S styren skrev:
Tvätta- gör det någon nytta? Det kan ju vara både frost och ett tunnt lager snö på och ändå fungera.
Vet inte. Jag har inte använt den till annat än snö, det fungerar bra.

Walle85
P pmd skrev:
Det verkar vara en dyr sak. Hur fördelar sig kostnaderna för dig när det gäller installationer för at möjliggöra ödrift?
Om man inte har behov av att koppla in en generator så behöver man väl inte en gateway? Borde räcka med en automatisk frånskiljare.
Syftar du på hur dessa 20k fördelade sig mellan material och arbete?
Det finns säkert växelriktare med denna funktionalitet inbyggd så att man slipper denna gateway. Men för det system jag har så är det det enda alternativet om man inte vill byta ut eller köra så kallad retrofit.
För mig var dock gateway med möjlighet till att koppla en generator ett plus.
Eftersom frånskiljaren sannolikt måste kunna kommunicera med växelriktare samt batteri så gissar jag att man inte kan ta vadsomhelst. Men är inte fullt så insatt...

Sittställning
För att ta bort snö på panelerna vintertid har jag en golvskrapa, funkar bra.

Har en vileda sommartid för att torka av.

Tycker det ger extra effekt.

Nissens
P pmd skrev:
Var bor du? I Mälardalen får vi solsken i morgon (2026-05-11).
Spelar det någon roll?
Solpanelägare brukar säga att solpaneler ger bra el även när det är mulet.

Men det stämmer inte då?

Sittställning Sittställning skrev:
För att ta bort snö på panelerna vintertid har jag en golvskrapa, funkar bra.

Har en vileda sommartid för att torka av.

Tycker det ger extra effekt.
Här är tumreglerna för rengöring enligt expertisen:
  • I Sverige sköljer regn ofta bort det mesta, så många villaägare behöver aldrig aktiv rengöring.
  • Har du mycket:
    • pollen,
    • jordbruksdamm,
    • kustsalt,
    • fåglar,
    • eller paneler med låg lutning,
    • då kan smuts byggas upp över tid.

Tecken på att rengöring kan hjälpa:
  • Produktionen är lägre än tidigare år under liknande väder.
  • Du ser ojämna fläckar eller ränder tidigt på morgonen.
  • Enstaka paneler påverkas av spillning eller löv.
  • Panelerna sitter nästan platt.
Vanligt resultat efter rengöring:

• Ofta några få procent bättre effekt.
  • Vid kraftig beläggning kan skillnaden bli betydligt större.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Spelar det någon roll?

Men det stämmer inte då?
Mulet idag se4 - 3kw just nu.

Batteriet hinner ladda, huset står på 0kwh import

Nu 143öre/kWh

Högsta 184öre/kWh

Mdeö 128öre/kWh

Lägsta 103öre/kWh

Kommer ladda elbilen med ca 5 mil för att täcka dagens körning på detta också.

Grym besparing detta ger 💪🤜🤛

Nissens Nissens skrev:
Spelar det någon roll?

Men det stämmer inte då?
Det stämmer att solpaneler ger el även när det är mulet.
Solceller skapar el av dagsljus, inte nödvändigtvis solsken.
Skillnaden är att lyser solen så blir ljuset starkare och därmed högre effekt.

Det mest optimala är solsken i kombination med vita moln på himlen. De vita molnen förstärker ljuset ytterligare, vilket leder till ännu högre effekt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E Eje_19 skrev:
Jag har intrycket att nåra av solpanelinnehavarna här drar rena fiskehistorier. Långt ifrån de erfarenheter jag själv har, efter snart tre år med egen anläggning.
Vad är det du tänker på då. Bor du skuggigt kan det ju bli skillnad mot ett hus som har mycket solinstrålning

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
E Eje_19 skrev:
Jag har intrycket att nåra av solpanelinnehavarna här drar rena fiskehistorier. Långt ifrån de erfarenheter jag själv har, efter snart tre år med egen anläggning.
Ja, det är tydligt. Det går rätt lätt att genomskåda med enkla realitycheckar också.

Kul att du som har egen anläggning är öppen med detta, det är rätt ovanligt.

Dela gärna med dig av dina erfarenheter. 😊

Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Ja, det är tydligt. Det går rätt lätt att genomskåda med enkla realitycheckar också.

Kul att du som har egen anläggning är öppen med detta, det är rätt ovanligt.

