopparkabel från gateway till jordspettet, en nätverkskabel mellan gateway och växelriktare, elkabeln mellan gateway och växelriktare, några kabelklammer, plugg, buntband och fogmassa för hålet som borrades för kopparkabeln.P pmd skrev:
Eventuellt att vi bytte en säkring för att anpassa avsäkringen mot elcentralen också, men minns inte riktigt om den kom med gateway eller inte.
Större verktyg som användes var borrhammare med borr, skruvdragare, samt en bilningsmaskin (heter det så?) för att trycka ner tre meter jordspett i backen.
Allt som allt tog det en knapp arbetsdag för installationen inkluderat alla moment, montering, koppling, kontrollmäta, installera via appen samt test av ö-drift.
Jag har inte någon specificering ner på komponentnivå, inget jag har bett om eller känner behov av att få.
Produkter som diskuteras: "kabelklammer"
Kabelklammer 36 1MLE Rapid
Optimal fästning av lågvoltskablar
114 kr inkl moms
Läs mer
Min mor hade detta problemet på sin inglasning. Ett par extra tvärgående reglar och det problemet var löst...P pmd skrev:Jag har aldrig försökt borsta av snö från solpanelerna, men jag har en trädgårdspaviljong med nån sorts plexiglastak. Tillverkaren (IKEA, tyvärr …) rekommenderar att man demonterar hälften av takskivorna inför vintern för att de inte ska knäckas av snölast. F*n heller att jag gör det! Det var ett helvete att få dem på plats
Alltså "skottar" jag av snön när den börjar bli tung. Det syns tydligt att de böjer sig av snötyngden så det är nog ingen bra idé att låta snön ligga kvar.
Besvärligast är att få bort snö som delvis smält och frusit igen. Man får skrapa med snörakan vilket jag tycker ser lite för våldsamt ut för solpaneler.
Detta låter helt realistiskt. Stor skillnad mot alla dessa fiskehistorier som hållit tråden varm länge. 😊E Eje_19 skrev:;-) Nädå, brallerna klarade sig! Mellan höst- och vårdagjämning var inte avsett som ett precist mått.
Jag tog faktiskt i lite, men tycker inte jag har särskilt fel.
3-4 dar efter höstdagjämningen i höstas, var faktiskt riktigt bra solproduktionsdagar, med i närheten av 50kWh/dag!
Så här såg våran elproduktion ut mellan senaste höst- och vårdagjämning:
September 2025, efter den 23:e = 260kWh
Oktober 2025 = 540kWh
November 2025 = 84kWh
December 2025 = 22kWh (November och december var praktiskt taget snöfria här.)
I början av januari kom "Anna" och med henne ett par decimeter, delvis blötsnö.
(Jag är lite för lat för att skotta av 70m2 solpaneler, när en månadsproduktion kan röra sig om kanske 25kWh, eller ett genomsnitt på mindre än 1kWh/dag. Dessutom finns risken att skada nån panel när det ligger ett skapligt snötäcke på dom.)
Januari 2026 = 6kWh
Februari 2026 = 60kWh (varav 34kWh den 28 när snön precis hasat av panelerna)
Mars 2026 = 597kWh fram till o m den tjugonde.
Producerat totalt mellan höst- och vårdagjämning, "vinterhalvåret" = 972kWh
Utan att ha kollat siffrorna säger mig minnet att nästan alla kWh gått åt i huset.
Här skulle det alltså INTE vara möjligt att ladda en elbil "nästan gratis" med solel från egna paneler under "vinterhalvåret".
Vi håller till i norra Gästrikland, ungefär en halvmil på fel sida om gränsen till SE2
13,8kW anläggning, 35paneler på 27graders villatak i ~sydväst.
Bruzze! Hur ser era/dina siffror ut för samma period ?
Ps: April 2026 = 1740kWh, Maj hittills 673kWh Ds