Nissens
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Har man Tibber och en hyfsat representativ SHMI station så kan man själv labba med storlek på solceller och batteri...

[länk]
Klart man kan, men när förutsättningarna för att få ekonomin att gå ihop saknas så hjälper inte det.

Jag vet inte hur det kommer sig att vissa inte vill inse fakta. Solceller/batterier är en dålig ekonomisk investering. Det är inte en åsikt, det är ett faktum.

Sedan kan man förstås skaffa utrustningen av andra skäl, som tex att man tycker det är kul eller att man gillar tekniken. Men argumentet att det är en bra ekonomisk investering är inte sant helt enkelt.

• Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Är det jobbigt med fakta?
Om man skall ha en seriös diskussion så skadar det inte med fakta.

Som du kanske sett så finns det fler som går på fakta kring solpaneler och batterier.

Det finns en anledning till att solpanelsföretagen konkar på löpande band.

Kan du utveckla vad det har med lönsamhet av solpaneler/batterier att göra?

Åsikter kan man ju ha, vi pratar antagligen olika saker eftersom jag inte går på åsikter, utan på ekonomi.

Tekniskt är det väl inga bekymmer, men ekonomiskt lönsamt blir det aldrig. Någon i tråden hade räknat på att priserna på batterierna behöver sänkas med 80% innan det är någon idé att fundera på det ur ekonomisk synvinkel.

Självklart är det så, men det är ändå för dålig intjäning.
Du visar bara att du inte förstår det som behövs för att kunna bedöma detta, möjligtvis är det någon som lurar dig i bakgrunden men det förändrar inte att det mesta du skriver är fel.

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Som en jämförelse: globala indexfonder dubblar kapitalet på 7-10 år. (Fakta)
Det är ju bara så dumt att säga så, vet inte vad du har för intressen men beroende på omständigheterna så blir det då bedrägligt.

• Gilla
  • Ledsen
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Klart man kan, men när förutsättningarna för att få ekonomin att gå ihop saknas så hjälper inte det.

Jag vet inte hur det kommer sig att vissa inte vill inse fakta. Solceller/batterier är en dålig ekonomisk investering. Det är inte en åsikt, det är ett faktum.

Sedan kan man förstås skaffa utrustningen av andra skäl, som tex att man tycker det är kul eller att man gillar tekniken. Men argumentet att det är en bra ekonomisk investering är inte sant helt enkelt.
Håller nästan med.
Det kan vara en bra ekonomisk investering i vissa fall, men för de flesta är det troligen inte det.
Ta tex solceller
Får man tag i dem billigt av någon anledning samt har VärmePump, elbil och pool kan det troligen vara lönsamt.
Och batterier kan bli lönsamma om det blir effekttariffer i ett senare läge (tex efter valet så byter den regering som sitter då åsikt tycker att det var nog en bra ide ändå ) och man av någon anledning har stora variationer i effektuttag. (tex enskild firma som jordbruk eller smed ) och dessutom får tag i batterierna billigt.

Men för "vanlig" svensson har du enl mitt tycke helt rätt. Det är med dagens priser inte ekonomist lönsamt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Z Zoofus skrev:
Hej, jag köpte mitt första hus ifjol och vi flyttade in i Augusti.

Jag har alltid tänkt att jag vill ha solpaneler på mitt hus, och vi har ett stort garagetak i söderläge som jag tror lämpat sig extremt bra. Däremot är installationskostnaden lite väl hög för att det ska vara aktuellt just nu.

Men jag tänkte att man kanske kunde börja med ett batteri, så kan man i alla fall ladda billigt på natten (eller när priserna nu är låga), och köra all förbrukning via batteriet och således minska elräkningen.

Det jag funderar på är hur jag ska tänka med storlek på batteri, samt om det alls är värt det.

