Nissens
Sittställning Sittställning skrev:
Val av solcellsleverantör. Heter tråden.

Fatta inte riktigt hans kalkyl, den antar saker väldigt linjärt. Ser ut som ett rent AI arbete, det går liksom inte att plocka isär den på ett vettigt sätt för att förstå beräkningarna.
Det är du som inte klarar att summera dina siffror att jämföra. Det är dags för dig att presentera en vettig kalkyl som omväxling.

Rätt trist att du inte klarar att peka på vad som är fel. All information kalkylen bygger på finns med. Tex geografisk positions soltimmar, pris per såld kWh.
Den är byggt på hans antaganden. Min är byggt på faktiskta värde .
Nej, det lilla du presenterat är byggt på friserade siffror och uteblivna kostnadsposter.
Man kan säga att det jag presenterat bekräftar Pelle Söderströms slutsats. Och han har haft solpaneler längre tid än du.
Det som är intressant är att ett av alternativen faktiskt visar positivt på hans beräkningar även om han säger att det aldrig räknat hem sig
Visa gärna vad det är som är så positivt. Att panelerna går +|-0 strax innan den tekniska libvslängden är slut?

Vad har du att säga om ROI på batterierna?

Den kalkylen går ju inte direkt din väg heller. 😂😂

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Det är du som inte klarar att summera dina siffror att jämföra. Det är dags för dig att presentera en vettig kalkyl som omväxling.

Rätt trist att du inte klarar att peka på vad som är fel. All information kalkylen bygger på finns med. Tex geografisk positions soltimmar, pris per såld kWh.

Nej, det lilla du presenterat är byggt på friserade siffror och uteblivna kostnadsposter.
Man kan säga att det jag presenterat bekräftar Pelle Söderströms slutsats. Och han har haft solpaneler längre tid än du.

Visa gärna vad det är som är så positivt. Att panelerna går +|-0 strax innan den tekniska libvslängden är slut?

Vad har du att säga om ROI på batterierna?

Den kalkylen går ju inte direkt din väg heller. 😂😂
Lugn i stormen,

Jag har inte friserat, har sagt hur jag räknar. Berätta vad du tycker är fel ?

Jag räknar systemkostnad för batteriet och solcellerna, därför räknar jag låg Roi tid. Detta har jag sagt flera gånger om.

Kostnadsposter har jag redovisat, 80+80k för anläggningen, resten va gäller kalkyl ränta osv kan du själv lägga på.

Går det att be din Claude att göra en Excel istället så kan vi räkna tillsammans?

Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Val av solcellsleverantör. Heter tråden.

Fatta inte riktigt hans kalkyl, den antar saker väldigt linjärt. Ser ut som ett rent AI arbete, det går liksom inte att plocka isär den på ett vettigt sätt för att förstå beräkningarna.

Den är byggt på hans antaganden. Min är byggt på faktiskta värde .

Det som är intressant är att ett av alternativen faktiskt visar positivt på hans beräkningar även om han säger att det aldrig räknat hem sig
I den kalkylen blir återbetalningstiden omkring 30–34 år eftersom han räknar med diskonterad Payback/NPV med 4% kalkylränta, dvs. ett krav på att det investerade kapitalet samtidigt ska ge 4 % alternativ avkastning. Det är ett relevant mått vid vissa investeringsjämförelser, men det är absolut inte samma sak som den faktiska återbetalningstiden för en solcellsanläggning. Därför faller den metoden bort. Finns det överhuvudtaget någon som använder den metoden för att räkna hem en solcellsanläggning?

För solcellsägare bör den vanliga payback-metoden användas.

Att få anläggningen betald tar då generellt i södra delen av Sverige ungefär 8 - 12 år, beroende på anläggning och egenförbrukning. I vissa fall ännu kortare tid, beroende på hur väl man utnyttjar solcellerna. 5 - 7 år är inte ovanligt. I norra delen av landet tar det ofta något längre tid.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
B Bruzze skrev:
I den kalkylen blir återbetalningstiden omkring 30–34 år eftersom han räknar med diskonterad Payback/NPV med 4% kalkylränta, dvs. ett krav på att det investerade kapitalet samtidigt ska ge 4 % alternativ avkastning.
Ja, men det är ingen ränta, det är kapitalkostnad, och är lågt räknad. Egentligen borde den vara 7%.
B Bruzze skrev:
Det är ett relevant mått vid vissa investeringsjämförelser, men det är absolut inte samma sak som den faktiska återbetalningstiden för en solcellsanläggning.
Jodå.
B Bruzze skrev:
Därför faller den metoden bort. Finns det överhuvudtaget någon som använder den metoden för att räkna hem en solcellsanläggning?
Nä, solcellsleverantörerna gör det förstås inte. Men om man vill ha en objektiv bild av investeringen så funkar den bra.
B Bruzze skrev:
För solcellsägare bör den vanliga payback-metoden användas.
För att?
Det finns ingen anledning att hantera en solcellsproduktionsanläggning annorlunda än andra investeringar. Såvida man inte säljer solpaneler förstås. 😉
B Bruzze skrev:
Att få anläggningen betald tar då generellt i södra delen av Sverige ungefär 8 - 12 år, beroende på anläggning och egenförbrukning.
Ser fram emot en kalkyl som visar det. Det är inte sannolikt.
B Bruzze skrev:
I vissa fall ännu kortare tid, beroende på hur väl man utnyttjar solcellerna. 5 - 7 år är inte ovanligt. I norra delen av landet tar det ofta något längre tid.
Eller hur, det är helt omöjligt med de förhållandena vi har i Sverige.
Solceller ger ström när man behöver den som minst och när elen är som billigast. På dagtid under sommarhalvåret.