Dela gärna med dig av dina erfarenheter. 😊
Det som är det underbara är att jag har räkningar, siffror som backar upp allt. Du har enbart tomma påstående.Väntar fortfarande på en exempel kalkyl från dig.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
B Bruzze skrev:
Vad är det du tänker på då. Bor du skuggigt kan det ju bli skillnad mot ett hus som har mycket solinstrålning
Det är väl uppenbart?
Det skrivs ju hela tiden om hur lönsamt det är med solpaneler, man får tillbaka investeringen på 5 år, det spelar ingen roll om elen är billig när solpanelerna ger mest el, det spelar ingen roll om det är mulet eller inte. Att solen är uppe kort tid på vintern med ogynnsam vinkel är också oväsentligt tydligen.

Skulle kalkylen ändå inte bli fantastiskt bra så köper man ett eller ett par snordyra batterier så är det löst. 🙄

Några kalkyler värda namnet kommer aldrig heller.

Och du undrar över hur liknelsen med fiskehistorier kan vara relevant? 😂😂

Jag tycker att liknelsen är förträfflig! 👍🏻

• Haha
Dilato
  • Laddar…
B Bruzze skrev:
Hahaha… nu måste du allt tagit i så du sket ner dej. :-)
Vårdagjämningen 2026 var 20 mars
Höstdagjämningen är 23 september

I september är ju produktionen jättehög och avtar fram emot början på november (SE3)
På våren börjar produktionen öka från mitten av januari om solen visar sej. Mars är en riktigt bra månad.
;-) Nädå, brallerna klarade sig! Mellan höst- och vårdagjämning var inte avsett som ett precist mått.
Jag tog faktiskt i lite, men tycker inte jag har särskilt fel.
3-4 dar efter höstdagjämningen i höstas, var faktiskt riktigt bra solproduktionsdagar, med i närheten av 50kWh/dag!

Så här såg våran elproduktion ut mellan senaste höst- och vårdagjämning:
September 2025, efter den 23:e = 260kWh
Oktober 2025 = 540kWh
November 2025 = 84kWh
December 2025 = 22kWh (November och december var praktiskt taget snöfria här.)

I början av januari kom "Anna" och med henne ett par decimeter, delvis blötsnö.
(Jag är lite för lat för att skotta av 70m2 solpaneler, när en månadsproduktion kan röra sig om kanske 25kWh, eller ett genomsnitt på mindre än 1kWh/dag. Dessutom finns risken att skada nån panel när det ligger ett skapligt snötäcke på dom.)
Januari 2026 = 6kWh
Februari 2026 = 60kWh (varav 34kWh den 28 när snön precis hasat av panelerna)
Mars 2026 = 597kWh fram till o m den tjugonde.
Producerat totalt mellan höst- och vårdagjämning, "vinterhalvåret" = 972kWh
Utan att ha kollat siffrorna säger mig minnet att nästan alla kWh gått åt i huset.
Här skulle det alltså INTE vara möjligt att ladda en elbil "nästan gratis" med solel från egna paneler under "vinterhalvåret".
Vi håller till i norra Gästrikland, ungefär en halvmil på fel sida om gränsen till SE2 :-(
13,8kW anläggning, 35paneler på 27graders villatak i ~sydväst.

Bruzze! Hur ser era/dina siffror ut för samma period ?

Ps: April 2026 = 1740kWh, Maj hittills 673kWh Ds

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det verkar vara en dyr sak. Hur fördelar sig kostnaderna för dig när det gäller installationer för at möjliggöra ödrift?
Om man inte har behov av att koppla in en generator så behöver man väl inte en gateway? Borde räcka med en automatisk frånskiljare.
@Sittställning Hur ser det ut hos dig, så vi kan jämföra lite?
Det lär knappast gå att få en anläggning godkänd ifall vxl-riktaren inte bryter tillförseln om nätet blir strömlöst!
Det var den viktigaste kontrollen lokala elnätsägaren gjorde innan våran anläggning godkändes.

S styren skrev:
Ingen sol imorgon. Ingen vind. Inga solceller som matar kraftnätet med gratisel.

Så går det!

Det slutgiltiga beviset!
Den här tiden på året ger våra paneler så gott som alltid, den ljusa delen av dygnet, tillräckligt med el för husets förbrukning, oavsett väder. En svårt mulen dag blir det ytterst lite över till nätet ...

Idag får vi mellan 98 och 180öre/kWh för elen till nätet, tack vare vare vindkraftens allvarligaste brist ....

• Gilla
styren
  • Laddar…
P pmd skrev:
Tål dina solpaneler att borstarna vilar på dem?
Sånt klarar dom utan vidare. Betydligt större risk löper man ifall man försöker borsta bort ett tjockt lager blötsnö.
Men å andra sidan kan en enda tövädersdag göra att snön hasar av på egen hand ...
S styren skrev:
Tvätta- gör det någon nytta? Det kan ju vara både frost och ett tunnt lager snö på och ändå fungera.
Frost reducerar produktionen en del och redan med ett par centimeter snö blir man i stort sett utan el!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.