Vi har bott en vinter i huset nu, så nu har jag fått lite uppfattning om vår förbrukning.
I februari, den kallaste månaden och således antagligen den som förbrukar mest, drogs nästan exakt 1000 kWh.
Låt oss säga 35 kWh per dag, högsta effektoppen var ca 5.2 kW.

Hur ska man då tänka när det kommer till batteri? Om tanken är att ladda på natten och förbruka på dagen, är det då ett 35 kWh batteri jag behöver? Skulle detta minska mina effekttoppar? Hur mycket kan man egentligen vinna på att förskjuta "elköpet" till de billigare timmarna, är det i överhuvudtaget värt?

Om man installerar ett batteri, kan man gå ned i huvudsäkring och vinna lite pengar där? Vi har idag 20A.
Om/när effektavgift införs (det vet vi inte förrän efter valet när nya utredningen blir klar) kommer säkringsabonnemangen sannolikt tas bort och ersättas med samma avgift oavsett säkringsnivå. Det kostar en del att få ut en elektriker som säkrar ner, du hinner troligen inte spara in de pengarna innan effektavgiften införs (om den gör det). Så avvakta med beslut om nedsäkring tills du vet om eller när du får effektavgift och hur den prismodellen ser ut.
Du måste även kolla upp hur belastningen är på de olika faserna, kanske är det så att du har flera förbrukare på en fas men knappt inget på andra faser. Om det är så måste du ha kvar 20A tills du fixat till jämn belastning vilket också kostar pengar.

Angående batteri är det objektiv fakta som du kan googla upp själv att hemmabatteri generellt sett inte är lönsamt. Det betyder inte att just ditt fall är olönsamt, men det betyder att du behöver räkna ordentligt på det för att se om du går plus eller minus. Sen kanske man vill skaffa ett batteri ändå av andra skäl än pengar.

Om du ändå vill köpa batteri, ta ett fåtal solceller också så du får gröna bidraget. Det är troligen ungefär samma pengar, så du kan se det som att du får solcellerna "gratis". Och då kommer du dessutom kunna ladda batteriet helt eller delvis med solel vilket borde förbättra kalkylen jämfört med att bara köpa batteri så länge det handlar om samma pengar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Det är ju bara så dumt att säga så, vet inte vad du har för intressen men beroende på omständigheterna så blir det då bedrägligt.
Globala indexfonder är nog det minst bedrägliga man kan investera i. Så det är omöjligt att förstå vad du menar. Förordar du dåliga investeringar framför bra dito?

• Gilla
  • Haha
kulle och 4 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Globala indexfonder är nog det minst bedrägliga man kan investera i. Så det är omöjligt att förstå vad du menar. Förordar du dåliga investeringar framför bra dito?
Som jag har sagt flera gånger så är du helt fel på det, aktier går upp eller ner, eller står stilla, att utlova ständig uppgång är fel, det är en lögn.

Aktier kan vara ett bra eller dåligt investeringsbeslut, helt oberoende av dess värdeutveckling, precis som solceller/batteri. Du bara exponerar dina otillräckliga kunskaper när du skriver som du gör.

• Haha
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
di–ver–si–fi–e–ra

Kikar man på en globalfond så innehåller det lite olika risker. Vad gör det för skillnad om jag bygger upp en portfölj själv där solceller och battier anses vara en del av den portföljen. Jag låter inte bli att finnas på börsen bara för jag har batterier. Mina solceller återbetala sig på knappt 5 år, nu ska jobbar dom gratis åt batteriet som räknar 5-7 år återbetalning. Min paneler och batteri följer inflation, så går priset upp följer vinsten med.

Utmärkt risk / reward profil.

Nissens Nissens skrev:
Saknar DIN kalkyl i detta. Jag har en omfattande tråd där jag lagt upp min kalkyl, du bara bajsar ner trådar med intet sägande inlägg. Ser gärna att du redogör för hur du räknar. vi behöver inte vara överens, vi kan åtminstone vara sakliga i frågan.

• Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
D
Sittställning Sittställning skrev:
di–ver–si–fi–e–ra

Kikar man på en globalfond så innehåller det lite olika risker. Vad gör det för skillnad om jag bygger upp en portfölj själv där solceller och battier anses vara en del av den portföljen. Jag låter inte bli att finnas på börsen bara för jag har batterier. Mina solceller återbetala sig på knappt 5 år, nu ska jobbar dom gratis åt batteriet som räknar 5-7 år återbetalning. Min paneler och batteri följer inflation, så går priset upp följer vinsten med.

Utmärkt risk / reward profil.

Saknar DIN kalkyl i detta. Jag har en omfattande tråd där jag lagt upp min kalkyl, du bara bajsar ner trådar med intet sägande inlägg. Ser gärna att du redogör för hur du räknar. vi behöver inte vara överens, vi kan åtminstone vara sakliga i frågan.
Forskningen är entydig, det bästa sättet att förbättra sin ekonomi är att öka sina intäkter, det andra är att inte öka sina kostnader i samma takt som intäkterna ökar.

Efter det kan man börja tänka på avkastningen från kapital och då är det som du säger diversifiering som gäller och det är i första hand lågriskdelen som avgör hur aggressiv man kan vara i högriskdelen. Man kan alltså uppnå effekten att det är de låga kostnaderna och lågriskinvesteringarna som möjliggjorde den där, visade det sig, mycket lukrativa högriskinvesteringen.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Mjo by/byta växelrikatare blir det för min del.
Men sen måste man ha ett företag i området som är villig att installera för den pengen med.
Och som sagt har inte satt mig ned och räknat då allt offerter jag hittills fått legat på 5000 /kWh eller mer vilket för mig gör att det inte ens är intressant att orka sätta mig ned och kolla seriöst på det.
Jag fick 20 kWh batteri samt ny växelriktare installerat för 60 000 :-

• Gilla
  • Wow
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
mr beach mr beach skrev:
Jag gav 2.2k per kwh.

Nissens
D djac skrev:
Forskningen är entydig, det bästa sättet att förbättra sin ekonomi är att öka sina intäkter, det andra är att inte öka sina kostnader i samma takt som intäkterna ökar.
Märklig forskning du hittat. Det borde vara bättre som nr 2 att minska sina utgifter och investera i värdeökande saker. Som att isolera sitt dåligt isolerade hus, att ha ett effektivt värmesystem och kanske investera i globala indexfonder eller något annat som ger en minst lika bra avkastning.
D djac skrev:
Efter det kan man börja tänka på avkastningen från kapital och då är det som du säger diversifiering som gäller och det är i första hand lågriskdelen som avgör hur aggressiv man kan vara i högriskdelen. Man kan alltså uppnå effekten att det är de låga kostnaderna och lågriskinvesteringarna som möjliggjorde den där, visade det sig, mycket lukrativa högriskinvesteringen.
Ett gott råd: kolla ”rikatillsammans” på diverse forum, där får du forskningsbaserad kunskap. ”Lekhinken” bör vara max 10% av kapitalet. 😊

• Gilla
  • Haha
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
Z Zoofus skrev:
Hej, jag köpte mitt första hus ifjol och vi flyttade in i Augusti.

Jag har alltid tänkt att jag vill ha solpaneler på mitt hus, och vi har ett stort garagetak i söderläge som jag tror lämpat sig extremt bra. Däremot är installationskostnaden lite väl hög för att det ska vara aktuellt just nu.

Men jag tänkte att man kanske kunde börja med ett batteri, så kan man i alla fall ladda billigt på natten (eller när priserna nu är låga), och köra all förbrukning via batteriet och således minska elräkningen.

Det jag funderar på är hur jag ska tänka med storlek på batteri, samt om det alls är värt det.

Vi har bott en vinter i huset nu, så nu har jag fått lite uppfattning om vår förbrukning.
I februari, den kallaste månaden och således antagligen den som förbrukar mest, drogs nästan exakt 1000 kWh.
Låt oss säga 35 kWh per dag, högsta effektoppen var ca 5.2 kW.

Hur ska man då tänka när det kommer till batteri? Om tanken är att ladda på natten och förbruka på dagen, är det då ett 35 kWh batteri jag behöver? Skulle detta minska mina effekttoppar? Hur mycket kan man egentligen vinna på att förskjuta "elköpet" till de billigare timmarna, är det i överhuvudtaget värt?

Om man installerar ett batteri, kan man gå ned i huvudsäkring och vinna lite pengar där? Vi har idag 20A.
Jag har både solceller och batteri. Solcellerna är återbetalda efter cirka 5 år och nu jobbar de i praktiken gratis ihop med batteriet.

Det som har förändrats är prisbilden. Det är inte längre självklart att elen är billigast på natten. Under stora delar av året ligger de billigaste timmarna mitt på dagen, och ofta finns det två tydliga lågprisfönster per dygn. Det gör att värdet av att kunna flytta sin förbrukning har ökat.

Jag har byggt egen styrning i Home Assistant där jag planerar laddning och urladdning baserat på nästa dygns priser och min förbrukningsprofil. Det går att automatisera ganska långt och gör stor skillnad jämfört med standardstyrning.

Min rekommendation är att inte underskatta storleken. Med ett större batteri kan du i praktiken täcka hela huset från vår till höst stora delar av dygnet, och under sommaren i princip nolla elräkningen. För mig börjar det märkas stor skillnad i mars.

Under januari och februari låg min besparing runt 38 kr per dag i snitt. Den siffran ökar tydligt när solen kommer tillbaka eftersom mer av laddningen sker från solel istället för köpt el.

En annan effekt är att växelriktaren balanserar mellan faserna. Batteri och sol kan stötta upp där det behövs, vilket gör att belastningen blir jämnare. Det gör att man i praktiken kan hantera högre laster utan att slå i säkringen, till exempel vid matlagning och elbilsladdning samtidigt.

Jag ser det som ett ganska bra läge att gå in i batteri just nu. Mer oplanerbar produktion i systemet gör att prisvariationerna ökar, och det är exakt det ett batteri tjänar pengar på.

Vill du gå vidare så är mitt tips att börja med din egen förbrukningsdata och räkna på hur mycket du faktiskt kan flytta. Det är där värdet ligger.

Säkra ner till 20 omgående om du kan, det måste vara några tusenlappar du sparar.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Hur kan du ha sparar 38kr/dag när snittpriset i feb i se3 var 1:20 på nätterna och 1:80 på dagarna? Var det inte lika konstanthögt i ditt elprisområde?

Hann du ladda 38kWh batteriet 2ggr/dygn?

Jag sparade iofs 541kr/mån utan nått stationärt batteri. Tyvärr har jag en effektbudget på 8kW att förhålla mig till, annars hade det blivit bättre...

Diagram av elprisbesparing med Tibber jämfört med andra leverantörer, visar 48,71 öre/kWh mot 79,06 öre/kWh den 21 februari. Total besparing: 541,72 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Längtar till sommaren när man kan fynda grannarnas solel:

Diagram som visar elpriser med och utan Tibber för juni 2025, inkl. genomsnitt på 12,38 öre/kWh och totalt sparbelopp på 319,84 kr.
Skapa konto
Elektricitetsprisöversikt med Tibber för juli 2024, visar genomsnittlig kostnad -6,16 öre/kWh med 118% lägre än andra leverantörer, totalt sparat 433,37 kr.
Skapa konto

Redigerat:
Attitudeswe
mr beach mr beach skrev:
Det var lika mycket per kWh som jag köpte mitt senaste batteri på hjul med. Det kan ta mig till jobbet en hel vecka innan jag behöver ladda det billigt på helgen...

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.