Så, istället för att komma med dessa svepande påståendena utan att visa vad det grundas på, så ta fram en kalkyl, eller peka på vad som skall ändras i de befintliga.

Att överdriva intäkter och ignorera omkostnader, kapitalkostnader o annat är bara fånigt.

• Gilla
[SH]
  • Laddar…
Nissens
Lägger upp dessa i tråden eftersom det efterfrågades.

Se dom, speciellt solpanelkalkylen som draft. Går att justera om något är galet.

• Solpanelkalkyl för fem olika systemstorlekar med återbetalningstid, kostnader och ROI, 8 kWp system rekommenderas för bäst ekonomi.
  • Diagram över jämförelse av ROI och avbetalningstid för olika hembatterisystem i svenska kronor och tid.
Nissens
Och så en kalkyl som @Dilato (tror jag) frågade efter där man begränsade den tekniska livslängden på anläggningen till 15 år.

• Generell ROI-kalkyl med fem solcellsstorlekar för 15 års livslängd och förutsättningar gällande takyta, pris, och återbetalningstid. Ingen återbetalning inom 15 år.
Sittställning
Kan du itne dela hur programmet eller modellen som skapar som?, känns bökigt med bilder.

Det säger heller inte mycket om min investering och den återbäring jag haft hittils, som är rotad i verkligheten och inte i en statisk kalkyl.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att kalkylen behöver förtydligas på några viktiga punkter, eftersom slutsatsen att solcellsanläggningar på 5–15 kWp ger 29–35 års återbetalningstid kan bli missvisande. Verkligheten är ju en annan.

1. ROI och kalkylränta blandas ihop.
För exempelvis 10 kWp anges 9 196 kr i årligt värde och 750 kr i underhåll. Det ger ett netto på 8 446 kr. På en investering på 135 000 kr motsvarar det cirka 6,3 % första årets avkastning, inte 2,3 %. De 4 % som dras av verkar vara kalkylränta/alternativkostnad och bör enligt min mening inte benämnas som en faktisk kostnad i ROI-beräkningen.

2. Egenanvändning är en mycket viktig parameter.
Kalkylen antar exempelvis 38 % egenanvändning för 10 kWp. Det framgår inte hur denna procentsats har beräknats. Egenanvändningen beror i hög grad på hushållets faktiska förbrukningsprofil och på möjligheten att styra laster, exempelvis elbil/laddhybrid, varmvatten, badtunna, värmepump osv. Därför bör kalkylen redovisa hur egenanvändningsgraden har tagits fram och gärna visa känsligheten för exempelvis 40, 50 och 60 % egenanvändning.

3. Värdet 1,65 kr/kWh för egenanvänd el behöver specificeras.
Det bör framgå exakt vilka kostnader som ingår i detta värde. Är det elpris, överföringsavgift, energiskatt och moms? Ingår fasta avgifter? Fasta avgifter bör inte räknas som en besparing eftersom de normalt finns kvar även om man installerar solceller.

4. 55 öre/kWh för såld el behöver också specificeras.
Är detta ett antaget spotpris, ett faktiskt ersättningspris från elhandlaren eller inklusive nätnytta? Eftersom ersättningen varierar med elpriset blir ett konstant pris under 30 år ett mycket grovt antagande.

5. Återbetalningstiden bör anges med rätt definition.
Det är stor skillnad mellan payback modellen som återbetalningstid och diskonterad återbetalningstid med 4 % kalkylränta. De bör redovisas separat. Annars kan exempelvis “34 års återbetalningstid” lätt uppfattas som att investeringen faktiskt tar 34 år att betala tillbaka, vilket inte stämmer.

