35 498 läst ·
1 473 svar
35k läst
1,5k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Attitudeswe skrev:
Hur kan du ha sparar 38kr/dag när snittpriset i feb i se3 var 1:20 på nätterna och 1:80 på dagarna? Var det inte lika konstanthögt i ditt elprisområde?
Hann du ladda 38kWh batteriet 2ggr/dygn?
Jag sparade iofs 541kr/mån utan nått stationärt batteri. Tyvärr har jag en effektbudget på 8kW att förhålla mig till, annars hade det blivit bättre...
[bild]
Längtar till sommaren när man kan fynda grannarnas solel:
[bild][bild]
Se4 - inkluderade mars i min beräkning på 38, tror den landar högre. Se nedan.
Januari
Spot (köp billiga timmar): 641 kr
Spotbaserad elöverföring: 35 kr
Solel egenförbrukning: 280 kr
Totalt: 956 kr
Februari
Spot (köp billiga timmar): 569 kr
Spotbaserad elöverföring: 33 kr
Solel egenförbrukning: 566 kr
Totalt: 1 168 kr
Summa januari + februari: ≈ 2 120 kr
GrattisZ Zoofus skrev:
Varför då? Varför vill man betala för att få en extra grej att underhålla och sköta på sitt hus?Z Zoofus skrev:
Ligger huset i Sverige finns inga tak som lämpar sig extremt bra för solpaneler. Alla svenska tak lämpar sig mer eller mindre dåligt.Z Zoofus skrev:
Där har du svaret. Man får betala väldigt mycket för att spara /tjäna väldigt lite.Z Zoofus skrev:
Det kan man ju göra. Men det är samma sak att man får betala väldigt mycket för att spara /tjäna väldigt lite.Z Zoofus skrev:
Smartast är att hålla installations och anskaffningskostnaden så låg det bara går. Helst 0kr. Man får visserligen inget batteri då. Men det är den ekonomiskt säkraste lösningen.Z Zoofus skrev:
Att spara/tjäna pengar på att köpa billig el och sedan sälja den dyrt eller använda istället för att köpa dyrt är en form av arbitrage eller handel som drar nytta av varierande elpriser.
Tänk på att många olika politiska partier och andra önskar att elpriset skall vara stabilt och inte alls ändras. Ett sätt är att bygga så mycket kärnkraft att priset blir lika stabilt och lågt som på 1980-talet. Det tar tid. Ett annat sätt är att reglera/stabilisera priset på politisk väg. Ungefär som i Norge eller liknande. Så fort elpriset stabiliseras försvinner denna nyttan med batteri du beskriver.
Det är individuellt.Z Zoofus skrev:
Troligen inte.Z Zoofus skrev:
Det tas upp flera olika aspekter i tråden. De som själva har solpaneler och batterier och dessutom själva styr dem tycker det är bra. De som räknar på det hela ekonomiskt och inser att det inte lönar sig skaffar heller inget själva.
Sedan finns alla de som inte vet om det är bra eller dåligt. De som inte förstår tekniken och/eller ekonomin. De som måste fråga. De som gör klokast i att avvakta till de vet exakt vad som gäller i deras fall.
Förutom detta finns det en annan aspekt. Politiken. Det är politiska beslut som gjorde att vi fick ett system med kärnkraft och vattenkraft och låga stabila priser alla andra länder såg som ett föredöme. Det var politiska beslut som raserade det systemet. Det finns politiska krafter som drar åt olika håll.
Med "fel" politiska beslut efter valet kan batteriet bli en ren felsatsning. Så med tanke på att det är val i år kan det säkert vara klokt att avvakta till efter valet. Men förutsättningarna lär ändras av politikerna flera gånger i framtiden.
Det beror på.Z Zoofus skrev:
Men jag skulle faktiskt prioritera i princip allt annat i mitt nyinköpta hus framför att skaffa solpaneler och batterier. Börja satsa på sådant som direkt lönar sig istället för sådant som kanske kan löna sig på 15 års sikt.
Det där ser rimligare ut när du tydliggjorde att du även räknade med egen produktion.Sittställning skrev:
Januari
Februari
Jag når samma spot vinst men utan ett hembatteri. Har dock två elbilar som laddas med 610kWh/mån totalt.
Redigerat:
Det är svårt att beräkna besparing/intjäning på solceller och batteri, då ska man ha en parallel räknesnurra som ger kostnaden utan, men sen jag skaffade batterier så har jag inte haft någon elräkning, mitt innestående saldo ökar istället, och tittar jag på köpt el så har jag gått från ca 21.000 till 8.000kWh, har ju såklart ersatt annat under tiden som påverkar något. Så för min del uppnåddes alla mål och jag är i princip okänslig för elpriser och har sänkt mina löpande kostnader, som önskades.Sittställning skrev:
Januari
Februari
Kan jag gå från 18000 till 6000kWh så har jag ändå 5000kr kvar som måste köpas under 4 vintermånader. Se3D djac skrev:Det är svårt att beräkna besparing/intjäning på solceller och batteri, då ska man ha en parallel räknesnurra som ger kostnaden utan, men sen jag skaffade batterier så har jag inte haft någon elräkning, mitt innestående saldo ökar istället, och tittar jag på köpt el så har jag gått från ca 21.000 till 8.000kWh, har ju såklart ersatt annat under tiden som påverkar något. Så för min del uppnåddes alla mål och jag är i princip okänslig för elpriser och har sänkt mina löpande kostnader, som önskades.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Säkert, för att vara tydlig så går jag inte plus alla månader, men eftersom överskottet ackumuleras hos Tibber så blir det ingen räkning de andra månaderna. Jag har alltså inte gått off-grid, det var inte målet.Attitudeswe skrev:
Det som ska tilläggas är att en elbil dessutom tillkommit, så vissa byten har minskat konsumtionen men elbilen har tillkommit, kör inte jättemycket, ca 1500mil per år.