6. Kalkylen ger en precision som indata inte motiverar.
När framtida elpriser, försäljningsersättning, egenanvändning, underhåll och växelriktarbyte är uppskattningar är det missvisande att presentera exempelvis “34 år och 1 månad” som ett exakt resultat. Det vore bättre att visa ett intervall eller flera scenarier.
Jag skulle därför gärna se kalkylen kompletterad med payback-modellen som återbetalningstid, faktisk förstaårs-ROI och NPV vid 4 % kalkylränta, samt ett par scenarier för olika egenanvändningsgrader och elpriser.

Glöm inte visa den bakomliggande beräkningen för hur du kommer fram till 2,3 % ROI och 34 år och 1 månads återbetalning för 10 kWp?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, men det är ingen ränta, det är kapitalkostnad, och är lågt räknad. Egentligen borde den vara 7%.

Jodå.

Nä, solcellsleverantörerna gör det förstås inte. Men om man vill ha en objektiv bild av investeringen så funkar den bra.

För att?
Det finns ingen anledning att hantera en solcellsproduktionsanläggning annorlunda än andra investeringar. Såvida man inte säljer solpaneler förstås. 😉

Ser fram emot en kalkyl som visar det. Det är inte sannolikt.

Eller hur, det är helt omöjligt med de förhållandena vi har i Sverige.
Solceller ger ström när man behöver den som minst och när elen är som billigast. På dagtid under sommarhalvåret.

Så, istället för att komma med dessa svepande påståendena utan att visa vad det grundas på, så ta fram en kalkyl, eller peka på vad som skall ändras i de befintliga.

Att överdriva intäkter och ignorera omkostnader, kapitalkostnader o annat är bara fånigt.
Kort svar:
Använd rätt mått för rätt ändamål

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
En annan sak jag upptäckte med den fantastiska kalkylen.

Du jämför LCOE med ett elpris som om de vore samma sak

Du anger exempelvis för 10 kWp:
LCOE: 1,02 kr/kWh

Det är intressant, men LCOE på cirka 1,02 kr/kWh kan inte ensamt användas för att avgöra om solceller är lönsamma.

En producerad kWh har olika ekonomiskt värde beroende på om den:
  1. används direkt i huset
  2. används för billaddning
  3. lagras
  4. säljs när spotpriset är högt
  5. säljs när priset är lågt
LCOE är alltså ett kostnadsmått, medan lönsamheten kräver jämförelse med det faktiska värdet av produktionen.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
Från att veta allt, till att utlova kalkyl, till att leverera en bild, till att kalkylen är ett utkast, till att kalkylen läcker som ett såll.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D
Mysteriet ligger inte att kalkylen brister, det visste vi ju redan innan eftersom vi följt den allt mer förvirrade argumentationen, den stora frågan är -varför?

Vad är det som driver en individ att med sådan besatthet ge sig på andras val, det är ju med i -En man som heter Ove, (Saab vs Volvo) men det är ju fiktion och används för att förstärka en fiktiv karaktär, är han i karaktär här kanske, jag vet inte men det är märkligt.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Och så en kalkyl som @Dilato (tror jag) frågade efter där man begränsade den tekniska livslängden på anläggningen till 15 år.
Det var växelriktaren som du räknade med skulle ha en service kostnad.
Jag tyckte att under dess garantitid på 15 år fanns inte den kostnaden och skulle därför inte räknas och att en ny sannolikt är billigare den dagen den går sönder.

Samma med paneler med effektgaranti, dom ska inte heller belastas med servicekostnad.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det var växelriktaren som du räknade med skulle ha en service kostnad.
Jag tyckte att under dess garantitid på 15 år fanns inte den kostnaden och skulle därför inte räknas och att en ny sannolikt är billigare den dagen den går sönder.

Samma med paneler med effektgaranti, dom ska inte heller belastas med servicekostnad.
Bra där! Det hade jag inte tänkt på.
Anläggningen hinner ju betala sej inom den tiden.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tror att det kommer att bytas ut många växelriktare, men även t.ex. laddboxar för elbilar de närmaste 5-15 åren, inte för att de är trasiga, utan för att man vill åt ny funktionalitet.

Jag förväntar mig att det så småningom utkristalliserar sig en standard för hur alla olika slags elförbrukare och elproducerande saker snackar med varandra och att man sen styr stora delar av husets elförbrukning med ett sådant protokoll, och aktuella elpriser, elpris och väder-prognoser och allt möjligt annat som indata.
Den dagen börjar gamla prylar att kännas ... väldigt gamla ...

Alltså, värmepumpar, diskmaskiner osv osv, kan/kommer också bli en del av detta.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.