Det har lagts in en tillräckligt bra kalkyl i tråden. Det var bara ett par parameter som kapitalkostnad och en till som saknades. Den styrker att det är runt 15 års återbetalningstid (ROI) innan man kan börja få en eventuell vinst på solpaneler.Sittställning skrev:
di–ver–si–fi–e–ra
Kikar man på en globalfond så innehåller det lite olika risker. Vad gör det för skillnad om jag bygger upp en portfölj själv där solceller och battier anses vara en del av den portföljen. Jag låter inte bli att finnas på börsen bara för jag har batterier. Mina solceller återbetala sig på knappt 5 år, nu ska jobbar dom gratis åt batteriet som räknar 5-7 år återbetalning. Min paneler och batteri följer inflation, så går priset upp följer vinsten med.
Utmärkt risk / reward profil.
Saknar DIN kalkyl i detta. Jag har en omfattande tråd där jag lagt upp min kalkyl, du bara bajsar ner trådar med intet sägande inlägg. Ser gärna att du redogör för hur du räknar. vi behöver inte vara överens, vi kan åtminstone vara sakliga i frågan.
På den tiden kan man som jämförelse ha fyrdubblat det ursprungliga kapitalet i en indexfond(fördubblas på 7-10 år.)
Och om jag lägger in en med 1 års så blir det en sanning, haha, och väljer en period i marknaden där dina pengar i aktier minskade under samma period?Nissens skrev:
Det har lagts in en tillräckligt bra kalkyl i tråden. Det var bara ett par parameter som kapitalkostnad och en till som saknades. Den styrker att det är runt 15 års återbetalningstid (ROI) innan man kan börja få en eventuell vinst på solpaneler.
På den tiden kan man som jämförelse ha fyrdubblat det ursprungliga kapitalet i en indexfond(fördubblas på 7-10 år.)
Bara lite rimlighet i dina påståenden, det tar ungefär 11 år att dubbla pengar med 7% årlig avkastning, om du går in med 100' så skulle det bli ca 9' per år.Nissens skrev:
För att kapitalet ska fyrdubblas så krävs det över 10% per år, allt kan absolut hända men det är ett mycket osannolikt scenarie.
Mer sannolikt är att man hamnar runt 4%, om allt går väl, över en sån period och då hamnar du på ca 5' per år i avkastning, inte illa men lätt att slå.
Mars
Preliminär elkostnad
kWh: 1 443 kWh
Kostnad: 2 424 kr
kWh/öre inkl avgifter: 1,68 kr/kWh
Snittpris SE4 mars: 0,8458 kr/kWh
Mitt spotpris: 0,45 kr/kWh
Avgifter + skatt + moms: 0,79 kr/kWh
Spotoptimering besparing: 528 kr
Solel egenförbrukning
kWh: 822 kWh
Värde: 1 381 kr
Total besparing mars: 1 909 kr
Besparing hittils ca 4000 kr.
taktar på 5 år med detta ersättningen.
Preliminär elkostnad
kWh: 1 443 kWh
Kostnad: 2 424 kr
kWh/öre inkl avgifter: 1,68 kr/kWh
Snittpris SE4 mars: 0,8458 kr/kWh
Mitt spotpris: 0,45 kr/kWh
Avgifter + skatt + moms: 0,79 kr/kWh
Spotoptimering besparing: 528 kr
Solel egenförbrukning
kWh: 822 kWh
Värde: 1 381 kr
Total besparing mars: 1 909 kr
Besparing hittils ca 4000 kr.
taktar på 5 år med detta ersättningen.
Det varierar naturligtvis hur stor avkastningen ärNissens skrev:
Visst antag 7% och att det då tar drygt 10 år att dubbla. På 20år har pengarna nästan fyrdubblats och på 30år nästan åttadubblats. Märk oxo att avkastningen blir större för varje årD djac skrev:
Tja, det är därför det blir fel hela tiden, om man inte kan acceptera att aktier både kan gå upp och ner så får man bara ta bort den delen ur diskussionen och hålla sig till bankernas inlåningsränta. Jag tycker inte man ska investera i fonder alls med så dålig förståelse, de har ju ett litet initialt test på Avanza och jag gissar att man inte kommer igenom och får öppna konto.O skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 638 inlägg
Vilken elhandlare och avtal har du? Kan du spara kilowattimmar eller är det bara några ören från försäljning av el som du sparar?D djac skrev:Det är svårt att beräkna besparing/intjäning på solceller och batteri, då ska man ha en parallel räknesnurra som ger kostnaden utan, men sen jag skaffade batterier så har jag inte haft någon elräkning, mitt innestående saldo ökar istället, och tittar jag på köpt el så har jag gått från ca 21.000 till 8.000kWh, har ju såklart ersatt annat under tiden som påverkar något. Så för min del uppnåddes alla mål och jag är i princip okänslig för elpriser och har sänkt mina löpande kostnader, som önskades.
Mvh
Som sagt är det viktigt att ha förståelse för privatekonomi, och sin egen sådan, för att kunna sätta en rimlig målsättning, som betyder något för en själv. Är det att hitta största möjliga avkastning så ökar risken snabbt och det slutar med att man blir rekommenderad Eurojackpott,.O skrev: